مصرف قطعات ۲ برابر و عمر خودروها نصف استانداردهای جهانی
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت : بخش قابلتوجهی از شکایت مشریان به روغنهای بیکیفیت و سوخت نامرغوب و غیراستاندارد مربوط میشود که این سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بیشک عمر خودرو و موتور را کاهش میدهد
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت : بخش قابل توجهی از شکایت مشریان به روغن های بی کیفیت و سوخت نامرغوب و غیراستاندارد مربوط می شود که این سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بی شک عمر خودرو و موتور را کاهش می دهد
به گزارش اخبار خودرو ، مشتریانی که برای رفع مشکل خودروی خود به تعمیرگاه ها مراجعه می کنند، در مواردی از ایجاد دوباره همان نقص و ضرورت تعویض پی در پی قطعات بی کیفیت ناراضی هستند. همچنین کوتاه بودن عمر خودروها و اصطلاحا به خرج افتادن آنها در همان یکی، دو سال اول تولید، موضوع دیگری است که مصرف کنندگان خودرو در کشور از آن شکایت می کنند.
علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در این رابطه در گفت وگو با «دنیای خودرو» توضیح داد: «یکی از مشکلات ما در کشور، وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار است که در رابطه با این مساله باید گفت مشتری سهم و نقشی ندارد. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که تعمیرکاران هم قطعات را از بازار و توزیع کنندگان دریافت می کنند. اما متاسفانه امروز آنقدر کپی کاری دقیق شده که تشخیص قطعه اصل از غیراصل بسیار سخت است. ابزارهای چاپ و بسته بندی به حدی پیشرفت کردند که نمی توان جعبه و بسته بندی لوازم یدکی اصل را از قاچاق و بی کیفیت تفکیک کرد.»
علیرضا نیک آیین در ادامه با بیان اینکه غیر از اینها، بخش قابل توجهی از شکایت مشریان به روغن های بی کیفیت و سوخت نامرغوب و غیراستاندارد مربوط می شود، افزود: «این سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بی شک عمر خودرو و موتور را کاهش می دهد. همچنین روغن های نامرغوب و تقلبی که در بسته بندی برندهای معروف داخلی و خارجی بسته بندی و به بازار عرضه می شوند، برای ما به معضل جدی تبدیل شده است.»
وی همچنین در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با تکنولوژی ساخت خودروهای داخل گفت: «تکنولوژی خودروهای داخلی با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می توان آنها را مطابق با تکنولوژی تولید خودرو در دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.»
نیک آیین با اشاره به مشکل بالا بودن میزان مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل، اظهار کرد: «مصرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست به گونه ای که با تمرکز بر این مساله، حتی این امکان وجود دارد که بتوانیم نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم.»
وی با بیان اینکه طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است خودروساز بزرگی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات از داخل کشور را در بسیاری موارد نداشته باشد، افزود: «بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می شوند قطعات خود را از طریق کارخانه های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند، تامین کنند که همین مساله باعث می شود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.»
به گفته نیک آیین متاسفانه سیستمی که برای تولید موتورهای ایرانی به کار می رود امروز منسوخ شده است. از سوی دیگر اگرچه گفته می شود سوخت ما یورو۴ بوده اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به قطعات و یا روغن های تقلبی موجود در بازار نیز باعث افزایش حجم مشکل در خودروها می شود، تاکید کرد: «بر این اساس تعمیرکاران نمی توانند معجزه کنند. به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بیشتر از دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمی رسد و با توجه به وضعیت آسفالت جاده ها و خیابان ها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی، آنها را تعویض کرد.»
وی در ادامه افزود: «اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چند برابر استانداردهای جهانی محسوب می شود و در مقابل عمر مفیدخودروهای ایرانی نصف خودروهای خارجی است. حتی در میان خودروهای خارجی نیز آنهایی که در ایران استفاده می شوند، نسبت به نمونه هایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند عمر کوتاه تری دارند چراکه خودروهای خارجی از نظر موتور به گونه ای طراحی شده اند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ بوده ومیزان گوگرد آن حدود ۵۰ است.»