لنگه، بندر استراتژیک خلیج فارس
تین نیوز | هرچند فصل تابستان و روزهای طاقتفرسای سال در هرمزگان مدتی است که آغاز شده اما شرایط سخت کارکردن زیرآفتاب سوزان و شرجی هوا، خللی در فعالیتهای صادراتی بندرلنگه ایجاد نکرده است؛ به گونهای که طی سه ماهه نخست سال جاری، رونق 40 درصدی صادرات کالا در این بندر مهم تجاری به ثبت رسیده و همچنان فضای پرجنب و جوش فصل بهار ادامه دارد.
به گزارش ایسنا از منطقه خلیج فارس، رونق فضای کسب و کار در بزرگترین بندر تجاری غرب هرمزگان طی سالیان اخیر، باعث شده تا نگاه خیل عظیمی از تجار و بازرگانان کشور به مقوله تجارت دریایی در بندرلنگه معطوف شود؛ بندری باستانی که با سپری کردن فراز و فرودهای بسیار و گذر از طوفانهای سهمگین حوادث تاریخی، همواره در شمار یکی از مهمترین بنادر جنوب کشور نقشآفرینی کرده و حرفهای ناگفته فراوانی در سینه مردمان خویش، نهفته دارد.
با ورق زدن صفحاتی از کتاب قطور تاریخ سرزمین پرافتخار ایران درمییابیم، سابقه استفاده از مزیتهای تجاری این شهر به عنوان بندر به دوره هخامنشیان بازمیگردد؛ روزگاری که بندر گوگانا -نام قدیمی لنگه- به عنوان یکی از بنادر اصلی تجاری خلیج فارس در ایران باستان شهره آفاق شده بود.
بندرلنگه در وضعیت فعلی که دو هزار و پانصد سال فراز و فرود را سپری کرده و همچنان از سالهای درخشان نقشآفرینی آن در تجارت دریایی فاصله دارد، به لحاظ وضعیت جغرافیایی سرزمین اصلی و بدون احتساب جزایر در فهرست جنوبیترین مرزهای سواحل ایرانی خلیج فارس قرار دارد؛ بر همین اساس، این بندر تجاری نسبت به بنادر اطراف کمترین فاصله دریایی را با کشورهای جنوبی خلیج فارس دارد و از جمله اقتصادیترین و باصرفهترین مسیرهای دریایی برای گسترش تعاملات دوسویه حمل و نقل دریایی با همسایگان محسوب میشود.
اتصال از سه جهت به شبکه جادهای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آبهای بین المللی، وضعیت مناسب توسعه فیزیکی طی سالیان اخیر و ارتباط قوی ساکنان آن با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار مدیریت اصولی و تأثیرگذار حوزه دریایی و بندری در این خطه، باعث شده بندر تجاری لنگه همچنان در عرصه ملی و بین المللی حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و به عنوان یکی از کانونهای ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیج فارس قلمداد شود.
«اسماعیل مکی زاده» که راهبری و هدایت سکان اداره بندرلنگه را بر عهده دارد، فراهم شدن زیرساختهای مناسب بندری و تسهیل فضای کسب وکار در این بندر را از جمله دغدغههای مهم مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه حمل و نقل دریایی در غرب هرمزگان عنوان میکند.
وی بندرلنگه را از جمله پایانههای اصلی لجستیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش صادرات توصیف میکند و میگوید: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 72 هزار تن انواع کالا از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 40 درصدی را دراین بخش از فعالیتهای بندری به ثبت رسانده است.
کاهش زمان بارگیری کالاهای صادراتی ازهشت ساعت به چهارساعت؛
به عقیده مکی زاده، بندرلنگه به عنوان بازویی توانمند برای بندر شهید رجایی؛ بزرگترین بندر تجاری کشور، توانایی صادرات انواع محصولات کشاورزی و همچنین مواد معدنی را در هرمزگان داراست.
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندرلنگه همچنین خاطرنشان میکند: هم اکنون با به کارگیری نیروی انسانی مجرب و ارائه دورههای آموزشی به شرکتهای فعال در حوزه صادرات، زمان بارگیری کشتیهای 200 تا 300 تنی از 8 ساعت به 4 ساعت کاهش یافته است.
محصولات کشاورزی؛ عمده ترین کالای صادراتی و امارات مقصد اصلی کشتیها
«ایوب خادمی» معاون عملیات بندری و دریایی بندرلنگه؛ میوه و ترهبار، محصولات کشاورزی، خشکبار و مواد معدنی را از جمله مهمترین کالاهای صادراتی در این بندر عنوان میکند که عمده آن به مقصد بنادر تجاری کشور امارات متحده عربی ارسال میشود.
وی با بیان اینکه جابهجایی کالاهای صادراتی از استانهای مجاور به مقصد استان هرمزگان به صورت زمینی صورت گرفته و از بندرلنگه با شناورهای سنتی مانند لنج حمل میشود، تصریح کرد: صادرات سنگ گچ و مواد معدنی نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جزایر در حال انجام است.
شناورهای صادراتی در فهرست اولویت پهلوگیری
«سید احمد حسینی» کارشناس امور بندری اداره بندر و دریانوردی بندرلنگه عوامل مختلفی را در رونق فعالیتهای صادراتی بندرلنگه تأثیرگذار میداند..
وی در همین رابطه میگوید: اولویت در پهلوگیری شناورهای صادراتی به ویژه میوه و ترهباراست. بارگیری این محمولات به صورت شبانهروزی حتی در ایام تعطیل انجام میشود و کنترل و نظارت برشرکتها برای بارگیری صحیح و سالم کالا از مهمترین عوامل رشد چشمگیر صادرات کالا در این بندر است.
اشتیاق ناخدایان لنجهای تجاری برای همکاری با مدیریت بندر
در این بین علاوه بر همگرایی مسئولان دولتی صنعت حمل و نقل دریایی و عزم جهادگونه آنان در بندرلنگه برای رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، حضور اثرگذار و مشارکت بازرگانان و فعالان بخش خصوصی این شهرستان به ویژه مالکان شناورها و تلاشگران بخشهای مختلف ناوگان حمل و نقل دریایی نیز در مسیر تحقق این امر مهم ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب میشود.
«حسین پراینده» ناخدای یک لنج تجاری که سالیان سال است عمر خود را در مسیر دریایی بندر لنگه به کشورهای جنوبی خلیج فارس سپری کرده است، از آمادگی کامل و عزم جدی ناخدایان برای کمک و همکاری با مدیریت بندر برای پیشرفت بندر تجاری لنگه سخن به میان می آورد و میگوید:" الحمدالله دریانوردی در این منطقه رونق خود را به دست آورده و تعداد لنج های فعال در این مسیر دریایی نسبت به سالهای گذشته زیادتر شده است."
بندر لنگه با دارا بودن 500 متر اسکله و 35 هکتار وسعت به عنوان اصلیترین بندر منطقه غرب هرمزگان در اقتصاد دریایی کشور نقشآفرینی میکند و علاوه بر صادرات کالا، پشتیانی از فعالیتهای ترانزیتی، وارداتی و کابوتاژ را نیز بر عهده دارد.