بازدید سایت : ۳۴۳۶۵
گزارش سالیانه عملکرد کمیسیون اصل ۹۰؛

افضلی‌فرد: پلیس راهور حق جلوگیری از شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا را ندارد

افضلی‌فرد: پلیس راهور حق جلوگیری از شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا را ندارد

تین نیوز | سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش علمکرد سالیانه این کمیسیون، از ورود 3952 فقره شکایت به کمیسیون اصل 90 در سال 92 خبر داد و درباره پرونده شکایت از پلیس راهور نیز گفت که پلیس راهور قانونا حق جلوگیری از شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا از تاریخ 24 اسفند را ندارد.
 
 مصطفی افضلی‌فرد در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود که در حاشیه جلسه علنی مجلس برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملکرد سالیانه کمیسیون اصل 90 از ورود 3952 فقره شکایت به این کمیسیون در سال 92 خبر داد و گفت: در سال جاری 2870 فقره مکاتبه با مراجع ذیربط در مورد شکایات واصله صورت گرفته و 2411 جوابیه نیز ثبت شده که 272 فقره پاسخ به دستگاه‌ها ارسال شده است. همچنین در مورد پرونده‌هایی که مربوط به کمیسیون نبوده 1916 فقره راهنمایی لازم به صورت مکتوب یا تماس تلفنی انجام شده است.
 
وی اضافه کرد: کمیسیون در سال 92، 1052 فقره نامه پیرو صادر کرده و رویکرد ما این است که از نامه‌های پیرو بکاهیم و سریعا وارد موضوعات شویم تا اگر به موقع جوابی داده نشد از ظرفیت‌های قانونی کمیسیون برای برخورد با کسانی که نسبت به مکاتبه‌ها بی‌تفاوت هستند یا سعی می‌کنند از زیر پاسخ در بروند، اقدام شود.
 
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به بایگانی 114 فقره شکواییه وارده به کمیسیون اصل 90 به دلیل فقر آدرس و مشکلات این‌چنینی، اظهار کرد: در حال حاضر 212 فقره شکایت در کمیته‌های کمیسیون اصل 90 در دست بررسی است و به صورت کلی دوازده هزار و 561 نامه در سال 92 به کمیسیون وارد یا از کمیسیون خارج شده است.
 
افضلی‌فرد با اشاره به برگزاری 40 جلسه رسمی کمیسیون اصل 90 در سال 92 با مسئولان دستگاه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی، اضافه کرد: همچنین ده‌ها جلسه در کمیته‌های شش‌گانه با مسئولان دستگاه‌ها برگزار شده است. همچنین 25 فقره شکواییه از طرز کار نمایندگان و مجلس در سال 92 در کمیسیون اصل 90 ثبت شده که در تعامل با هیات نظارت بر نمایندگان به آنها رسیدگی شده است.
 
وی با اشاره به قرائت چهار گزارش کمیسیون اصل 90 در صحن علنی مجلس در سال 92، پرونده‌های رسیدگی شده یا در دست اقدام این کمیسیون در سال 92 را به این شرح اعلام کرد: نحوه اجرای قانون هدفمندی / بررسی عملکرد سازمان اوقاف / عملکرد شرکت‌های دارویی و واردات دارو / بررسی معوقات بانکی / بررسی مشکلات بافت‌های فرسوده / مشکلات ارزی و نقدینگی / مشکلات واحدهای تولیدی / بررسی روابط اقتصادی شرکت‌های داخلی با شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی / قاچاق کالا و ارز / زمین‌خواری و تعرض به زمین‌های منابع طبیعی / شکایت از شرکت عقاب افشان سازنده اتوبوس‌های اسکانیا از پلیس راهور / مطالبات واحدهای تولیدی و صنعتی / عملکرد امور بین‌الملل شرکت نفت در فروش نفت / عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز / مسکن مهر / وضعیت صندوق توسعه ملی / شکایت از برخورد سازمان انرژی اتمی با مدیران ارشد سازمان / پتروشیمی / تصرف اراضی ملی پارک خجیر / شکایت از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی / فساد و تبانی در فوتبال / فساد اداری در گمرکات کشور / واردات قطعات خودرو / چگونگی جذب تسهیلات از چین به روش فاینانس / ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها / زمین‌خواری در غرب تهران / دانشجویان ستاره‌دار / ویژه‌خواری 650 میلیون یورویی / پرونده بابک زنجانی.
 
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نشست‌های این کمیسیون در سال 92 با مسئولین اجرایی کشور، اظهار کرد: ما در سال 92 دو نشست ویژه با آیت‌الله آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا در مورد تسریع در رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی کمیسیون به قوه قضاییه و همچنین نشستی با آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه ارتقای حدود اختیارات کمیسیون اصل 90 و تبدیل آن به دیوان داشتیم.
 
افضلی‌فرد در ادامه گفت که شش کمیته «فرهنگی و اجتماعی»، «اقتصادی، فنی و عمرانی»، «سیاسی و نظامی»، «قضایی»، «مجلس و امور ویژه» و «ارتقای سلامت اداری» به طرز کار و شکایات واصله در محدوده فعالیت خود رسیدگی کرده‌اند.
 
وی درباره شکایت شرکت عقاب افشان از پلیس راهور که در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل 90 درباره آن جمع‌بندی شده نیز خاطرنشان کرد: مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی عقاب افشان تولیدکننده انواع اتوبوس‌های اسکانیا از پلیس راهور به دلیل ممنوعیت شماره‌گذاری این خودرو شکایت کرده چرا که مستندات پلیس راهور برای اعمال این ممنوعیت از قوت و استحکام برخوردار نبوده است.
 
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ممنوعیت شماره‌گذاری اتوبوس اسکانیا از سوی پلیس راهور را مربوط به تصادف جاده قم و ایجاد حالت بحرانی در افکار عمومی دانست و تصریح کرد: پلیس راهور صلاح دیده بود موقتا برای بررسی کیفیت اتوبوس‌های اسکانیا از شماره‌گذاری آن جلوگیری کند اما نهایتا کمیسیون به مسئولان شرکت عقاب افشان اعلام کرد از ششم آبان ماه سال 92 و زمان ورود شکایت به کمیسیون اصل 90 تا ششم اردیبهشت سال آینده آنها ملزم به رفع اشکالات هستند.
 
وی با بیان اینکه جلوگیری از شماره‌گذاری خودروی اسکانیا اقدامی مدیریتی و مقطعی از سوی پلیس راهور بوده، تاکید کرد: با توجه به رفع اشکالات مقرر شد شماره‌گذاری محصولات عقاب افشان از 24 اسفندماه آغاز شود و پلیس راهور نیز قانونا حق جلوگیری از شماره‌گذاری آن را ندارد البته شرکت عقاب افشان باید با نظر کمیته ایمنی راه‌ها نسبت به رفع اشکالات اقدام کند.
 
افضلی‌فرد در پایان درباره گزارش وضعیت خودروهای وارداتی که در جلسه امروز (دوشنبه) مجلس قرائت شد نیز تصریح کرد: این گزارش که در آن تخلفات و سوء استفاده‌ها محرز است به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.