قطار وعده ها برای اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی!
با وجود مواهب و مزیت های بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راه آهن این استان سال هاست که در دست ساخت است.
با وجود مواهب و مزیت های بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راه آهن این استان سال هاست که در دست ساخت است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، امروزه در سراسر جهان حمل و نقل نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع دارد، حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
با توجه به اینکه قطارها آلودگی هوا بوجود نمی آورند، در حفظ محیط زیست مؤثر هستند و با افزایش سرعت سفر، سفری مطلوب برای مسافران ایجاد می کنند که این موضوع موجب شده از قطارها به عنوان گزینه ای مناسب در توسعه پایدار نام برده شود.
احداث راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آن قدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و بسط و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست محیطی مختلفی برخوردار است، باید کوشید.
از آغاز عملیات راه آهن استان 13 سال گذشت
برخی از متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند.
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است.
اما با وجود مواهب و مزیت های بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راه آهن این استان سال هاست که در دست ساخت است.
عملیات اجرایی خط آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد با کلنگ زنی که تیرماه سال 1390 بود، آغاز شده است و پیشرفت این پروژه حدود 50 درصد است، اگر راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد تکمیل و به بهره برداری برسد سالانه حدود 3.5میلیون تن بار و 700هزار مسافر از این طریق جابه جا می شود که می تواند در بهبود شرایط استان بویژه شرایط اقتصادی موثر باشد.
تخصیص 40 هزار میلیارد ریال اعتبار در سفرهای رییس جمهور به استان
عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه 17دی 1402 با اشاره به هزینه 1000 میلیارد تومانی در ساخت خط آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان دولت سیزدهم با افزایش سرعت کار این پروژه به بهره برداری برسد. در این پروژه از بهترین پیمانکاران باتجربه کشوری استفاده شده و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسد.
خطیبی یادآور شد: خط آهن شهرکرد یکی از چند پروژه اولویت دار وزارت راه و شهرسازی و اصلی ترین پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور است . در سفر اول رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری 1000 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد. در سفر دوم هیئت دولت نیز حدود سه همت مصوب شد.
معاون عمرانی استاندار: تا پایان 1402 راه آهن به بهره برداری می رسد
علی حیدری، معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در 10 تیرماه 1402 با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، گفته بود: برای تکمیل زیرسازی طرح راه آهن استان به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رئیس جمهور دیده شده است.
وی ادامه داد: پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده تا روسازی طرح را انجام دهد که پیش بینی می شود دست بالا تا پایان سال 1402 این طرح به بهره برداری برسد.
عضو مجمع نمایندگان: سال 1403 مسیر ریلی کشور به استان متصل می شود
حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری 24خرداد 1402 در خصوص توسعه راه های استان، با بیان اینکه زیرساخت های مناسب برای توسعه هر منطقه ای اهمیت دارد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری شاهراه ارتباطی فلات مرکزی به سمت جنوب کشور و بندر امام(ره) است که فعالیت های خوبی در دهه های گذشته در حوزه راه های استان صورت گرفته است.
وی افزود: متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری از معدود استان هایی است که به شبکه ریلی کشور متصل نشده است، در واقع اتصال به شبکه ریلی، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی مردم فراهم می آورد.
عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به بهره برداری از راه آهن "مبارکه - سفیددشت - شهرکرد" تا سال 1403 ، بیان کرد: در بخش راه آهن بعد از بخش آب، بیشترین اعتبارات استان در 2.5 سال گذشته قرار داده شده و طبق وعده کارفرما و مشاورین بخش راه آهن استان، امید است سال 1403 شاهد اتصال مسیر ریلی کشور به استان باشیم.
سید صولت مرتضوی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی 25 آبان 1402در نشست مشترک شورای برنامه ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: در حوزه راه آهن تصمیم قاطع و اثرگذاری گرفته شد و تقریبا 3 هزار میلیارد تومان کسری منابع آن تأمین شد، این استان در آینده نزدیک به خط آهن ریلی کشور متصل می شود.
راه آهن 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
حمید ربیعی در همین خصوص اظهار داشت: پروژه راه آهن استان در بخش زیرسازی 70درصد پیشرفت و در بخش ایستگاه ها 20درصد پیشرفت دارد، اما در بحث روسازی پیشرفت صفر است و مجموعاً پروژه راه آهن استان 50درصد پیشرفت دارد.
معاون فنی و ساخت راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: مهم ترین مانع پیشرفت راه آهن استان نبود اعتبارات است. همچنین برخی مشکلات اجتماعی در استان همجوار مانع پیشرفت پروژه می شود.
وی عنوان کرد: با 3 هزار میلیارد تومان که در سفر دوم رئیس جمهور به استان برای راه آهن در نظر گرفته شد و به شرط تأمین اعتبارات این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد.
ربیعی تصریح کرد: با افتتاح راه آهن استان سالانه 3.5میلیون تن بار و 700هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابه جا می شود.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان هایی است که به شبکه ریل متصل نیست، اگر این امر محقق شود استان به شبکه ریلی متصل می شود که قطار از ایستگاه حسن آباد مبارکه به شهرکرد می آید و برمی گردد.