کاهش 70 درصدی هزینههای رفتوآمد با سامانه محققان کشور
پژوهشگران مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد قزوین به منظور کاهش تعداد خودروهای تکسرنشین و هزینههای رفت و آمد، سامانهای را راهاندازی کردند که با استفاده از آن همه مسافران، از طریق این نرمافزار به یکدیگر معرفی میشوند و میتوانند با هم همسفر شوند.
پژوهشگران مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد قزوین به منظور کاهش تعداد خودروهای تکسرنشین و هزینههای رفت و آمد، سامانهای را راهاندازی کردند که با استفاده از آن همه مسافران، از طریق این نرمافزار به یکدیگر معرفی میشوند و میتوانند با هم همسفر شوند.
محمدرضا قازلیبا بیان اینکه این طرح با عنوان «رهسپار» اجرایی شده است، گفت: این سامانه راهکار نوین برای سفری ایمن و ارزان است که به وسیله به اشتراکگذاری وسیله نقلیه در سفرهای بین شهری صورت میگیرد.
وی عنوان این روش را Carpooling یا Ridesharing ذکر کرد و یادآور شد: سامانه «رهسپار»، اولین سامانه امن به اشتراکگذاری سفرهای شهری و بین شهری تحت شبکه اینترنت است که هدف آن ایجاد ارتباط بین مسافرین و رانندههای تکسرنشین است.
قازلی با بیان اینکه این نوع از رفت و آمد همزمان با جنگ جهانی دوم و در زمان بحران انرژی رونق یافت، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا استفاده از این سرویس مرسوم بوده و دولتها و شهرداریهای کشورهایی چون آمریکا، کانادا، چین، استرالیا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند و بسیاری از کشورهای توسعهیافته جهان کمکهای بسزایی از قبیل ایجاد لاینهای ویژه، فرهنگسازی و تشویق مردم را برای عملیاتی شدن این سیستمها انجام میدهند.
وی نمونه آن را یک شرکت فرانسوی فعال در این حوزه دانست که در حال حاضر در 22 کشور اروپایی بیشتر از 25 میلیون کاربر فعال دارد و این شرکت قصد دارد سطح خدمات خود را تا آسیا و خاورمیانه گسترش دهد.
قازلی با اشاره به تفاوت برنامه «رهسپار» نسبت به سایر برنامههای هوشمند حملونقل مانند اسنپ و تپ سی، افزود: در «رهسپار» شما با رانندهای تک سرنشینی همراه میشوید که مسیر یکسانی با شما دارد، بنابرین کرایهها در این سیستم به مراتب پایینتر از سایر برنامههای موجود است. به طور مثال در این سامانه کرایه مسافر برای طی کردن مسیر 50 کیلومتری بین تهران و کرج از 3500 تومان آغاز میشود. همچنین این سامانه برخلاف دیگر برنامهها در تمامی شهرهای ایران فعال بوده و تمامی هموطنان میتوانند از خدمات «رهسپار» بهرهمند شوند.
قازلی با اشاره به جزئیات عملکرد این سامانه، خاطر نشان کرد: در این سامانه افرادی که از خودروی شخصی استفاده میکنند و تک سرنشین هستند، مسیر خود را در نرمافزار رهسپار اعلام میکنند و مسافرانی که با آنها هم مسیر هستند و مبدا و مقصد مشترکی دارند، از طریق این نرمافزار به یکدیگر معرفی میشوند و میتوانند با هم، همسفر شوند و از این طریق تعداد خودروهای تکسرنشین به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت و همچنین باعث کسب درآمد رانندگان و کاهش هزینههای رفت و آمد مسافران خواهد شد.
مجری طرح با تاکید بر اینکه شیوه Carpooling در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از مهمترین ساختارهای حملونقل محسوب میشود، یادآور شد: مسافران با استفاده از برنامه «رهسپار» میتوانند تا 70 درصد در هزینههای رفت و آمد خود صرفهجویی کنند و همچنین رانندگان در مسیرهای روزمره دیگر تک سرنشین نبوده و میتوانند از این راه کسب درآمد کنند.
این محقق از اجرای پایلوت تجاری و نیمهتجاری این سامانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خبر داد و گفت: علاوه بر آن اپلیکیشن این سامانه با نام Rahsepar درکافه بازار و اپاستور قابل دریافت و نصب بوده و هماکنون در سراسر ایران فعال است.
وی اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات کاربران سازمانی که اقدام به ثبتنام کردهاند، از طریق یک وب سرویس اطلاعاتی با پایگاه داده این واحد دانشگاهی بررسی شده و بعد از احراز هویت، کاربران این خدمات را دریافت خواهند کرد.
به گفته وی استفاده از چنین مکانیزمی باعث ارتقای امنیت کلی سیستم و کاربران به شکل قابل توجهی شده است و کاربران با خیال آسوده از این خدمات بهرهمند میشوند.
قازلی با تاکید بر اینکه تمام افرادی که از سیستم «رهسپار» استفاده میکنند، احراز هویت میشوند، توضیح داد: دانشجویان از طریق کد ملی، کد دانشجویی و اطلاعات هویتی که در سیستم وارد کردهاند و افراد غیر سازمانی نیز از طریق ثبت کد ملی احراز هویت خواهند شد، ضمن آنکه راننده متقاضی باید خودروی خود را در سامانه به ثبت برساند، به این ترتیب که تصویر گواهینامه و بیمه شخص ثالث خود را باید در سیستم «رهسپار» آپلود کند.
وی کاهش هزینههای رفت و آمد و استفاده از ظرفیتهای خاموش و بلااستفاده به دلیل استفاده از ظرفیتهای بالقوه مردمی را از مزایای این طرح نام برد و ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی و در نتیجه افزایش بهرهوری اجتماعی و کاهش هزینههای دولت از قبیل مالیات بر گازهای گلخانهای از دیگر مزایای کاربردی شدن این سامانه است.
به گفته قازلی، طبق موافقتنامه 2016 پاریس در مورد تغییرات اقلیم، تمامی کشورها به میزان تولید گازهای گلخانهای بیش از حد مجاز، موظف به پرداخت مالیات هستند که پیادهسازی این سامانه میتواند در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از احتراق خودروها موثر باشد.
مجری طرح با اشاره به اجرای نمونه اولیه و پایلوت پروژه «رهسپار» در بستر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، خاطرنشان کرد: تمامی ابعاد پروژه شامل مباحث فنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد از ارائه گزارشی به معاونت علمیوفناوری ریاست جمهوری، دستور حمایت از پروژه «رهسپار» صادر شد.
به گفته وی، هماکنون محققان این طرح با بیش از 504 واحد دانشگاهی قرارداد همکاری دارند و هدف بعدی این شرکت دانشبنیان گسترش خدمات به تمامی استانهای کشور خواهد بود.