بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

اژدهای هفت سر ترافیک شهرکرد؛ شهروندان شهرکرد به ستوه آمده اند

معضل حل نشده ترافیک شهرکرد همچون اژدهایی هفت سر بر جان این شهر افتاده و اعصاب و روان مردمان آن را نشانه گرفته و آنها را به ستوه آورده است.

تین نیوز

سال هاست شهرکرد با وجود خیابان های تنگ و کوچک میزبان خودروهایی است که روز به روز بر تعداد آن اضافه می شود و با ترافیک تقریباً سنگینی دست وپنجه نرم می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، معضل حل نشده ترافیک در شهری که هسته مرکزی آن بافت فرسوده است و امروز در حال توسعه و گسترش است، گویی اعصاب و روان مردم این شهر را نشانه گرفته است و در کنار همه مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، آلودگی بصری، مصرف بی رویه سوخت و استهلاک خودروها باعث ایجاد اعصاب خوردی برای مردم شده است و آنها را به ستوه آورده و هر روز بر این معضل افزوده می شود.

از سوی دیگر پارکینگ های عمومی سطح شهر هم نظاره گر ترافیک هستند و شهروندان از پارک خودروهای خود در پارکینگ های عمومی سرباز می زنند و همین امر معضل ترافیک را دو چندان می کند.


پارکینگ های سطح شهر خالی از ماشین هستند

پیمان محقق مدیرحمل ونقل و ترافیک شهرداری شهرکرد با اشاره به تعداد پارکینگ های سطح شهر جهت پاسخ به نیاز پارک خودروها اظهار می کند: معمولاً در ساعات شلوغ روز پارکینگ های سطح شهر خالی از ماشین هستند، یعنی فضا به اندازه کافی وجود دارد اما از آن فضا استفاده نمی شود، مثلاً پارکینگ طبقاتی یزدان که در چند طبقه احداث شده است اما ظرفیت آن تکمیل نمی شود و گاهاً دو طبقه آن خالی از ماشین است و اگر ظرفیت آن تکمیل می شد برای دستگاه متولی اضافه کردن پارکینگ توجیه داشت.

وی می گوید: خیابان های اطراف پارکینگ، محل توقف ممنوع و حتی ایستگاه های اتوبوس که خودروها به صورت دوبله پارک شده مانعی برای تردد خودروها هستند که منجر به ایجاد ترافیک می شود، در حقیقت این مسئله نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیر حمل ونقل و ترافیک شهرداری شهرک می افزاید: پارکینگ های سطح شهر نیاز به پرداخت مبالغ زیادی ندارند اما مردم راغب به استفاده از پارکینگ برای پارک خودروی خود نیستند و ترجیح می دهند حوالی پارکینگ خودروی خود را پارک کنند، در صورتی که پارکینگ، محلی امن برای خودرو است.

محقق بیان می کند: پارکینگ هایی که از سوی شهرداری در سطح شهر احداث شده است، امکانات لازم را داراست، از طرفی هزینه ها از سوی شهرداری برای احداث پارکینگ تأمین می شود اما برگشت سرمایه ای وجود ندارد، البته احداث پارکینگ در سطح شهر با دیدگاه حل مشکلات ترافیکی در شهر است و به دید سرمایه گذاری نیست.

وی خاطرنشان می کند: کمکی که شهرداری برای بحث اعمال قانون به پلیس راهور کرده است، تجهیز خودروی ثبت تخلف سیار بوده که در سطح شهر تردد و از طریق چهار دوربین نصب شده در محل ایستگاه اتوبوس و تاکسی و توقف ممنوع کنترل صورت می گیرد، یعنی محل توقف ممنوع جریمه انجام و برای راننده ارسال می شود.


احداث و ایجاد تقاطع های غیر هم سطح یکی از راهکارهای کاهش ترافیک است

محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد اظهار می کند: احداث و ایجاد تقاطع های غیر هم سطح یکی از راهکارهای است که در طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر شهرکرد در راستای بهبود ترافیک در هسته مرکزی شهر مطرح شده است.

وی می افزاید: تقاطع طالقانی به کاشانی یکی از تقاطع های تأثیرگذار و به عنوان کریدور شمال به جنوب در سطح شهر محسوب می شود که دارای اهمیت خاصی است، از این رو مطالعات اولیه و نقشه های فاز یک و دو در خصوص این تقاطع و بررسی های اقتصادی، اجتماعی، اجرایی و ترافیکی صورت گرفت.

شهردار شهرکرد ادامه می دهد: در انتها به این جمع بندی رسیده شد که ایجاد تقاطع غیرهم سطح به صورت روگذر اجرا شود.

