افتتاح ۱۰هزار پروژه با ۵۵هزار میلیارد تومان بسترساز توسعه کرمانشاه
ساخت، توسعه و تقویت زیرساختهای استان کرمانشاه در بخشهای مختلف در دولتهای یازدهم و دوازدهم در اولویت قرار گرفت به طوریکه در این ۲ دولت ۱۰ هزار پروژه با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید و شاخصهای استان را به صورت چشمگیری ارتقا داد.
ساخت، توسعه و تقویت زیرساختهای استان کرمانشاه در بخشهای مختلف در دولتهای یازدهم و دوازدهم در اولویت قرار گرفت به طوریکه در این ۲ دولت ۱۰ هزار پروژه با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید و شاخصهای استان را به صورت چشمگیری ارتقا داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا؛ بخش زیادی از زیرساخت های استان کرمانشاه به خصوص در بخش راه و تاسیسات زیربنایی به دلیل درگیری مستقیم استان در هشت سال جنگ تحمیلی به طور کامل از بین رفته بود و در سال های بعد از جنگ، ساخت، توسعه و تقویت این زیرساخت ها در دستور کار دولت ها قرار گرفت.
در دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های انجام شده، اولویت های استان در بخش های مختلف شناسایی و با سرمایه گذاری های انجام شده بخش زیادی از نیازها تامین شد که از جمله می توان به افتتاح بزرگراه، راه های اصلی، فرعی و روستایی، شبکه های فاضلاب، آبرسانی به شهرها و روستاها، برقرسانی، گازرسانی، توسعه و تقویت شبکه های ارتباطی و مخابراتی، ساخت مدارس، مساجد، خانه های بهداشت و سایر بخش ها اشاره کرد.
یکی از بخش هایی که بیشترین میزان سرمایه گذاری در آن انجام شد، بخش حمل و نقل بود که ارتقای شاخص های این بخش توانست روند توسعه استان را تسریع ببخشد.
استان مرزی کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور را دارد اگرچه تا قبل از سال ۹۶ یک فرودگاه بین المللی و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی داشت اما فاقد شبکه حمل و نقل ریلی بود که این آرزوی دیرینه مردم استان در دور دوم دولت تدبیر و امید محقق گردید و کرمانشاه صاحب قطار شد و به دست رییس جمهوری این پروژه ملی به بهره برداری رسید.
باتوجه به مرزی بودن استان و وجود ۲ مرز رسمی و بین المللی «پرویزخان» و «خسروی» در شهرستان قصرشیرین و چهار بازارچه مرزی، توسعه شبکه حمل و نقل به خصوص از نوع ریلی آن یکی از نیازهای اصلی استان در حوزه جابجایی بار و مسافر بود که خوشبختانه اکنون قطار به شهر کرمانشاه رسیده و در پروژه ای سه ساله قرار است به مرز خسروی متصل گردد.
دولت تدبیر و امید به خوبی بر روی بخش حمل و نقل استان کرمانشاه سرمایه گذاری کرده و توانسته یکی از نیازهای اصلی این استان در مسیر توسعه را تامین و توسعه دهد و امید می رود این روند همچنان ادامه یابد.
باتوجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در روند توسعه استان و سرمایه گذاری های کلان انجام شده در این بخش، به سراغ «مهرداد سالاری» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه رفتیم تا جزئیات پروژه های افتتاح شده در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان را از زبان او بشنویم.
افتتاح ۶۹ پروژه مهم در هشت سال اخیر
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰ هزار پروژه با اعتبار ۵۵ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان در استان به بهرهبرداری رسیده است، گفت: از این تعداد ۶۹ پروژه با اعتبار هفت هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان در رده پروژههای مهم و اثرگذار استان بودهاند.
«مهرداد سالاری» به تشریح خدمات دولت تدبیر و امید در بخش زیرساخت های استان پرداخت و افزود: بیشترین میزان پروژه ها مربوط به بخش حمل و نقل بوده است.
وی به بهرهبرداری از طرح ملی راهآهن ملایر - کرمانشاه در اسفند سال ۱۳۹۶ اشاره و اظهار کرد: با رسیدن راه آهن به کرمانشاه یکی از آرزوهای دیرینه مردم شریف استان در دولت تدبیر و امید محقق شد؛ عملیات اجرایی قطعه اراک - ملایر - کرمانشاه در سال ۱۳۸۰ به طول ۲۷۰ کیلومتر کلید خورد و اعتبار هزینه شده برای آن بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.
اتصال ریلی کرمانشاه به عراق و اروپا
او با بیان اینکه قطعه کرمانشاه - خسروی نیز که کرمانشاه را به عراق ، مدیترانه و اروپا متصل می کند طی سه سال آینده به اتمام می رسد، گفت: این پروژه به طول ۲۶۳ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن غرب کشور بوده که از برکات سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۰ به استان کرمانشاه است و به صورت طرح و ساخت EPC توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دست احداث است.
به گفته سالاری اعتبار هزینه شده تاکنون در بخش راه آهن کرمانشاه-خسروی بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه در فاز یک (کرمانشاه-اسلام آباد غرب) هم ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
امکان برقراری ارتباط ریلی بین کشورهای آسیای میانه و دریای مدیترانه و امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه و زیارتی واقع در خاک عراق از مزایای تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی است که سالاری به آن اشاره کرد.
معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه به طرح تعمیر، بازسازی و مرمت ترمینال موقت پروازهای خارجی (سالن حجاج) فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه اشاره کرد که سال ۹۷ با اعتبار چهار میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید و طرح توسعه فرودگاه هم شامل بخشهای مختلف از جمله بهسازی و تطویل باند و تاکسی وی، جاده حفاظتی، زه کشی و هدایت آبهای سطحی، بهسازی و توسعه اپرون و کلیه عوامل پروازی نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.
احداث ۱۷۱ کیلومتر بزرگراه
احداث ۱۷۱ کیلومتر بزرگراه در سطح استان دیگر خدمتی بود که سالاری از آن نام برد و گفت: طول بزرگراه های استان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۸۷ کیلومتر بود که با هزینه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اکنون به ۴۵۸ کیلومتر افزایش پیدا کرده است؛ بهسازی و آسفالت راه روستایی به طول ۵۸۰ کیلومتر با صرف اعتباری بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان هم سبب شده که شاخص استان کرمانشاه حدود ۱۳ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار گیرد.
اجرای ۵۱۳ کیلومتر روکش آسفالت راههای شریانی با اعتبار بیش ۱۸۰ میلیارد تومان، بهسازی راه اصلی به طول ۲۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان، ارتقاء راه فرعی به راه اصلی از ۵۲۵ کیلومتر سال۹۲ به حدود ۸۰۰ کیلومتر با اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان، تکمیل و بهرهبرداری از کمربندی غربی کرمانشاه به طول ۲۳ کیلومتر با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان و شروع عملیات اجرایی کمربندی بیستون با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ از دیگر طرح های حوزه حمل و نقل استان بود که به گفته سالاری در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.
کاهش ۴۰ کیلومتری مسیر کرمانشاه به ایلام
او به شروع عملیات اجرایی قطعه دوم حمیل – کرمانشاه هم گریزی زد و گفت: با اجرا و بهره برداری از این مسیر جدید، جاده حمیل- کرمانشاه واقع در حد فاصل دو استان ایلام و کرمانشاه از ۹۰ کیلومتر کنونی به کمتر از ۵۰ کیلومتر کاهش می یابد که اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل آن ۴۰ میلیارد تومان است و اکنون ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سالاری همچنین گفت: عملیات اجرایی قطعه نهم و دهم بزرگراه کربلا ( حد فاصل بین سرپل ذهاب تا قصرشیرین) و تکمیل بزرگراه کربلا تا مرز خسروی، رفع ۴۰ نقطه حادثه خیز با تلفات جادهای بالا با صرف هزینهای حدود ۴۰ میلیارد تومان، ارتقای سه بازارچه به پایانه مرزی ( شوشمی – شیخ صله – سومار) طی سه سال آخر دولت دوازدهم و احداث سه پلیس راه جدید با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان از دیگر دستاوردهای دولت در بخش حمل و نقل است.
افتتاح فاز یک قطار شهری تا پایان دولت
معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه به سراغ بخش عمران شهری رفت و درباره آخرین وضعیت قطار سبک شهری کرمانشاه گفت: قطار شهری کرمانشاه از میدان معلم تا میدان فردوسی به طول ۱۳ کیلومتر خواهد بود که ۵/۵ کیلومتر مسیر به صورت تونل و هفت ایستگاه به صورت روی زمینی و ۶ ایستگاه بصورت زیر زمینی است.
او اظهار کرد: مسیر روگذر عرشه به طول ۵.۳ کیلومتر با پیشرفت ۹۵ درصد در حال تکمیل است؛ قطعه اول تونل هم با فعالیت در پنج جبهه کاری از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی به طول ۱.۶ کیلومتر در حال انجام بوده و کل حفاری مربوط به تونل و لاینینگ آن به پایان رسیده است.
او افزود: عملیات احداث بخشی از قطعه دوم تونل نیز در سه جبهه کاری در حال انجام است؛ همچنین عملیات اجرایی سازه نگهبان هسته ایستگاه مرکزی به پایان رسیده و در مرحله اجرای فونداسیون است.
به گفته سالاری، فاز یک قطار شهری کرمانشاه تا پایان دولت دوازدهم به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به استان تکمیل می شود.
انجام مطالعات و تامین اعتبار انتقال میدان ورودی شهر کرمانشاه از میدان امام خمینی (ره)، تکمیل پل قوسی (فلزی) کرمانشاه بر روی رودخانه قره سو با اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد تومان، رفع مشکل ترافیکی تقاطع غیرهمسطح امام حسین(ع)، دو تقاطع غیرهمسطح دیگر در شهر کرمانشاه با اعتبار ۱۱۶میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد، جانمایی میدان میوه و تره بار و خشکبار و نمایشگاه ماشینهای سنگین و سبک و تامین زمین برای مرکز بازیافت نخالههای ساختمانی از دیگر طرح های عمران شهری کرمانشاه است که به گفته سالاری در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مبع مساحت دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.