کمک تقاطع هوشمند به افزایش ایمنی
شرکت کانتینانتال (Continental) در صنعت خودروسازی خود را برای آزمون عملیاتی «تقاطع هوشمند» آماده میکند که به منظور جلوگیری از برخورد کاربران آسیبپذیر جادهای (عابرین پیاده، دوچرخهسواران و راکبین موتور سیکلت) و ایمنی تردد وسایل نقلیه در تقاطعها طراحی شده است.
فناوری که از سامانهای مبتنی بر ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) استفاده میکند، اولین بار در اکتبر امسال توسط مرکز توسعه کانتینانتال در بریملی میشیگان به صورت نمایشی مورد آزمون قرار گرفته است.
آزمون فناوری در دنیای واقعی در یکی از تقاطعهای شهر کلمبوس درایالت اوهایو انجام خواهد شد و به عنوان یک موضوع برجسته در نمایشگاه CES 2018 (که ژانویه 20188 در لاسوگاس برگزار میشود) مورد بحث قرار خواهد گرفت. بر اساس بررسیهای شرکت کانتینانتال، فناوری تقاطع هوشمند تمامی کاربران جادهای را در یک محدوده 3600 درجهای از تقاطع شناسایی نموده و موقعیت حرکتی آنها را به خودروهایی که به تقاطع نزدیک میشوند (و به فناوری V2X مجهز هستند) منتقل میکند.
فناوری تقاطع هوشمند یک مجموعه کامل از حسگرها را برای یک تقاطع در نظر میگیرد، الگوریتمهای هم جوشی حسگرها مدل محیطی را تولید میکند و واحدهای DSRC هم در تقاطع و هم برروی خودروها قرار میگیرند.
یکی از نقاط تمرکز در این کار، محافظت از کاربران آسیبپذیر جادهای شامل عابرین پیاده، دوچرخه سواران و راکبین موتور سیکلت میباشد. نقطه تمرکز دیگر، پشتیبانی از رانندگان در تقاطعهای پیچیده و جلوگیری از تصادفات احتمالی به دلیل گردش به چپ خودروها در شرایط عدم دید کافی رانندگان میباشد.
جرمی مککلین، رئیس سامانهها و فناوری ایمنی شرکت کانتینانتال در شمال آمریکا میگوید: «ما با افتخار مشارکت جهت بکارگیری فناوری تقاطع هوشمند خود را با شهری در سطح بالای نوآوری مانند کلمبوس به عنوان یک همکاری با وزرات حملونقل آمریکا در پاسخ به چالش شهر هوشمند اعلام میکنیم.»
وی ادامه میدهد: «راهکار ما بر اساس تبدیل و به روزرسانی راهکارهای سختافزاری ونرمافزاری خودرویی به صورت یک برنامه کاربردی زیر ساختی شکل گرفته است. شهرها قادر خواهند بود این فناوری را برای افزایش ایمنی شهروندان خود پیادهسازی کنند. در بلند مدت این فناوری قادر خواهد بود جریان ترافیک درون شهری را بهبود بخشد، زمان سفر را کوتاه کند و از آلودگیهای ناشی از تردد خودروها بکاهد.»
حسگرها مانند دوربینها، رادار و لیدار در گوشههای یک تقاطع نصب میشوند . آنها هر متحرکی را در محوطه تقاطع تشخیص میدهند و فهرستی از موجودیتهای ترافیکی را به واحد همجوشی حسگرها منتقل میکنند تا یک مدل 360 درجهای از محیط تقاطع تولید شود. اطلاعات حاصل از این مدل توسط واحدهای DSRC در همه جهات منتشر میشود و به خودروهای ورودی تقاطع منتقل میگردد.
یک واحد کنترل DSRC داخل خودرو پیامها را دریافت میکند و هشدارهای لازم را برای عکسالعمل مناسب راننده در مواجهه با شرایط بحرانی تولید و به اطلاع او میرساند.
باستین زیدک مدیر پروژه تقاطع هوشمند در شرکت کانتینانتال شمال آمریکا اضافه میکند: «فناوری، نمایشی از ایمنی مشارکتی است و یک گام بلند برای تحقق افق ما جهت رسیدن به رانندگی عاری از تصادفات و افق تصادفات صفر میباشد.»