بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
گزارش از اتوبوس درونشهری که در جاده‌ها می‌سوزد!

مهلت اسکانیا برای رفع نقص ۶ اردیبهشت پایان می‌یابد

مهلت اسکانیا برای رفع نقص ۶ اردیبهشت پایان می‌یابد
|

تین نیوز | در حالی که 12 روز از مهلت شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های اسکانیا، باقی مانده است، آتش گرفتن سه دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر، پرونده حوادث اسکانیا را قطورتر کرد.
 
 اواخر سال گذشته پس از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا به دلیل آتش‌سوزی‌های مکرر، شرکت عقاب افشان شکایتی را از پلیس راهور تقدیم کمیسیون اصل 90 مجلس کرد که نهایتا افضلی فرد - سخنگوی این کمیسیون 26 اسفند ماه از مهلت یک ماهه به شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های خود خبر داد و گفت: در این راستا پلیس راهور ناجا نیز از 24 اسفند ماه نسبت به شماره‌گذاری مجدد این اتوبوس‌ها اقدام می‌کند.
 
وی تاکید کرد: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا تا 6 اردیبهشت ماه مهلت دارد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های خود اقدام کند.
 
در پی این تصمیم، سردار اسکندر مومنی - رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این خصوص گفت: خوشبختانه کمیسیون اصل 90 به منظور اجرای قانون و حفظ سلامت مردم، مهلت یک ماهه به شرکت خودروساز اسکانیا داده است تا این خودروساز ملزم به رفع ایرادات خودروی خود شود.
 
وی افزود: بر اساس این اعلام، این شرکت باید تمام خودروهای خود را با نظر پلیس فراخوان و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
 
در حالی که کمتر از 12 روز به پایان مهلت شرکت اسکانیا برای رفع نقص این اتوبوس‌ها باقی مانده است، صبح یکشنبه (بیست و چهارم فروردین ماه) آتش‌سوزی سه دستگاه اتوبوس اسکانیا در محورهای مختلف کشور در صدر اخبار قرار گرفته است.
 
سرهنگ صمد اسفندیاری - معاون عملیات پلیس راه کشور در خصوص این حادثه گفت: آتش سوزی سه دستگاه اتوبوس اسکانیا از صبح امروز بیش از هشت مجروح بر جای گذاشت.
 
وی افزود: ساعت یک بامداد امروز (یکشنبه) در کیلومتر 35 محور جیرفت به کرمان داخل تونل بهمن دو دستگاه اتوبوس اسکانیا که هر دو در مسیر جنوب به شمال و از مبداء زاهدان به مقصد بندرعباس در حال حرکت بودند به علت بی‌احتیاطی از جانب اتوبوس عقبی به دلیل عدم رعایت فاصله طولی از قسمت جلو با قسمت عقب اتوبوس جلویی برخورد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه اتوبوس اسکانیای جلویی حامل 13 سرنشین و عقبی حامل شش سرنشین بود افزود: پس از این برخورد هر دو اتوبوس دچار حریق شدند که خوشبختانه قبل از فراگیری دامنه آتش سوزی مسافران سریعا از اتوبوس‌ها تخلیه شدند اما این حادثه سه مجروح بر جای گذاشت.
 
معاون عملیات پلیس راه کشور تاکید کرد: بر اساس گزارشات پلیس سوختگی اتوبوس‌ها بیش از 90 درصد است و حتی آتش گرفتن آنها موجب شده بخشی از دیواره‌های تونل تخریب شده و تونل بهمن همچنان مسدود است.
 
وی به آتش سوزی یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: ساعت 3:45 بامداد یکشنبه در مسیر جنوب به شمال محور سرچم به اردبیل در کیلومتر 95 یک دستگاه اتوبوس اسکانیای مدل 86 با 31 سرنشین در حال حرکت بود که با مشاهده آثار و استشمام بوی دود توسط مسافران و راننده، راننده اتوبوس خودرو را در منتهی الیه سمت راست متوقف کرد و مسافران توسط راننده سریعا تخلیه شدند.
 
