◄ نخستین محموله وارداتی از هند وارد چابهار شد
نخستین محموله وارداتی از هند به مقصد افغانستان، وارد چابهار شده و از این بندر به این کشور صادر میشود.
منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که نخستین محموله وارداتی از هند به مقصد افغانستان، وارد چابهار شده و از این بندر به این کشور صادر میشود.
به گزارش تین نیوز، «خان جان الکوزی» معاون اتاق تجارت افغانستان روز گذشته اعلام کرد؛ امروز بسیار روز مهمی برای اقتصاد افغانستان است، چرا که علاوه بر صادرات از بندر چابهار، واردات نیز آغاز شده است.» در واقع ماموریت اصلی منطقه بندر چابهار ترانزیت است.
وی اضافه کرده است؛ ایران، هند و افغانستان بیش از دو سال پیش توافقنامهای تحت عنوان «موافقتنامه چابهار» امضا کردند. این توافقنامه راهبردی به منظور تاسیس دالان حملونقل و گذر بینالمللی به امضا رسید و مقرر شد بندر چابهار به مرکز منطقهای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود. توسعه این بندر برای کشورهای هند، افغانستان، آسیای میانه و بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه موقعیت جغرافیایی بندر چابهار یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی را فراهم میآورد.
لازم به توضیح است؛ منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در اردیبهشت ۱۳۷۰ بر اساس مصوبه هیات وزیران با تعیین ۱۴ هزار هکتار از اراضی شرق خلیج چابهار بهعنوان منطقه آزاد هویت پیدا کرد و در واقع در مجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان شکل گرفت.
بررسی موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد چابهار نشان میدهد این منطقه به وسیله شبکه حملونقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند متصل میشود. علاوه براین، اتصال مستقیم به آبهای آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیجفارس آسیبپذیری این منطقه را در مواقع بروز بحران کاهش میدهد و موقعیت راهبردی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم میآورد.
امروز مراجع بینالمللی بهویژه سازمان ملل هم به این نکته اذعان دارند که چابهار یکی از مهمترین راههای کریدور شرق - غرب و جنوبیترین راه این کریدور محسوب میشود. بررسیها گویای آن است که کارشناسان سازمان ملل از مجموع سه کریدور حملونقل جهانی که پیشبینی کردهاند، ۲ کریدور از ایران میگذرد و چابهار نقطه عبور جنوبیترین کریدور شرقی - غربی جهان به حساب میآید؛ این کریدور از «دروازه ابریشم» در چین آغاز میشود.
چابهار بهدلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است، اهمیت فراوانی دارد و تامین زیرساختها با رویکرد کوتاه، میان و بلندمدت میتواند هرچه بیشتر جایگاه این منطقه را برای ایران، کشورهای منطقه و جهان راهبردی سازد. درحالحاضر نیز شرایط مناسب برای سرمایهگذاری در این بندر مهیا شده و شرکتهای داخلی و خارجی میتوانند از این فرصت جدید استفاده کنند.
توافقنامه سهجانبه ایران، هند و افغانستان، عملا نقشه ژئوپلیتیک جنوب آسیا را تغییر خواهد داد؛ بهویژه با معاف شدن بندر چابهار از دور جدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران، این فضا برای کشور فراهم میشود تا جذب سرمایهگذاری خارجی را در این منطقه افزایش دهد.
استارت فعالیت ترانزیتی در چابهار
پنجم اسفند ماه سال گذشته، نخستین محموله صادراتی افغانستان با حضور سفرای ایران و هند و رئیسجمهور افغانستان، به چابهار ارسال شد. این محموله ۷۵۰ تنی شامل سنگ «تالک»، «ماش» و میوه خشک بود که از شهر زرنج مرکز استان نیمروز به چابهار و از آنجا به هند انتقال یافت.
حال نخستین محموله ۵۰۰ تنی برنج وارداتی از هند، وارد بندر چابهار ایران شده و قرار است به مقصد افغانستان، این بندر را ترک کند. مسیر چابهار بهدلیل نزدیکی مسافت با افغانستان، نزد تجار و بازرگانان این کشور، اهمیت ویژهای یافته است.
تجار افغانستانی نیز توسعه روابط تجاری میان ایران و افغانستان را به نفع دو کشور میدانند و خواهان تسریع در توسعه بندر چابهار هستند. افغانستان، ایران و هند در سوم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ توافقنامه استفاده از این بندر را در تهران امضا کردند که اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.
همچنین رئیسجمهوری افغانستان میزان صادرات این کشور برای سال ۱۳۹۸ را دو میلیارد دلار هدفگذاری کرده است که بخشی از آن از مسیر چابهار خواهد بود.