◄ جلوگیری از خروج ارز با توان مهندسی
همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در جهت بهبود کیفیت قطعات و مجموعهها، ساخت دستگاههای تست جهت تست عملکرد قطعات و مجموعهها همچون دستگاه تست پمپ انژکتور، دستگاه تست سوزن انژکتور، دستگاه تست و اندازهگیری هممحوری یاتاقان اصلی موتور و... نیز از دیگر اموری بود که در شرکت راهآهن کشش با اتکا به توان مهندسی داخلی و کاهش هزینههای ارزی انجام شدند.
مدیر امور مهندسی شرکت راهآهن کشش در گفتگو با هفتهنامه «حملونقل» با استناد به گزارش آماری عنوان کرد که این شرکت با اتکا به تیم مهندسی خود، باعث کاهش هزینههای ارزی و خروج آن از کشور شده است. به گفته مهدی ملاسلمانی، مدیر امور مهندسی راهآهن کشش، این مجموعه در راستای کاهش هزینهها و خروج ارز از کشور، پروژههای بازسازی دیگری نیز تعریف کرده که بالغبر ۱۴ میلیارد تومان صرفهجویی در هزینههای تعمیرات شده است.
ملاسلمانی همچنین در مورد ماهیت راهآهن کشش توضیح داد: «شرکت راهآهن کشش، متعلق به مؤسسه صندوق پسانداز کارکنان راهآهن، درزمینه نگهداری و تعمیرات انواع ماشینهای ریلی و ارائه خدمات نیروی کشش فعالیت میکند و در چشمانداز ۱۴۰۲ برنامه دارد که بزرگترین مالک خصوصی لکوموتیو در کشور بر اساس شاخص لکوموتیو معادل تبدیل شود.» او افزود: «راهآهن کشش با حداکثر توان، حراست از سرمایه صاحبان خود که همگی پرسنل زحمتکش راهآهن هستند را سرلوحه استراتژیها قرار داده چراکه منافع مستقیم شرکت به اندوختههای آنها اضافه خواهد کرد و این باعث افتخار و سربلندی ماست.»
ملاسلمانی گفت: «عملکرد سالهای گذشته این شرکت با تعیین استراتژیهای صحیح، لکوموتیوها را در شرایط مطلوبی نگهداری کرده بهطوریکه در سال ۹۷ از تعداد ۲۱ دستگاه لکوموتیو در اختیار، با حفظ آماده به کاری لکوموتیوهای در گردش به روی ۱۹.۲ لکوموتیو، رتبه اول تن کیلومتر حملشده در بین شرکتهای خصوصی کوموتیو را کسب کند.
ملاسلمانی گفت: «شرکت راهآهن کشش با بهرهگیری از تیم مهندسی باتجربه، در راستای پیشبرد اهداف و استفاده از توان پیمانکاران داخلی و جلوگیری از خروج ارز اقدامات مهندسی چون تهیه مدارک مهندسی از قبیل نقشهها و آنالیز مواد قطعات و مجموعهها با همکاری جهاد دانشگاهی و آزمایشگاه متالوژی رازی، استفاده از توان پیمانکاران داخلی در ساخت قطعات و مجموعهها، ارائه راهکارها بر مبنای تکنولوژی روز جهت بازسازی قطعاتی چون: میللنگ، روتور توربوشارژ، سوزن انژکتور و... را انجام داده است.»
مدیر امور مهندسی راهآهن کشش ادامه داد: «همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در جهت بهبود کیفیت قطعات و مجموعهها، ساخت دستگاههای تست جهت تست عملکرد قطعات و مجموعهها همچون دستگاه تست پمپ انژکتور، دستگاه تست سوزن انژکتور، دستگاه تست و اندازهگیری هممحوری یاتاقان اصلی موتور و... نیز از دیگر اموری بود که در شرکت راهآهن کشش با اتکا به توان مهندسی داخلی و کاهش هزینههای ارزی انجام شدند.»
ملاسلمانی در تشریح دستآوردهای علمی یک سال گذشته در جهت کاهش هزینهها نیز گفت: «شرکت راهآهن کشش، با تکیهبر دانش پرسنل زبده و متخصص، در ارتباط با کمکردن هزینهها، اقدام به تعریف پروژههای تحقیقاتی ساخت داخل و پروژههای مهندسی عمر در جهت افزایش عمر مجموعهها کرد. یکی از این پروژهها، پروژه ساخت داخل قطعات به ارزش حدود ۳ میلیون یورو از سال گذشته استارت خورده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.»
به گفته مدیر امور مهندسی راهآهن کشش این مجموعه در راستای کاهش هزینهها و در جهت کاهش خروج ارز از کشور، پروژههای بازسازی دیگری نیز تعریف شده که بالغبر ۱۴ میلیارد تومان صرفهجویی در هزینههای تعمیرات ایجاد شده است. ملاسلمانی با اشاره به ساخت تروبوشارژر لکوموتیو گفت: «برای اولین بار در ایران توربوشارژ لکوموتیو DF۸Bi تولید شد که این پروژه بهعنوان یک افتخار سرلوحه کلیه پروژههای تولید داخل قرارگرفته و انشاءالله با حمایتهایی که مدیران ارشد مؤسسه به خصوص آقای مهندس شیواپور و مدیرعامل راهآهن کشش آقای مهندس صوفی دارند.
این پروژهها با سرعت پیشبینیشده روبهجلو حرکت کند. مدیر امور مهندسی راهآهن کشش همچنین در مورد پروژه کاهش مصرف روغن در لوکوموتیو توضیح داد: «در راستای مسئولیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی در جهت کاهش مصرف روغن در موتور لکوموتیوها تحقیقاتی مبتنی بر روشهای علمی صورت گرفته که درنتیجه آن با تغییرات در مشخصات فنی روغن، منجر به افزایش عمر روغن و کاهش قیمت تمامشده آن شدهایم و اینگونه حدود ۲۰% از هزینههای تأمین روغن در شرکت کاهش مییابد.»
ملاسلمانی پروژه بازسازی بلوکه Engine Block دو دستگاه موتور که بهنوبه خود برای اولین بار در ایران به روی موتورهای چینی انجام شده و دو بلوکه موتور به چرخه بهرهبرداری برگشت داده شد به همراه پروژه پیادهسازی روشهای تعمیراتی مبتنی بر PM و CM از دیگر اقدامات این شرکت طی یک سال اخیر دانست و گفت: «علاوه بر اینکه راهآهن کشش در یک سال گذشته پروژههای مهندسی که نام بردم را به اجرا گذاشت، این شرکت پروژههای را نیز در دست اقدام دارد.»
مدیر امور مهندسی راهآهن کشش ادامه داد: «بر اساس ظرفیت سنجی و مطالعات انجامشده، شرکت راهآهن کشش توانمندی افزایش لکوموتیوها تا ۵۰ دستگاه لکوموتیو را دارا است. در این راستا مذاکراتی جهت خرید لکوموتیو جدید انجامگرفته و انشاءالله امیدواریم با حمایتهای صورت گرفته تا پایان سال این امر محقق شود.»
ملاسلمانی افزود: «شرکت راهآهن کشش تنها شرکت زیرمجموعه مؤسسه صندوق پسانداز کارکنان است که در امر نگهداری و تعمیرات ناوگان ریلی فعالیت دارد بنابراین بر اساس ظرفیتهای موجود در مؤسسه و استراتژیهای تعیینشده، تجهیز و راهاندازی کارخانه تعمیرات اساسی واگنهای باری در شهر سیرجان در دست اجرا است که طبق برنامهریزیها این واحد تا پایان شهریورماه افتتاح خواهد شد.»