اوج تأثیر برجام در صنعت حملونقل خرید هواپیما بود
قائممقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اوج تأثیر برجام در صنعت حملونقل خرید هواپیما بود که توانستیم در طول یک سال پس از برجام به هواپیمای ایرباس را وارد کشورکنیم، تصریحکرد: نکته مهم در این معاملههای انجام شده این بود که ایران فرصت چانهزنی داشت و همین فرصت چانهزنی باعث شد هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزانتر بخریم.
اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در خصوص تأثیرات برجام در حوزه حملونقل، گفت: در دوران پس از تحریم شرایط بسیار تغییرکرد و توانستیم در مدت بسیار کوتاهی برای فرودگاههای مهرآباد، اهواز و کیش رادارا خریداری کنیم و تجهیزات ایکس ری برای فرودگاه حضرت امام وارد کنیم.
حضور شرکتهای خارجی در مناقصه در دوران پسابرجام
وی ادامه داد: شرکت ایتالیایی وارد پروژههای راهسازی شد و حاضر شده برای انجام مطالعات بر روی پروژه کریدور شماره ۱۰ دو تا سه میلیون دلارهزینه کند. در شرایط پساتحریم وقتی سازمان بنادر مناقصهای را برای بنادرهرمزگان منتشر کرد شرکتهای خارجی متعددی در این مناقصه شرکت کردند. در راهآهن توانستیم به صورت مستقیم قرارداد خرید واگن، لکوموتیو، تجیهزات سیگنالینگ را منعقد کنیم مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی توانسته تجهیزات به روز لرزه نگاری و شتاب نگاری بخرد.
سازمان هواشنایی هم توانست تمام تجهیزات لابراتواری خود را به روز کند اما اوج تأثیربرجام در صنعت حمل ونقل خرید هواپیما بود که توانستیم در طول یک سال پس از برجام به هواپیمای ایرباس را وارد کشور کنیم.
وی به خبرگزاری ایلنا گفته است: همچنین در بخش نوسازی ناوگان جادهای باید ۱۲۸ هزار کشنده نوسازی شود و ناوگان جدید جایگزین کنیم که در فاز اول آن توانستیم ۶۵ هزار دستگاه کشنده را در برنامه نوسازی قرار دهیم که تا به امروز قرارداد ۱۶ هزار کشنده جدید منعقد شده و در خط تولید قرار گرفته است.
به گفته اصغر فخریه کاشان برجام در بخش مسکن تأثیرات ملموسی داشته است و یکی از مهمترین اقداماتی که پس از برجام در حوزه مسکن رخ داد برگزاری دورههای آموزشی در ایران از سوی شرکتهای ژاپنی و فرانسوی بود که این دورههای آموزشی در بخش شهرسازی و ساختمانسازی انجام شده است و سیاستی که دنبال میشود این است که عمر ساختمانها را افزایش دهیم و شهرسازی را علمی کنیم.
دولت قبل اتلاف انرژی داشت
وی توضیح داد: امروز عمر مفید مسکن مهر چیزی بیشتر از پنج سال نیست و این به معنای دور ریختن سرمایه است در شرایطی که سرمایهگذاری کلانی که دربخش مسکن با عمر مفید ۱۰ سال انجام شده است که درهلند ساختمانهایی با بیش از ۱۵۰ سال داریم که جزو ساختمانهای فرسوده محسوب نمیشود. به طور قطع وقتی طرحی مانند مسکن مهر بدون زیرساختهای آن یعنی جاده، مدرسه، درمانگاه و غیره به اجرا میرسانیم یعنی سرمایه و ثروت ملی کشور را هدر دادهایم.