واحدیان با اشاره به طراحی این پل، تصریح می کند: این پل به طول ۱۸۰ متر، عرض ۱۸ متر و ارتفاع ۵.۲۰ متر و با اعتبار حداقلی و پایه ۱۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پل پس از انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار ظرف یک سال کاری به پایان خواهد رسید، می گوید: در طراحی ها سعی شده است، کمترین تداخل ها با منصوبات تاسیساتی وجود آید تا سرعت طرح بالاتر برود، همچنین تدابیر لازم برای محدودیت ترافیکی این پروژه اندیشیده خواهد شد تا کمترین اختلال به وجود آید.

ترافیک در شهرکرد مقطعی است

محمد رضا بیاتی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به دلایل ترافیک و علل وضع موجود در شهر اظهار می کند: ترافیک اصولاً مقوله پیچیده و چند عاملی است که سنگینی ترافیک و نمود آن در شهر شهرکرد مقطعی است و در برخی ساعات روز از جمله صبح و ظهر به دلیل زمان بازگشایی مدارس، بازگشایی و تعطیلی ادارات و در ابتدا شب حجم رفت و آمد زیاد است که این موارد از اهمیت ویژه در مطالعات و اقدامات مدیریت شهری برخوردار است، اما در سایر اوقات مشکل حادی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: شطرنجی بودن معابر شهر و فاصله کم تقاطع ها، تعریض نشدن معابر در کنار ازدیاد بهره برداری از خودرو به ویژه خودروهای تک سرنشین، طبقاتی شدن ساختمان ها، نبود پارکینگ عمومی به میزان کافی، پارک حاشیه ای، نبود امکانات حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس انتقال ترافیک عبوری به معابر مرکز شهر به دلیل ضعف اتصالات کمربندی برخی از دلایل سخت افزاری ترافیک در شهرکرد است.

بیاتی با بیان برخی اقدامات در راستای رفع این مشکلات می افزاید: در حال حاضر اقداماتی برای مدیریت ترافیک از جمله استخدام مشاور ترافیک و انجام مطالعات کلان نگر ترافیک در حال انجام است، این مطالعات به عنوان برنامه کلی ترافیک با نگاه به توسعه شهر انجام شده است و در مرحله بعد تمرکز بر گره های ترافیکی و مشکلات موضعی در مرکز شهر که متضمن بهره گیری از نظرات مشاور و اقدامات خردنگر و اصلاحات هندسی بسیاری از تقاطع ها وگره های ترافیکی با تصویب شورای ترافیک استان است که این مورد به صورت مستمر در حال انجام است.

وی با بیان این که اقداماتی اجرایی ناشی از مطالعات انجام شده در سطح شهر در حال انجام هستند، تاکید می کند: توافق با مالکان و بازگشایی بخشی از کمربندی جنوب، بازگشایی مسیر میرآباد به کمربندی شمالی از طریق مسیر نمایشگاه، انجام مطالعات سه تقاطع غیر هم سطح، اقداماتی هستند که در حال انجام است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل وترافیک شهرداری اسلامی شهرکرد تصریح می کند: عقب نشینی و تعریض معابر در سطح شهر اگرچه یکی از راه های ساماندهی ترافیک است و به صورت اقتضایی و ویژه توسط شهرداری در خیابان های ملت، بوعلی، فردوسی شمالی، ولیعصر جنوبی و بلوار رهبر در حال انجام است اما هزینه بسیار زیادی را به شهرداری تحمیل می کند و به لحاظ حقوقی هم اقدامی سهل و آسان و در دسترس نیست و باید تمرکز شهرداری بر سایر اقدامات هم معطوف شود.

بیاتی ادامه می دهد: با افزایش پارکینگ های عمومی، ساماندهی و هوشمندسازی پارک حاشیه ای، ایجاد مراکز خدماتی و بازارچه ها در محلات شهر توسط شهرداری در جهت بی نیاز کردن شهروندان از مراجعه به مرکز شهر و افزایش کمی و کیفی وسایل حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوس جهت کاهش تردد خودروهای شخصی، ادامه اصلاحات هندسی و هوشمندسازی چراغ های راهنمایی رانندگی در تقاطع ها، ایجاد پارک سوار بیشتر برای توقف اتوبوس و تاکسی، تلاش و پیگیری برای ایجاد مدارس و مراکز آموزشی و درمانی در منظریه و میرآباد توسط سازمان های مربوطه در حال انجام است که شهروندان به زودی شاهد اجرای آن ها در رابطه با کاهش ترافیک خواهند بود.

شهرداری شهرکرد به عنوان متولی بخشی از رفع مشکلات ترافیکی شهرکرد، پروژه احداث تقاطع های غیر هم سطح، اتصال مسیرها به یکدیگر از جمله جاده کمربندی به میدان شهدا، اتصال جاده نمایشگاه به میدان حضرت قمربنی هاشم (ع) و اتصال بلوار فرهنگ به جاده دهکده المپیک و میدان امام حسین (ع) و همچنین احداث پارکینگ های عمومی در سطح شهر را در دستور کار دارد که امید است به زودی شاهد حل معضل چندین ساله ترافیک در شهرکرد باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.