اولویت قانون مند شدن پروازهای چارتر بر توقف ۵۰ روزه عرضه بلیت چارتری
مقرر شده است عرضه پروازهای چارتری در کشور تا پایان تابستان متوقف شود، در حالی که ضرورت دارد، ابتدا قوانین محکم با ضمانت اجرایی برای چارتر تدوین شود تا با توقف سودجویی چارترکننده، منفعت مسافر و شرکت ها هم توامان در آن دیده شود.
مقرر شده است عرضه پروازهای چارتری در کشور تا پایان تابستان متوقف شود، در حالی که ضرورت دارد، ابتدا قوانین محکم با ضمانت اجرایی برای چارتر تدوین شود تا با توقف سودجویی چارترکننده، منفعت مسافر و شرکت ها هم توامان در آن دیده شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، چهارشنبه هفته گذشته بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران از توقف پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی در همه مسیرها خبر داد.
وی این تصمیم را در واکنش به تاخیرهای مکرر برخی پروازها عنوان کرده و گفته بود: بساط سوداگری در حمل و نقل هوایی باید برچیده شود. مجوزهای چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
پس از این موضوع دیروز ۱۰ مرداد بود که جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به شرکت های هواپیمایی و سایت های فروش بلیت بخشنامه صادر شده است، مبنی بر اینکه فروش بلیت چارتری به صورت رسمی در همه مسیرها توسط سایت های فروش بلیت از ۱۰ مرداد ممنوع است.
به گفته یازرلو این تصمیم برمبنای مقررات اتخاذ شده است، تا آرامش به بازار برگردد، ممکن است این تصمیم بعدا تغییر کند، اما تا برگشتن آرامش به بازار خرید و فروش بلیت هواپیما جاری خواهد بود.
حال امروز هم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توقف عرضه بلیت ها و پروازهای چارتری را تایید کرده و گفته است: عرضه پروازهای چارتری تا پایان شهریور سال جاری ممنوع است.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی این ممنوعیت با هدف آرامش بازار حمل ونقل هوایی اجرایی شده است و تا پایان شهریور امسال ادامه دارد.
محمدی بخش گفته است: با توجه به این که می خواهیم کنترل بازار را در دست بگیریم، بر اساس بررسی های صورت گرفته فعلا تا پایان تابستان فروش چارتری بلیت هواپیما متوقف شده و ممنوع است، این ممنوعیت به شرکت ها ابلاغ شده و آنها همراهی کرده اند.
پرواز چارتر قوانین سفت و سخت می خواهد
برخی شرکت های هواپیمایی در راستای جذب نقدینگی برای پرداخت های دستمزد، تامین هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیماها و تامین موتور و غیره اقدام به فروش چارتری به چارترکنندگان اصلی می کنند و در واقع صندلی های پروازی خود را پیش فروش می کنند.
در این مدل چارترکننده صندلی های پروازی یک شرکت را برای روزها و ماه های آینده به صورت کامل خریداری می کند و خود با نرخ های مختلف و در قالب بسته سیاستی گردشگری عرضه می کند.
این شیوه در کشور ما به دلیل رعایت نکردن شرایط چارتری منفعتی کاملا یک سویه برای چارترکننده دارد و مسافر بهره مندی خاصی از این شیوه عرضه ندارد.
قائده بلیت چارتر عرضه هتل، سرویس رفت و آمد و پکیج گردشگری است، در حالی که در کشور ما فقط بلیت به عنوان چارتر عرضه و در واقع گران فروشی می شود.
با توجه به این موارد بهتر بود، سازمان هواپیمایی کشوری به جای تعیین مهلت زمانی برای توقف عرضه پروازهای چارتری، برنامه ریزی جامع تری برای مدیریت پروازهای چارتری می کرد تا امکان سواستفاده چارترکنندگان فراهم نباشد و باند معروف چارتر در کشورمان از این ابزار برای سودجویی بیشتر و خالی کردن جیب مسافر استفاده نکند.
در هیچ جای دنیا بلیت چارتری بدین شیوه که در کشورمان عرضه می شود، عرضه نمی شود و قیمت بلیت چارتر به شیوه ای محاسبه می شود که منفعت مسافر و شرکت هواپیمایی هم توامان تامین شود.
از سوی دیگر قرار نیست در هر مسیری بلیت پرواز چارتری عرضه شود و در شرایط تقاضای مسافر، اولویت با بلیت های سیستمی است که در کشور ما براساس نرخنامه بلیت عرضه می شود و مسافر می داند، چه نرخی را بابت هر مسیر بپردازد، در حالی که بسیاری از آژانس ها و سایت های فروش بلیت هواپیما به اسم چارتر بلیت پروازهای داخلی را خارج از نرخ های مصوب می فروشند که البته سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی به این قانون شکنی ورود کرده و شرکت ها، آژانس ها و سایت های متخلف را نقره داغ کرده است.