بررسی طرح ویژه بندر کنگ با رویکرد ثبت جهانی و توسعه گردشگری دریایی
طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در کمیته فنی ۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (کمیته معماری، طراحیشهری و بافتهای واجد ارزش) مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج بررسی کمیته، برای تصویب به شورایعالی شهرسازی و معماری، ارایه شود.
طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در کمیته فنی ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (کمیته معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش) مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج بررسی کمیته، برای تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری، ارایه شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی طرح ویژه بندر کنگ یکی از بنادر واقع در استان هرمزگان در کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، تشکیل شد.
بنا بر این گزارش، بندر کنگ که دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله با بافتی منسجم و یکپارچه و بندری سرزنده و پویاست. بافت کالبدی بندر که ریشه در ایران قبل از اسلام دارد، با آثار تاریخی متعدد در سال ۸۱ بعنوان آثار ملی ثبت شد.
به گفته فرزانه صادق مالواجرد دبیر کمیته فنی معماری، طراحی شهری و بافت های واجدارزش، آنچه که این بندر را منحصر به فرد کرده، بافت ارزشمند تاریخی و پایگاه دریانوردی و لنج سازی آن است. علاوه بر ویژگی های معماری، این مکان دارای آداب و سوم و ویژگی های شاخص فرهنگی است که آن را حائز اهمیت ثبت جهانی می کند. نماینده یونسکو در آذر ماه ۹۵ از این مکان بازدید و جهت تهیه پرونده ثبت این بافت در میراث جهانی موافقت کرده است.
پیش از این شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۹۶.۲.۲۵بر ضرورت طرح ویژه این شهر تاکید نمود. در همین راستا اهم موارد و موضوعات به منظور تدوین چارچوب شرح خدمات طرح ویژه در کمیته تخصصی و با حضور نمایندگان محلی برگزار شد.
پیرو بررسی های اولیه انجام یافته و با رویکرد ثبت جهانی و توسعه گردشگری دریایی، ظرفیت های بندر کنگ به عنوان یکی از پایگاه های دریانوردی و گردشگری جهان مدنظر قرار گرفت. علاوه بر این مقرر شد که طرح ویژه برای کل شهر و نه تنها برای ۱۹۵ هکتار بافت تاریخی آن تهیه شود. به تبع بین المللی شدن و تبدیل بندر به یک مکان توریستی، لازم است تمهیدات رفاهی و تفریحی در انطباق با معماری و طراحی بومی و حتی المقدور در خارج از بافت تاریخی اندیشیده شود تا به اصالت بافت نیز لطمه ای وارد نشود.
توجه به ارتباط بندر لنگه و بندر کنگ و استفاده از این موضوع جهت برنامه ریزی های آینده نیز از سایر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. همچنین، تاکید بر پیاده محوری در معابر داخل بافت نیز از الزامات تعیین شده در این جلسه، بود.
مقرر شد شرح خدمات طرح ویژه پس از طی مراحل تصویبی و به سرعت در دستورکار مقامات استانی قرار گیرد. پیش از این شورای عالی به پرهیز از تهیه طرح های موازی توسط سایر نهادها تاکید کرده بود.