کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت اول)
خلبانی یکی از خاصترین شغلهای دنیا است و تجارب خاص و متفاوتی نیز با خود خواهد داشت.
به گزارش کجارو، هر شخصی در طول سالیان کاری خود با چالشهای متفاوتی رو به رو می شود. حال اگر این شغل بسیار خاص و ویژه باشد، این چالشها نیز منحصر به فرد خواهند بود. یکی از شغلهای سخت، چالش برانگیز اما جالب، خلبانی هواپیمای مسافربری است. در اینجا ما سوالاتی را داریم که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد. مثلا اینکه ملیت نوزادی که در هواپیما به دنیا میآید چیست؟ در صورت برخورد صاعقه با هواپیما چه باید کرد؟ آیا دلیل افزایش سانحههای هوایی، افزایش استفاده از سیستمهای خودکار است؟ و سوالاتی از این قبیل که توسط آقای جان کاکس، کاپیتان بازنشسته و مالک یک موسسهی خصوصی مشاورهی ایمنی پاسخ داده میشود.
وقتی نوزادی در هواپیما به دنیا میآید، چه عاملی ملیت او را مشخص میکند؟
پاسخ: این موضوع بسیار پیچیده است.
ملیت نوزاد بسته به شرکت هواپیمایی، مکان هواپیما در زمان تولد و البته ملیت پدر و مادر نوزاد است.
سازمان بینالمللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) چند راهنمایی ارائه میدهد از جمله موقعیت مکانی هواپیما در زمان تولد، کشوری که هواپیمایی مورد نظر در آن ثبت شده، مقصد و البته ملیت اصلی والدین.
کشورهای مختلف نسبت به تولد رفتار متفاوتی دارند. در برخی از موارد، قانون دقیقا شرح داده که محل هواپیما در زمان تولد نوزاد، به عنوان ملیت حتمی یا پیشنهادی وی به حساب میآید. دیگر کشورها ملیت والدین را به عنوان مبنای قانونی مشخص میکنند. در برخی موارد خاص، کشوری که شرکت هواپیمایی متعلق به آن است، میتواند به عنوان ملیت کودک انتخاب شود.
اگر به طور کلی قوانین را بررسی کنیم، در بسیاری از سناریوها پدر و مادر کودک میتوانند از بین چند گزینه، ملیت مطلق یا چندگانهی او را انتخاب کنند.
در گواهی تولد، محل تولد این نوزادان (در هوا) نوشته میشود که البته افراد کمی در دنیا چنین وضعیتی دارند. شایعهای که میگوید آن نوزاد به صورت مادامالعمر میتواند رایگان در آن هواپیمایی سفر کند حقیقت ندارد.
در زمان اجبار برای انتخاب مسیر جایگزین، آیا باید فرودگاه مد نظر با شرکت هواپیمایی و کشور آن هماهنگ باشد؟ البته این را در نظر میگیریم که فرود اضطراری در هر فرودگاهی ممکن است.
پاسخ: یک شرکت هواپیمایی میتواند بدون در نظر گرفتن ملیت شرکت، یک فرودگاه جایگزین را انتخاب نماید به شرطی که آن فرودگاه قوانین رگلاتوری را رعایت کرده باشد. همه چیز برابر است. البته ممکن است یک شرکت ترجیح دهد فرودگاهی در کشور خودش را انتخاب کند. در زمان اضطرار، یک پرواز خارجی میتواند درخواستی برای برنامهی فرود بدهد که البته باعث ایجاد تاخیر در کل برنامهها خواهد شد.
در زمان ایجاد مشکل، هواپیما میتواند در تمامی فرودگاههای مناسب بنشیند.
در یکی از پروازها با هواپیمای بوئینک ۷۴۷ از دبی به لندن، هواپیما به دلیل هوای بد در پاریس نشست. چطور خلبانان در مورد سوخت کافی تصمیم میگیرند و آیا مثلا میتوانند تصمیم بگیرند حالا که سوخت اضافه دارم مستقیم به مقصد بروم یا به خاطر هوای بد مدت بیشتری پرواز کنم؟
پاسخ: خلبان و توزیع کننده هر دو دربارهی سوخت کافی برای رسیدن به مقصد تصمیم میگیرد.
در مورد مثال شما، ممکن است زمان انتظار برای فرود در لندن طولانی بوده و سوخت کافی وجود نداشته باشد یا اینکه کیفیت آب و هوا، استاندارد ایمنی کمتر از حداقل داشته است. خلبانان ترجیه میدهند حتما در مقصد اصلی فرود بیایند مگر اینکه از نظر ایمنی امکان این کار وجود نداشته باشد.
در مورد مثال شما، فقط داشتن سوخت کافی نمیتوانسته از فرود در پاریس به جای لندن جلوگیری کند.
آزمون خروج اضطراری چطور عمل میکند؟
پاسخ: شرکتهای تولیدکنندهی هواپیما و هواپیماییها به صورت مداوم در حال شرح دادن نحوه تخلیه سریع یا خروج اضطراری به تنظیم کنندهی قوانین هستند. این کار زمانی انجام میشود که یک هواپیمای جدید مجوز پرواز بگیرد یا یک شرکت هواپیمایی یک هواپیمای جدید بخرد.
مقالههای مرتبط:
- چرا پروازتان با ضربه به زمین مینشیند؟ از یک خلبان بشنوید!
- سفرنامه؛ تولد نوزادی در سفر به هاوایی
شرکتکنندگان در این تست هیچ آموزش ویژهای ندیدهاند و از سنین مختلف انتخاب میشوند. آنها میدانند که در یک تمرین تخلیه اضطراری شرکت خواهند کرد اما هیچ اطلاعات دیگری ندارند. نیمی از مسیرهای خروجی مسدود میشود اما مسافرین آزمایشی تا زمان شروع تخلیه نمیدانند کدام مسیر باز و کدام مسیر بسته است. تمامی افراد داخل هواپیما باید با ایمنی کامل در کمتر از ۹۰ ثانیه از هواپیما خارج شوند.
خلبانان چطور تمامی راهنماییها و بررسیها را از حفظ کرده تا به برج مراقبت اطلاع دهند؟
پاسخ: فهرست کردن و درک کامل تماسهای رادیویی با برج مراقبت یک مهارت اکتسابی است. خلبانان سالها پرواز کرده و با برج مراقبت ارتباط برقرار میکنند. خدمهی پرواز با تجربهتر به فرودگاههای پیچیدهتر پرواز میکنند. بخشی از تمرین ارتقاء درجه از کمک خلبان به کاپیتان، داشتن تجربهی زیاد ارتباط با برجهای مراقبت مختلف است.
در زمان برخورد صاعقه با هواپیما چه اتفاقی میافتد؟
پاسخ: در زمان برخورد صاعقه یک لکه کوچک سوختگی یا سوراخی کوچک در محل ورود و خروج صاعقه ایجاد میشود. هواپیماها طوری طراحی شدهاند که جریان صاعقه را در مسیر پوستهی خود حرکت داده بدون اینکه آسیبی ببینند. در برخی موارد نادر، یک شک کوچک استاتیک در محل خروجی صاعقه ایجاد میشود.
نظر شما کجارویی های عزیز چیست؟ آیا تا به حال سوالات مشابهی داشتهاید؟ شما دعوت میکنیم با قسمت بعدی و ادامهی سوالات نیز همراه ما باشید.