◄ ماندگاری کالا در بندر به سود شرکتهای انباردار نیست
تبادل اطلاعات بین گمرک و بندر دقیق و شفاف صورت گیرد.
در نشست مشترک مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با مدیرکل جدید گمرک شهید رجایی، بر لزوم تعامل و همکاری دو مجموعه برای ایجاد یکپارچگی بیشتر فعالیتهای درون بندر، کاهش میزان ماندگاری کالا در محوطهها و دقیق و شفافتر شدن تبادل اطلاعات بین گمرک و بندر تأکید شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، الهمراد عفیفیپور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشست با حسین سعیدی که بهتازگی تصدی مدیریت گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات استان را عهدهدار شده است، ضمن تبریک انتصاب شایسته وی در این مسئولیت مهم، ابراز امیدواری کرد، با برنامههای مجموعه مدیریتی جدید گمرک شاهد تغییر و تحولات اثربخش و رقم خوردن روزهایی خوب برای تجارت کشور و رضایت مشتریان بندر باشیم.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و گمرک دو مجموعه مکمل همدیگر هستند که باید ضمن رعایت ضوابط و تأمین حقوق دولت زیرساختها و بستری را فراهم میکنند تا کالاها بهصورت شفاف و در قالب رویههایی مشخص همچون ترانزیت، ترانشیپ، صادرات و واردات وارد سرزمین اصلی شده یا از کشور خارج شوند.
به گفته عفیفیپور، فعالیتهای جانبی باید تسهیلکننده مسیر برای تحقق این هدف مهم باشد، نه ترمزی برای توقف فرآیند خدماترسانی؛ زیرا در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیازمند یکپارچگی بیشتر در سیستم است و بخشی از این یکپارچگی مربوط به فعالیتهایی است که در داخل بندر اتفاق میافتد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تأکید بر لزوم استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات در ارتباطات بین سازمانی، خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات بین گمرک و بندر باید به شکلی دقیق و شفاف صورت گیرد تا هم اقتصاد کشور دچار مشکل نشود و هم شاهد افزایش رضایت اربابرجوع و مشتریان و صاحبان کالا باشیم. از سوی دیگر، امکان پاسخگویی به دستگاههای نظارتی نیز فراهم شود.
وی با اشاره به تأکیدات رئیسجمهور و جلسات معاون اول رئیسجمهور در خصوص تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بنادر گفت: در حال حاضر ۴۲ هزار کانتینر در محوطههای بندر شهید رجایی وجود دارد که ۱۰ هزار کانتینر از این تعداد از سال ۸۰ تاکنون تعیین تکلیف نشده و بیشترین تعداد نیز مربوط به سال گذشته بوده است.
عفیفیپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط ادارهکل بنادر و دریانوردی در خصوص احصاء فهرست کالاهای متروکه در بندر شهید رجایی بهصورت هفتگی گفت: ماندگاری کالا در بندر نهتنها به سود شرکتهای انباردار بخش خصوصی نیست بلکه تا میزان چشمگیری بر درآمد آنها هم اثر منفی دارد؛ زیرا این پدیده باعث ایجاد حاشیه سودشکننده و شیشهای میشود و گردش کالا در انبارهای شرکتهای محوطه دار قطعاً به نفع آنهاست.
در ابتدای این نشست، «حسین سعیدی» ناظر گمرکات استان و مدیرکل جدید گمرک شهید رجایی طی سخنانی اظهار کرد: گمرک و بندر دو مجموعه جدا از هم نیستند و تحت عنوان دولت جمهوری اسلامی تحت هدایتهای مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اهدافی مشخص، فعالیت میکنند.
وی بابیان اینکه آمادگی داریم که در بحث تعیین تکلیف کالاهای رسوبی و متروکه به یک جمعبندی برسیم، افزود: بسیاری ازاینگونه کالاها به دلیل محدودیتهای ناشی از قوانین و مقررات امکان خروج از بندر را پیدا نکرده است و با تعامل خوب دو مجموعه قابلحل است.
سعیدی اضافه کرد: نتیجه این تعامل مسلما هم به نفع نظام و هم به نفع مردم خواهد بود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهمترین بندر تجاری ایران است که بهتنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جابهجایی فرآوردههای نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بندرها کشور را بر عهده دارد.
خاطرنشان میشود، حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان متشکل از پنج زیرمجموعه شامل ادارهکل گمرک شهید رجایی، شهید باهنر، کیش، قشم و بندرلنگه است و ازلحاظ وسعت، درآمد و تعداد کارکنان، گمرک شهید رجایی بزرگترین و بااهمیتترین گمرک کشور به شمار میرود. سهم گمرک شهید رجایی بندرعباس از کل تجارت خارجی کشور بهتنهایی بیش از ۳۵ درصد است.