◄ تقویت حوزه گردشگری با احداث راههای جدید
راه، زیرساخت توسعه است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: راههای آسفالت علاوه بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، سبب کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمامشده کالاهای تولیدی میشود. ازاینرو توسعه راه، مهمترین زیرساخت توسعه همهجانبه در بخشهای مختلف کشور است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاعرسانی راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری گفت: توسعه راه، مهمترین زیرساخت و بهبود شاخص برای توسعه همهجانبه در بخشهای مختلف به شمار میرود.
وی افزود: با توجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع بر عهده دارد، معتقدیم توسعه این بخش میتواند به رشد سایر بخشها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حملونقل بهعنوان زیرساختی مهم برای توسعه همهجانبه جوامع یاد میشود.
صبوری با اشاره به ظرفیتها، استعدادها و منابع فراوانی که استان از آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه ظرفیتها و استعدادها را به حرکت درآوریم.
وی با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه راه تصریح کرد: علیرغم مشکلات و موانع زیادی که تا به امروز درزمینهٔ توسعه راهها و اجرای بهموقع پروژههای این بخش داشتیم، گامهای بلندی در این زمینه برداشتهشده است.
صبوری ادامه داد: خوشبختانه در استان شاهد تحقق بخشی از برنامههای حوزه راه بودهایم که در این راستا میتوان به وجود آزادراهها و کری دورهای مختلف اشاره کرد که در حال حاضر با داشتن سندهای بالادستی ازجمله سند آمایش میتوانیم با شتاب بیشتری برای توسعه راههای استان گام برداریم.
وی در این خصوص توضیح داد: استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از آنها میتوان به آزادراه قم- تهران، جاده قدیم قم- تهران، بزرگراه قم- ساوه، جاده قدیم قم- کاشان، آزادراه قم- کاشان، آزادراه قم- گرمسار و بزرگراه قم- سلفچگان- اراک اشاره کرد.
صبوری اظهار داشت: استان قم بهعنوان جعبهتقسیم حملونقل مسافری و باری در مرکز کشور و شاهراه ارتباطی ۱۷ استان در هماهنگی مسافر، بار، ترانزیت شمال- جنوب، شرق- غرب در کشور و منطقه ایفای نقش میکند و که منجر به عبور سالانه هزاران مسافر و صدها تن کالای ترانزیتی و داخلی از محورهای مواصلاتی میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: راههای آسفالت روستایی نیز علاوه بر کاهش استهلاک و کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری، باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمامشده کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی روستاها میشوند و نقش عمدهای در اقتصاد روستایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی با حملونقل آسانتر به مراکز مصرف میشوند و بهطورکلی ایجاد و توسعه جادههای روستایی اثر بالقوهای در کاهش هزینههای حملونقل و ایجاد فعالیتهای بازاری دارد.
صبوری با اشاره به ظرفیت و وجود راهآهن در هر منطقه اشاره کرد و توضیح داد: البته هر راه ارتباطی نیازمند ابزار حملونقل است. حملونقل ریلی یکی از مدهای حملونقلی محسوب میشود که با توجه به ظرفیتهای موجود در قم میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.
وی توضیح داد: حملونقل ریلی ایمن، مقرونبهصرفه، دقیق و سریع است که این امر از طرفی مطلوب مسافران است و از طرفی دیگر اتصال آن به چشمههای بار و شهرکهای صنعتی میتواند توسعه اقتصادی را سرعت ببخشد.
صبوری گفت: شهر قم سالانه پذیرای میلیونها مسافر و زائر هست که وجود راههای دسترسی مناسب و توسعه آنها در حوزههای جادهای و ریلی میتواند موجب سهولت درآمد و شد زائرین و رونق اقتصادی شهر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح نمود: تقویت حوزههای گردشگری و احداث راههای دسترسی به نقاط مستعد گردشگری از اقداماتی است که تاکنون مغفول مانده و تلاش این اداره کل در سالهای آتی، توسعه امر گردشگری بهوسیله احداث راههای جدید است که این امر رونق و توسعه اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت.