بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
هوشمندی مدیران راه‌آهن در مذاکرات خارجی

دانش فنی تولید و تأمین مالی در ازای خرید محصولات

دانش فنی تولید و تأمین مالی در ازای خرید محصولات

تین‌نیوز| وبلاگ رحیم نیکخو- نزدیک به ۱۰ ماه از توافق هسته‌ای و ۴ ماه از اجرای رسمی برجام می‌گذرد، در این مدت دیوارهای بی‌اعتمادی به کشور ایران به تدریج فرو ریخت و کشورهای صاحب‌نام دنیا برای مذاکرات اقتصادی، در رأس هیأت‌های بلندپایه اقتصادی، تجاری و... به تهران آمدند. با تأکید دولت تدبیر و امید بر گسترش صنعت حمل‌و‌نقل ریلی، راه‌آهن و بحث توسعه آن، همواره یکی از محورهای مذاکرات رسمی با کشورهای طرف مذاکره بوده و است.


شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را می‌توان یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها و به نوعی برنده اجراشدن برجام نام برد. آمار توافقات، تفاهم‌نامه‌ها و حجم قراردادهای منعقد شده این شرکت با شرکت‌های معتبر ریلی جهان نشان‌دهنده توان تعامل بالای مدیران آن برای توسعه همه‌جانبه صنعت ریلی است.


قراردادهای چند میلیارد یوروی، برقی کردن خطوط راه‌آهن، تلاش برای احداث خطوط سریع‌السیر، احداث و مدرن‌سازی ایستگاه‌ها، انتقال تکنولوژی این موارد و... تنها بخشی از آورده‌های راه‌آهن در چند ماه گذشته است که باعث شده بزرگ‌ترین قدرت‌های صنعتی دنیا در صف ورود به کشورمان قرار بگیرند. اما آنچه مشارکت سرمایه‌گذارهای خارجی در حوزه راه‌آهن را از دیگر بخش‌ها متمایز می‌کند، این است که این شرکت، صرفاً خریدار محصولات کشورهای خارجی نیست.  


مدیران راه‌آهن در یک اقدام هوشمندانه توانسته‌اند ترفندی جدید در مذاکرات به کار گیرند و این شرکت تنها خریدار صرف محصولات شرکت‌های خارجی نبوده و تلاش کرده است تا تکنولوژی و دانش فنی تولید محصولات جدید را به کشور انتقال دهد تا هم به خودکفایی تدریجی برسد و هم به نوعی به اشتغال‌زایی کمک کند تا چرخ‌های اقتصاد کشور به سمت شکوفایی بچرخد.


نمونه‌هایی از قراردادهای اخیر راه‌آهن درخصوص انتقال دانش فنی تولید به ایران با شرکت‌هایی مانند زیمنس آلمان، روتم کره‌جنوبی، استادلر سوئیس و در زمینه تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی با کشورهای روسیه، چین، فرانسه و... نشان از فعال بودن دیپلماسی موفق راه‌آهن پس از برجام بوده است.


در ادامه نگاهی اجمالی به تعدادی از توافقات انجام شده توسط راه‌آهن در این زمینه‌ها خواهیم پرداخت که مؤید تلاش هوشمندانه مدیران این شرکت است.


توافق با زیمنس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکای راه‌آهن
اواسط دی‌ماه ۹۴، تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و زیمنس آلمان بین محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و «اکل» مدیرعامل بخش حمل‌و‌نقل زیمنس برای همکاری‌های جدید در بخش ریلی امضا شد و مقرر گردید شرکت زیمنس از طریق انتخاب شرکای ایرانی، نسبت به انتقال دانش فنی و ساخت داخل اقدامات لازم را انجام دهد.


شرکت زیمنس روابط تجاری بلندمدت با مشتریان و شرکاء متعدد ایرانی داشته و طبق این تفاهم‌نامه، طرفین توافق کردند ضمن همکاری‌های جدید در حوزه ریلی، در بخش انتقال تکنولوژی، زیمنس از طریق انتقال شرکاء داخلی (با تأیید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) نسبت به انتقال دانش فنی و ساخت بومی تجهیزات مختلف از جمله لکوموتیو و تجهیزات آن، سیگنالینگ، مخابرات و تجهیزات برقی کردن راه‌آهن اقدام کند.

