بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

چرا منطقه آزاد چابهار رها شده است؟!

یکی از بزرگترین مشکلات مناطق آزاد چابهار، تغییرات مکرر مدیران عامل در طول سال های گذشته است.

چرا منطقه آزاد چابهار رها شده است؟!
تین نیوز

مناطق آزاد چابهار یکی از ضعیف ترین مناطقی است که کارنامه ی نه چندان مناسبی در روند فعالیت خود دارد. یکی از بزرگترین مشکلات مناطق آزاد چابهار، تغییرات مکرر مدیران عامل در طول سال های گذشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران با هدف تسهیل تجارت، جذب سرمایه گذاری خارجی، و توسعه اقتصادی کشور تأسیس شده اند. این مناطق با ارائه مزایایی مانند معافیت های مالیاتی، بخشودگی عوارض گمرکی، و تسهیل در فرآیندهای صادرات و واردات، تلاش می کنند تا محیطی مناسب برای فعالیت های اقتصادی و تجاری فراهم کنند. این مناطق نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور ایفا می کنند، با این وجود عملکرد آن ها در برخی موارد با چالش ها و مشکلاتی همراه بوده است. از جمله مناطق آزاد مهم ایران می توان به کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو اشاره کرد.

در این میان مناطق آزاد چابهار یکی از ضعیف ترین مناطقی است که کارنامه ی نه چندان مناسبی در روند فعالیتهای خود دارد. یکی از بزرگترین مشکلات منطقه آزاد چابهار، تغییرات مکرر مدیران عامل در طول سال های گذشته است؛ آنچنانکه این منطقه آزاد در طول ۳۰ سال ۱۶ مدیرعامل مختلف را به چشم دیده است؛ یعنی به طور متوسط تقریبا هر دو سال یک مدیر!

تغییرات پی درپی مدیران

تغییرات پی درپی مدیران این منطقه ی آزاد منجر شده تا برنامه های بلندمدت و استراتژیک مدنظر هیچ گاه به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسند. اصولا به همین دلیل است که منطقه آزاد چابهار نسبت به مناطق آزاد دیگر، منطقه ای عقب ‎افتاده تلقی می شود.

در منطقه آزاد چابهار ضمن تغییر مدیران، برنامه های جدیدی در دستور کار قرار گرفته است. اما همین برنامه جدید نیز پیش از اینکه به بار بنشیند، ضمن تغییر مدیران، از دستور کار خارج شده و اینگونه مسیر توسعه ی این منطقه آزاد با اختلال مواجه شده است. البته می توان گفت دلیل مهم تغییرات پی در پی مدیران منطقه آزاد چابهار عدم صلاحیت و توانایی آنها در اعمال برنامه های صحیح بوده؛ یعنی همان مشکلی که در حال حاضر هم این منطقه ی مهم استراتژیک را تهدید می کند. بعید نیست طی همین مدیریتِ ضعیفِ کنونی، در آینده ای نزدیک شاهد یک تغییر دیگر در منطقه آزاد چابهار باشیم؛ کما اینکه برخی از کارشناسان خواهان این مهم هستند.

چرا میزان سرمایه گذاری ها در چابهار اندک است؟

مشکل اساسی مدیران پیشین و کنونی منطقه آزاد چابهار که پی در پی شاهد تغییر آنها بوده و هستیم، "نبود برنامه ای منسجم و کارآمد" است. آنچنانکه بسیاری از پروژه ها و طرح های اجرایی در این منطقه به دلیل نبود برنامه ریزی دقیق و هماهنگی های لازم، هیچگاه به نتیجه ای مطلوب نرسیده اند.

فقدان اجرا شدن پروژه ها و طرح های اجرایی به نوبه خود عاملی برای عدم تمایل سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه ی مهم تجاری بوده است. به همین دلیل در مقایسه با سایر مناطق آزاد تجاری-صنعتی در ایران و جهان، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که منطقه آزاد چابهار عملکرد ضعیف تری دارد.

نبود بودجه کافی یا مشکلات مدیریتی؟

وضعیت کنونی منطقه آزاد چابهار به گونه ای ارزیابی می شود که حتی پروژه های عمرانی و زیرساختی در این منطقه به دلیل نبود بودجه کافی و مشکلات مدیریتی، به تعویق افتاده اند. مشخص نیست مدیریت کنونی منظقه آزاد چابهار مادامی که طرح قابل توجهی برای به فرجام رساندن در دست ندارد، مشغول به چه فعالیت هایی است و بابت کدام تلاش  نداشته اش حقوق های کلان دریافت می کند.

البته مدیریت کنونی می تواند با بهره گیری از توان بومی مناطق آزاد چابهار پاره ای از مشکلات را حل و فصل کند؛ اما با این وجود بسان مدیران پیشین، این پتانسیل پر اهمیت، هیچ جایگاه مناسبی نزد مدیریت حال حاضرِ منطقه آزاد چابهار ندارد. جای سوال است که چرا مدیران حال حاضر ضمن نیاز مردم بومی به شغل و همچنین نیاز منطقه آزاد چابهار به متخصص، از این افراد بهره نمی گیرند؟

گزارش حال حاضر به جهت تماس های پی در پی مردمان منطقه مذکور و همچنین گلایه های برخی از کارشناسان دلسوز کشور تهیه شد و امید است با توجه به شعار سال که از سوی رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم تعیین شده است، مدیران مربوطه در راستای انجام وظیفه شرعی – قانونی نسبت به گلایه های موجود، پاسخ شفاف ارائه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.