وی ادامه داد: امروز شهرسازی ریل پایه در ایران دنبال میشود و این درحالی است که در دنیا حمل ونقل درب به درب مطرح میشود این درحالی است که در دولت گذشته ایستگاههای راهآهن در حاشیه شهرها ساخته میشد که این اساسا اتلاف هزینه بود که امروز دراین حوزه با مشکل جدی مواجه هستیم معتقدم برجام نقطه عطفی در تأخیر ایران است و امروز آمریکا معتهد به اجرای برجام است و اگرهواپیما به ایران تحویل ندهد به معنای نقض برجام است.
وی درپاسخ به این سؤال که در سال ۲۰۱۷ چه تعداد هواپیما به ایران ایر تحویل داده میشود؟ گفت: اخیرا قرارداد ایران ایر با شرکت ای. تی. آر نهایی شد و بهزودی ۴ فروند هواپیمای ای. تی. آر وارد ناوگان ایرانی میشود و تا پایان سال ۲۰۱۷ هم ۹ فروند به شرکت ایران ایر تحویل داده میشود. تا پایان آذر سال جاری ۴ فروند ایرباس از مدل ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ تحویل ایران ایر میشود.
هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزانتر خریدیم
وی درخصوص اصطلاح مرجوعی بودن هواپیماها که از سوی رسانههای تخریب گر مطرح میشود، گفت: به طور قطع آن چیزی که در باره مرجوعی بودن این هواپیماها گفته میشود اساسا صحت ندارد و مفهومی با عنوان هواپیمای مرجوعی وجود خارجی در دنیا ندارد. به طور مثال فرض کنید فردی برای خرید پژو ثبت نام میکند و موعد تحویل آن آذرماه است اما فرد به دلیل مشکلات مالی نمیتواند در موعد مقرر پژو را تحویل بگیرد و این فرصت به وجود میآید که آن پژو به فرد دیگری تحویل داه شود نمیتوان گفت این پژو مرجوعی است و در مورد خرید هواپیما هم همین اتفاق افتاده است این که هواپیمای ۷۷۷ بوئینگ سفارس ترکیش ایرلاین است چیزی پنهانی نبود اما ترکیش ایرلاین نتوانسته بود این هواپیما را در موعد مقرر تحویل بگیرد.
بوئینگ هم به برخی از ایرلاین از جمله ایران پیشنهاد داد که سفارش خود را زودتر از موعد مقرر بگیرد. هواپیمای مرجوعی یعنی هواپیما دست دوم این هواپیما اگردست دوم بود باید آن را ازترکیش ایرلاین میخرید نه بوئینگ واژه هواپیمای مرجوعی در این قرارداد وجود خارجی ندارد. وی توضیح داد: نکته مهم در این معاملههای انجام شده این بود که ایران فرصت چانهزنی داشت و همین فرصت چانهزنی باعث شد هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزانتر بخریم.
اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد
فخریه کاشان درباره اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره عدم توجه دولت به ساخت قطعات هواپیما در داخل کشور گفت: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد.
دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بینالمللی مورد تأیید قرار بگیرد. سوم، شرکت خارجی که میخواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمانبندیای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمامشده آن هم مناسب باشد.
در کشور قطعا توانهایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بینالمللی ندارد. بههمیندلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. درحالحاضر هیچکدام از آنها در کشور امکانپذیر نیست.
حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر میتوانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایهگذاری هنگفت میکنند، وقتی هیچ تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است. فخریه کاشان افزود: ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه میسازیم، شرکتهای دانشبنیان را به ایرباس معرفی کردهایم تا آنها را ارزیابی کند و بررسی کند کدامیک از آنها میتواند چه قطعه یا نرمافزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرمافزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد.
ممکن است این فرایند به ۵٠ هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شرکتهای ایرانی یکی از ساپلایرهای ایرباس خواهیم بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد. قائممقام وزیر راه و شهرسازی افزود: با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاستجمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار دادهایم؛ بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کردهایم. وقتی این هواپیما را زودتر به کشور وارد میکنیم، صرفهجویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد میکنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش را پلهپله به داخل کشور منتقل میشود.