دستاورد مهم سفر سوئیسی‌ها به ایران، واگن‌سازی بومی می‌شود
نتایج مثبت مهم‌ترین سفر رئیس‌جمهور سوئیس بعد از ۱۴۰ سال به ایران، حوزه ریلی را هم بی‌نصیب نگذاشت و در این سفر که اواسط اسفند ۹۴ انجام گرفت۴۰ گروه همراه رئیس‌جمهور سوئیس وارد ایران شدند که مدیر شرکت استادلر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واگن‌سازهای دنیا، یکی از همراهان رئیس جمهور بود.


پیتر ینلتن، مدیرعامل شرکت استادلر، در این سفر از مذاکرات یک و نیم سال این شرکت با شرکت رجا برای نوسازی ناوگان آن خبر می‌دهد و اعلام می‌کند آنچه قرار است اتفاق بیفتد فراتر از فروش واگن یعنی انتقال تکنولوژی استادلر به ایران است. بر اساس توافقات مقدماتی انجام شده بین استادلر و رجا، مهندسان رجا در استادلر آموزش لازم را می‌بینند و رجا صرفاً خریدار واگن نخواهد بود و از یک مرحله به بعد طرف ایرانی خودش تولیدکننده این واگن‌ها خواهد شد و واگن‌سازی به طور کامل بومی شده و بخش اعظم کارها در ایران و از سوی متخصصان ایرانی انجام می‌شود.


برنامه میان‌مدتی که ینلتن برای برند اشتادلر و ایران دارد، این است که کشور ما به ترمینال تولید و فروش واگن سوئیسی اشتادلر در منطقه تبدیل شود. در این شرایط هم اشتادلر به هدف خود رسیده و هم در کشور ما اشتغال‌زایی ایجاد شده و با به‌کارگیری تکنولوژی روز اروپا مسافران قطارهای ما از رفاه و امنیت بالاتری برخوردار خواهند بود.


توافق با هیوندای-روتم کره جنوبی برای تولید مشترک ریل‌باس
اسفندماه ۹۴، تفاهم‌نامه همکاری‌های ریلی بین راه‌آهن ایران و شرکت هیوندای-روتم کره جنوبی برای تأمین ۱۵۰ دستگاه ریل‌باس از محل اعتبارات فاینانس به امضا رسید. این شرکت کره‌ای برای تولید مشترک با سازندگان داخلی و فروش ریل باس با قیمت رقابتی به راه‌آهن ایران ابراز تمایل کرد و مقرر شد شرکت هیوندای تمایل خود را برای اجاره به شرط تملیک ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو باری به شرکت‌های خصوصی ایرانی فهرست کند تا پس از تأیید راه‌آهن، در قبال ارائه ضمانت نامه‌های مورد نیاز به راه‌آهن کشور اختصاص دهد.


شرکت هیوندای-روتم در گذشته قرارداد تولید مشترک ۱۵۰ دستگاه ریل باس را با همکاری شرکت ایریکو آغاز کرده است و تاکنون ۱۷ قطار چهار واگنی وارد شبکه حمل‌و‌نقل ریلی حومه‌ای کشور شده و در حال بهره‌برداری است.


تولید واگن‌های باری در داخل کشور با سرمایه‌گذاری شرکت روسی
دست آخر اینکه پس از توافقنامه با کشورهای صاحب‌نامی چون ایتالیا، فرانسه، چین، سوئیس و. . .، معاون ناوگان شرکت راه‌آهن روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت، از توافق جدید این شرکت با یک شرکت روسی برای تأمین مالی تولید ۵۰۰۰ واگن باری در داخل کشور توسط شرکت‌های سازنده واگن باری ایران از جمله واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد درخشان خبر داد.


بابک احمدی گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های گسترده‌ای که داشته، بسته‌ای آماده کرده است تا این واگن‌های باری با استفاده از تأمین مالی خارجی با همکاری یک شرکت روسی، در داخل و شرکت‌های واگن‌ساز داخلی ساخته و به ناوگان باری کشور اضافه شود. یکی از مهم‌ترین اهداف این پروژه، بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی واگن ‌باری در انتهای پروژه است و در انتهای قرارداد حتی قطعاتی که بنا به دلایل مختلف از جمله عدم صرفه اقتصادی تاکنون در داخل کشور تولید نشده است و واگن‌سازها این قطعات را از خارج کشور وارد می‌کردند در سهم سازندگان داخلی لحاظ شده است.

لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5727

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.