ورود مرکز پژوهش های مجلس به موضوع برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور
بررسی ها نشان می دهد به رغم تهیه مجموعه مبسوطی از گزارش های مرتبط با ارتقای ایمنی طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، جمع بندی منسجمی از این گزارش ها در قالب یک «سند برنامه عملیاتی قابل پیگیری توسط نهاد راهبر ایمنی حمل و نقل (شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی)» ارائه نشده است.
تهیه برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی حمل ونقل در ایران آسیب شناسی و استفاده از تجربیات جهانی و ارائه الگوی مطلوب برای برنامه پنج ساله هفتم در این زمینه بررسی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز پژوهش های مجلس، طبق بند «ت» ماده (۵۹) قانون برنامه هفتم پیشرفت، شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور باید «برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور» را حداکثر ظرف ۶ ماه از لازم الاجرا شدن برنامه، با هدف کاهش سالانه ۱۰ درصد از تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی به تصویب برساند.
بررسی ها نشان می دهد به رغم تهیه مجموعه مبسوطی از گزارش های مرتبط با ارتقای ایمنی طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، جمع بندی منسجمی از این گزارش ها در قالب یک «سند برنامه عملیاتی قابل پیگیری توسط نهاد راهبر ایمنی حمل و نقل (شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی)» ارائه نشده است.
عدم انسجام (ایجاد ارتباط سیستمی میان اقدامات و شاخص مربوطه)، فقدان هدف گذاری کمّی و نداشتن بستری برای پایش اقدامات، از نواقص اصلی برنامه یاد شده است.
به منظور کاربردی شدن برنامه عملیاتی و امکان پیگیری و راهبری آن توسط شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور، پیشنهاد می شود ضمن بهره گیری از یافته های مطالعات پیشین اولاً، تعداد اقدامات موجود در برنامه عملیاتی کاهش یافته و جدولی شامل حداکثر ۳۰ اقدام اولویت دار مبتنی بر پنج رکن ایمنی حمل ونقل تهیه و به عنوان «برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور» معرفی شود.
ثانیاً، این جدول واجد ستون های «عنوان اقدام»، «دستگاه مسئول»، «شاخص(های) خروجی اقدام»، «مقدار اولیه و مقدار هدف برای هر شاخص خروجی اقدام»، «شاخص های پیامد میانی»، «مقدار اولیه و مقدار هدف برای هر شاخص پیامد میانی»، «میزان بودجه سالانه مورد نیاز» و «نسبت عایدی به هزینه (B/C) اجرای هر اقدام» باشد.
ثالثاً، یک داشبورد تحلیلی مدیریتی برای پایش و ارزیابی وضعیت شاخص های مربوط به اقدامات مختلف برنامه عملیاتی تهیه شده و به صورت دوره ای به روزرسانی شود.