معاون عملیات پلیس راه کشور افزود: به علت ازدحام مسافران در هنگام پیاده شدن و عجله و شتاب آنها در این حادثه پنج نفر مجروح شدند که دو نفر از آنها هم اکنون در بیمارستان بستری و سه نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.
 
وی با تاکید بر اینکه علت هر دو مورد آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا توسط کارشناسان پلیس راهور و آتش نشانی شهرهای مربوطه در حال بررسی است افزود: در مورد اتوبوس اسکانیای آتش گرفته در محور اردبیل برابر اظهارات شهود و راننده اتوبوس آتش سوزی از قسمت موتور و انتهای اتوبوس آغاز شده است.
 
معاون عملیات پلیس راه کشور همچنین از اعزام تیم ویژه بررسی علل آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا به صحنه هر دو حادثه خبر داد.
 
در این بین اظهارات نبی بیدهندی - مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که تنها آزمایشگاه مرجع تست آلایندگی و ایمنی خودرو کشور است، با اعلام اینکه اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین تست آزمون جاده‌ای نمی‌شوند اعتراف کرد که مجوز تردد اسکانیاها بر اساس گواهی کارخانه صادر می‌شود.
 
وی درباره اظهارات دادستان اصفهان مبنی بر اینکه اتوبوس‌های اسکانیا در اروپا کاربری درون شهری دارند در حالی که در ایران کاملا کاربری برون شهری برای این خودرو تعریف شده گفت: بنده هم این موضوع را تایید می‌کنم و در جریان آن قرار دارم. مباحث و قوانین در هر کشوری متفاوت است و نباید منتظر باشیم، اتفاق و حوادثی رخ بدهد تا به دنبال راهکار آن باشیم.
 
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برای جلوگیری از کاربرد بین‌شهری اتوبوس‌های اسکانیا ضعف‌های قانونی و مسائل هزینه‌ای وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه اسکانیا یک خودروی اروپایی است، ادامه داد: در تمام دنیا این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مراکزی که مربوط به تست آزمون جاده‌ای است این خودروها به صورت مستمر تست می‌شوند در حالی که در ایران چنین تستی وجود ندارد!
 
 آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا که شهریور ماه سال گذشته با حادثه سوختن 44 مسافر در تصادف دو دستگاه از این اتوبوس‌ها در محور قم در صدر اخبار قرار گرفت، موجب واکنش‌های متعدد مسئولان در این خصوص شد.
 
هرچند شرکت اسکانیا نقص فنی اتوبوس‌ها را قبول نکرد و اعلام کرد که این اتوبوس‌ها هیچ گونه نقصی ندارند اما پلیس راهور ضمن دادن چند نوبت مهلت برای رفع نقص این اتوبوس‌ها، شماره‌گذاری یک مدل از این اتوبوس‌ها را ممنوع کرد ولی در نهایت مجلسی‌ها مهلت دیگری را تا 6 اردیبهشت به شرکت اسکانیا دادند.
 
در این بین این سوال مطرح است که اولا چرا اتوبوس درونشهری برای کاربری برونشهری مورد استفاده قرار گرفته است؟ از سوی دیگر آیا شرکت تولیدکننده نسبت به فراخوان اتوبوس‌های قبلی اقدام کرده است؟ موضوعی که با اجرایی شدن آن عملا نقص فنی اتوبوس‌ها از سوی شرکت تولیدکننده پذیرفته می‌شود.
 
تمامی این موارد در حالیست که شرکت ژاپنی تویوتا اخیرا برای جمع‌آوری حدود 6.5 میلیون دستگاه خودرو از بازار به دلیل رفع اشکال سیستم فرمان و صندلی آن‌ها فراخوان داده است.
 
شرکت تویوتا در حالی فراخوان خودورهایی ساخت 2004 به بعد را منتشر کرده که بنا براعلام تا کنون گزارشی از مرگ یا سانحه‌ای که مربوط به اشکال فنی باشد دریافت نکرده است، موضوعی که به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی هم باید باب آن را باز کنند و نظارت، کنترل و پاسخگویی دایمی در برابر تولیدات خود را در دستور کار خود قرار دهند زیرا گذشت زمان دلیلی بر رفع مسئولیت تولیدکنندگان دربرابر معایب و نواقص تولیدات نمی‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.