توافق با روسیه برای برقی سازی راه آهن گرمسار- اینچه برون
یکی از مهمترین محورهای مذاکره با روس ها اجرایی سازی قرارداد وام راه آهن گرمسار-اینچه برون تا پایان سال است و می توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت تر کرد.
مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای مذاکره با روس ها اجرایی سازی قرارداد وام راه آهن گرمسار-اینچه برون تا پایان سال است و می توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت تر کرد.
به گزارش تین نیوز، امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت درباره جزییات مذاکرات با معاون وزیر حمل و نقل روسیه در سفر روز گذشته وی به ایران اظهار داشت: در چند حوزه با روس ها در حال مذاکرات و انجام توافق هستیم که بخشی از این موضوعات از گذشته مطرح بود و در این دوره تلاش شد تا با سرعت بیشتری بتوان آن موضوعات را به سرانجام رساند.
وی با بیان اینکه در جلسه با معاون وزیر حمل و نقل روسیه دو پروژه زیرساختی راه آهن گرمسار – اینچه برون و راه آهن رشت- آستارا مورد مذاکره قرار گرفت، گفت: پروژه راه آهن گرمسار-اینچه برون وام مصوب دارد اما به اصلاحاتی در قرارداد آن نیاز دارد که با همکاری دو طرف در حال انجام است.
مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای پروژه برقی سازی گرمسار اینچه برون با دریافت وام یک میلیارد یورویی روسیه انجام خواهد شد، ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای مذاکره با روس ها اجرایی سازی قرارداد وام راه آهن گرمسار-اینچه برون تا پایان سال است و می توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت تر کرد.
ترفع با اشاره به مذاکرات انجام شده درباره راه آهن رشت – آستارا گفت: پس از سفر رییس جمهوری روسیه به ایران و مذاکره با مقام های کشورمان، پروژه راه آهن رشت – آستارا به پروژه مشترک همکاری دو کشور اضافه شده که پیش این، در دستور کار پیگیری مشترک قرار نداشت. هر چند دو کشور همواره از ساخت و تکمیل راه آهن رشت- آستارا استقبال می کردند اما یک اقدام و تمرکز مشترک برای اجرای این پروژه بین دو کشور وجود نداشت. به دنبال آن هفته گذشته یک هیات روسی در سفر به ایران از مسیر بازدید داشتند.
وی با بیان اینکه تا چند روز دیگر روس ها پیشنهاد جامع خود را درباره همکاری خود در پروژه راه آهن رشت- آستارا را اعلام می کنند، افزود :قرار بر این است که روس ها درباره جزییات فنی این پروژه پیشنهاداتی را به ایران بدهند که براساس مقیاس و حجم پروژه، ساخت راه آهن رشت-آستارا به چه میزان اعتبار نیاز دارد و در مرحله بعدی دو طرف بر خصوص مکانیزم به تصمیم خواهند رسید.
ترفع گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره با معاون حمل و نقل روسیه، بررسی راهکارهای تحقق ترانزیت 10 میلیون تن بین ایران و روسیه است. ما برنامه اقدام پیشنهادی خود را تهیه و در جلسه اخیر با روس ها این برنامه را به آنها ارایه دادیم و با اعمال نظرات روس ها این برنامه به پروژه و برنامه زمان بندی مشترک تبدیل می شود.
مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی گفت: درباره حمل بارهای فله زغال سنگ و هم بارهای کشاورزی، پتروشیمی، کودها و ...مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تا پایان 2023 به هدف ترانزیت 10 میلیون تنی به / از روسیه دست پیدا می کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: به دنبال این هستیم که جلسه سه جانبه با روسیه و آذربایجان درباره ترانزیت کریدور شمال – جنوب داشته باشیم و در مذاکره با روس ها در تلاش هستیم که ترانزیت جاده ای شرق خزر و حمل و نقل در خزر را نیز تقویت کنیم.
آیا برقی کردن این خط چقدر واجب هست؟ آیا الان چقدر بار از این خط عبور میکنه؟ آیا ظرفیت این خط با کشش دیزلی الان به اشباع رسیده که لازم باشه که "پر ظرفیت تر " بشه؟ با یک میلیون یورو وام پروژه واجب تری رو نمیشه اجرایی کرد؟ اولویت ها رو کی تعیین میکنه؟ ما یا اونها؟
آیا برقی کردن این خط چقدر واجب هست؟ آیا الان چقدر بار از این خط عبور میکنه؟ آیا ظرفیت این خط با کشش دیزلی الان به اشباع رسیده که لازم باشه که "پر ظرفیت تر " بشه؟ با یک میلیون یورو وام پروژه واجب تری رو نمیشه اجرایی کرد؟ اولویت ها رو کی تعیین میکنه؟ ما یا اونها؟
سعید خان حرص نخور .روسها گفتن درهمه ؛ اگه رشت- آستارا میخواین باید اینچه برون - گرمسار هم ببرین.