◄ تشریح دلایل مشکلات معاینهفنی خودروهای دوگانهسوز
مدیر اجرایی معاینهفنی خودروهای کشور، استقبال کم مراکز معاینهفنی را مهمترین عامل کمبود جایگاه تست خودروهای دوگانه سوز (هیدرو استاتیک) در ایران دانست.
مدیر اجرایی معاینهفنی خودروهای کشور، استقبال کم مراکز معاینهفنی را مهمترین عامل کمبود جایگاه تست خودروهای دوگانه سوز (هیدرو استاتیک) در ایران دانست.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سعید قیصر با اشاره به این موضوع که مسئولیت تمامی امور معاینهفنی از سال 83 بر عهده وزارت کشور قرار گرفت، اظهار کرد: بزرگترین مشکل در تست هیدرواستاتیک خودروهای دوگانهسوز، مجهز شدن تعداد زیادی از خودروهای تک سوز در کارگاههای غیر مجاز خارج از کارخانهها است که این روزها مسائل زیادی را برای معاینهفنی بهوجود آورده است.
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت نظارت کافی بر رعایت استانداردها در تجهیز خودروها به سیستم گازسوز، افزود: به دلیلی مذکور در حال حاضر در تمامی مراکز معاینهفنی به صورت چشمی و استاندارد بازبینی و بازرسیها انجام می شود و اتصالات نیز با توجه به مباحث فنی موررد باربینی و دقت نظر قرار میگیرند.
قیصر به علت ادامه انفجارها در خودروهای دوگانهسوز، اشاره کرد و گفت: اتصالات محلی است که انفجار در آن بخشها صورت میگیرد که متاسفانه حسارت مالی زیادی را به دارنده خودرو تحمیل کرده اما، خوشبختانه تلفات جانی به همراه ندارد که باید به این بخش از موضوع با احتیاط بیشتری نگریسته شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد مراکز معاینهفنی فعال در کشور را بیش از 400 مرکز دانست و گفت: از این تعداد 270 مرکز توانایی تست خودروهای دوگانه را دارا هستند که با شناسایی آنها، مسئولیت تست خودروهای دوگانهسوز به آنها سپرده شده است.
به گفته وی، در هریک از مراکز استانها ادارهکل استاندارد وجود دارد اما نبود متولی واحد و یکپارچه در جهت ساماندهی صنعت C.N.G باعث بهوجود آمدن مشکلاتی در حوزه آزمون هیدرواستاتیک شده که این مشکل امروز با اجرای تست چشمی تا خد قابل توجهی از میان رفته است که با حل شدن این مشکل کار بازرسیها با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.
قیصر با اشاره به فعالیت حدود 5 میلیون خودرو دوگانهسوز در کشور و عدم مراجعه آنها به مراکز معاینهفنی در طول سالهای متمادی افزود: مشکل زیرساخت در این بخش یکی دیگر ار مسائلی است که این روزها گریبانگیر مراکز معاینهفنی در تست هیدرواستاتیک شده است.
وی یادآورشد: چنانچه این مساله از زمان تولید خودرو در دستور کار خودروساز قرار بگیرد و خودروها با استانداردهای اجباری تولید و روانه بازار مصرف شوند پس از سالها این معضلات بر سر راه دارندگان آنها قرار نمیگیرد.
مدیراجرائی معاینهفنی خودروهای کشور خاطرنشان کرد: به طور قطع برای گذار از این دوران و رسیدن به اهداف هماهنگی فرابخشی لازم است و این مهم جز در سایه حمایت سازمان معدن، تجارت میسر نیست زیرا باید تکلیف دو تا سه میلیون خودرو که به دو صورت مجاز و غیر مجاز تغییر وضعیت به دوگانهسوز دادهاند و سند خودرو آنها نشانی از مجاز بودن دوگانهسوز شدن ندارد مشخص شود، هز چند که دوگانه سوز شدن خودروها از ابتدا با مجوز وزارت نفت آغاز شد.