◄ دریافت معاینهفنی یک خودرو برای 10 خودرو
با انجام اقدامات مختلف، آلودگی هوای تهران 50 درصد کاهشیافت. مسعود تجریشی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با اعلام این خبر گفت: متأسفانه هنوز مدلسازی برای تعیین سهم هر یک از اقدامات صورتگرفته انجامنشده است.
با انجام اقدامات مختلف، آلودگی هوای تهران 50 درصد کاهشیافت. مسعود تجریشی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با اعلام این خبر گفت: متأسفانه هنوز مدلسازی برای تعیین سهم هر یک از اقدامات صورتگرفته انجامنشده است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، تجریشی ادامه داد: تنها در سال ۸۶ در گزارشی سهم همه اقدامات انجامشده برای کاهش آلودگی هوا و تغییر پارامترهای آلاینده اعلامشده است. در سالجاری نیز باید مطالعاتی درباره تعیین سهم هر یک از اقدامات انجامشده برای کاهش آلودگی هوا انجام شود تا بتوانیم برای سال آینده این اقدامات را تقویت کنیم.
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست بابیان اینکه پایش و نظارت معاینهفنی با سازمان حفاظت محیطزیست است، خاطرنشان کرد: یکی از محاسن سامانه سیفما این است که همزمان با درج اطلاعات در مرکز معاینهفنی، اطلاعات در این سامانه نیز ثبت میشود و دیگر نمیتوان در مرکز معاینهفنی اعداد را کموزیاد کرد و همچنین امکان دخل و تصرف در اطلاعات صدور برگه معاینهفنی بدون ورود اطلاعات به سامانه سیمفا وجود ندارد.
تجریشی تصریح کرد: در تابستان براساس بررسیهایی که از مراکز معاینهفنی انجام دادیم، مشخص شد دو مرکز معاینهفنی با یک نرمافزار واسط به سامانه سیفما اتصال برقرار میکردند. ما این نرمافزار را شناسایی و آن را حذف کردیم و قرار شد نظارت دیگر سازمانهای متولی از این مراکز بیشتر شود تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
او ادامه داد: تا یک ماه پیش نیز سامانه برخط معاینهفنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین وزارت راه بهصورت آنلاین به سامانه سیمفا متصل نمیشد و معاینهفنی وسایل نقلیه سنگین در سامانه معاینهفنی وزارت راه انجام میشد و بعد با تأخیر به سامانه سیمفا ارسال میشد و همچنین این امکان وجود داشت که قبل از ارسال اطلاعات به سامانه سیمفا اطلاعات نیز تغییر داده شود؛ خوشبختانه با پیگیریهایی که انجام شد سامانه وزارت راه نیز به سامانه سیفما بهصورت آنلاین وصل شده است.
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست درخصوص میزان بازدارندگی جرائم خودروهای متخلف و فاقد معاینهفنی گفت: اگر خودروی سنگینی مانند کامیون فاقد معاینهفنی باشد و در شهر و اطراف شهر تردد کند روزانه ۵۰هزارتومان جریمه میشود که این میزان بازدارندگی لازم را ندارد، البته با توجه به اتصال آنلاین سامانه وزارت راه به سامانه سیمفا نظارت بر خودروهای سنگین نیز بیشتر شده است.
تجریشی یادآور شد: درگذشته و قبل از اتصال آنلاین این سامانهها بیش از ۵۰ درصد خودروهای سنگینی که معاینهفنی دریافت کرده بودند، وقتی در کنار جاده از آنها تست گرفته میشد، مشخص میشد که این خودروها دارای مشکلات بسیاری هستند و اصلاً معاینهفنی را پاس نکردهاند.
او درباره پایش این مراکز معاینهفنی یادآور شد: نیروهای سازمان در مراکز معاینهفنی حضورداشته و این مراکز را مورد پایش قرار میدهند؛ اما مسئلهای که وجود دارد این است که ما نمیدانیم به لحاظ فنی، آیا امکان تغییر و دستکاری در نرمافزار قبل از اینکه مستقیم به سامانه سیمفا متصل شود در مرکز و ایستگاه معاینهفنی وجود دارد یا خیر و درحال بررسی این موارد نیز هستیم که واسطی بین سیستم مرکز معاینهفنی و سامانه سیمفا مانند آنچه درگذشته اتفاق افتاد، وجود نداشته باشد.
تجریشی درباره تخلفات صورتگرفته درخصوص معاینهفنی گفت: در یکی از مراکز معاینهفنی متوجه شدیم که ۱۰ خودروی وانت نیسان بهراحتی معاینهفنی را پاس کردند ازآنجاکه خودروی نیسان نمیتواند بهراحتی معاینهفنی را پاس کند، بلافاصله بازرس به این مرکز اعزام شد و پس از بررسی مشخص شد که یک خودروی وانت نیسان همه موارد معاینهفنی را رعایت کرده و هیچ نوع مشکلی در معاینهفنی نداشته و این وانت نیسان با پلاکهای مختلف برای دریافت معاینهفنی به مرکز مراجعه میکرده است و از این طریق برای ۱۰ خودروی وانت نیسان معاینهفنی دریافت کرده بود.