فرهنگسازی؛ مقولهای مؤثر در کاهش سوانح رانندگی
۹۳ نفر در تصادفات جادهای امسال در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.
بر اساس نظر کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی فرهنگسازی در رعایت قانون و مقررات رانندگان و عابران پیاده برای مردم توسط دستگاههای متولی تا حد زیادی میتواند راهبردی اساسی و عامل بازدارندهای برای کاهش تصادفات و میزان مرگ و میرها در سوانح جادهای باشد، اما باید دید تا چه اندازه به این مقوله مهم تاکنون پرداخته شده و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آمارهای پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گویای آن است که میزان حوادث رانندگی در این استان رو به افزایش بوده و امسال سوانح رانندگی منجر به فوت در جادههای برون شهری این استان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
۹۳ نفر در تصادفات جاده ای امسال در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.
سرپرست مرکز حوادث و فوریتهای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در کمتر از دو هفته اخیر حدود ۱۰ نفر در سوانح رانندگی این استان جان خود را از دست دادهاند.
محسن جلیل تصادف در کمربندی یاسوج با ۳ کشته و سه مصدوم، تصادف در جاده یاسوج اقلید با ۲ کشته و یک زخمی، انحراف خودرو در جاده یاسوج - شیراز با یک کشته و ۵ زخمی و تصادف مرگبار در جاده یاسوج به اصفهان ۲ کشته و ۸ مصدوم را از جمله تصادفات اخیر ۱۴ روز اخیر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
با نگاهی به این آمار متوجه خواهیم شد که آموزش و ترویج فرهنگ ترافیکی در راستای با بالابردن سطح آموزش به رانندگان و خانوادهها، حلقه مفقودهای برای کاهش سوانح رانندگی در کشور و به ویژه در این استان است.
ترویج فرهنگ ترافیکی برای تمامی سنین به ویژه برای کودکان در مدارس و از طریق صدا و سیما در برنامههای تلویزیونی میتواند گامی موثر در کاهش تلفات ناشی از رانندگی باشد.
بر اساس آمار رسمی، هر ساله ۱۶ هزار تن در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند، بنابراین هزینه کردن و تخصیص اعتبار از سوی دولت در مقوله فرهنگسازی ترافیک، یک نوع سرمایهگذاری بوده که روزانه جان چندین تن را نجات خواهد داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره میگوید، آمارها نشان میدهد که بیشترین کشتهها در سوانح رانندگی این استان عابران پیاده هستند و این مسئله میطلبد که روی پلها، علائم و توقفگاههای عابر پیاده کار بیشتری انجام گیرد.
حسین کلانتری به رعایت فرهنگ ترافیک در برنامههای آموزشی توسط صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در زمانهای پر مخاطب و پر بیننده تاکید کرد.
نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از صنعت خودرو، گفت: در این صنعت، مشکلات عمدهای به چشم میخورد اما در بسیاری از حوادث رانندگی مباحث دیگر از جمله نبود فرهنگ ترافیک و مناسب نبودن مسیرها هم سبب بروز حادثه میشوند.
غلام محمد زارعی افزود: بسیاری از جادههای ارتباطی استان ترانزیت هستند که باید اعتبارات راهسازی بر اساس نگاه ملی دیده شود و تنها به اعتبارات استانی اکتفا نکرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص راههای این استان، گفت: هزینه جادهسازی در این استان چهار تا پنج برابر میانگین کشور بوده و از طرف دیگر زمانبر بودن طرح های راه سازی از عمده مشکلات در این حوزه است.
کلانتری تاکید کرد: حذف سرعتگیرهای غیر استاندارد، نصب تابلو، علائم و چراغ گذرگاههای عابران پیاده، پایش تصویری و روشنایی معابر عمومی در استان باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان متولی در این حوزه قرار گیرد.
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جادهای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جادههای این استان تأثیر گذار است.
سرهنگ بهنام ویسیپور اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگسازی نیاز دارد، از همینرو به سختی تغییر پیدا میکند.
وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگسازی و مدیریت خانوادهها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادفهای رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.
سرهنگ ویسی پور بیان کرد: عوامل مختلفی از جمله سرعت غیر مجاز و غیر مطمئنه، انحراف به چپ و توجه نکردن به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی مناسب از عمده دلایل بروز سوانح جادهای در این استان است.
وی عنوان کرد: توجه نکردن به جلو، خستگی و خوابآلودگی رانندگان به سبب نداشتن استراحت مناسب در برخی از ساعات روز از جمله ساع ۱۳ظهر، ساعات پایانی شب و اوایل صبح از دیگر دلایل تصادفات محسوب می شوند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جادههای کهگیلویه و بویراحمد به صورت رفت و برگشت بوده و دارای جداکننده فیزیکی نیستند و با کوچکترین خطا یا اشتباه راننده، تصادفهای وحشتناکی روی خواهد داد.
وی ابراز داشت: همچنین نبودن جادههای چهارخطه، جادههای دارای پیچهای خطرناک همراه با شیب تند و کوهستانی از دیگر عوامل بروز سوانح جادهای در کهگیلویه و بویراحمد است.
سرهنگ ویسیپور بیان کرد: تمامی سرنشینان خودروها باید توجه کنند که بستن کمربند ایمنی برای آنها ضروری است و در بسیاری از موارد از بروز تلفات جادهای جلوگیری میکند.
وی گفت: یکی از معضلاتی که کهگیلویه و بویراحمد گریبانگیر آن بوده است حمل سرنشین اضافه در خودروهاست که این ظرفیت بار، ایمنی خودرو را کم و مانع از بستن کمربند توسط همه سرنشینان میشود.
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش سوانح رانندگی در استان، گفت: ۶۵ نقطه حادثهخیز شناسایی شده که نیاز به اصلاح دارند و بسیاری از سوانح جادهای امسال در این نقاط به وقوع پیوسته است.
سرهنگ ویسیپور ابراز داشت: یکی از بحرانیترین نقاط حادثهخیز این استان، کمربندی یاسوج است که حدود ۱۲ درصد از تلفات جادهای این استان در سال جاری را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: این کمربندی به طول ۱۵ کیلومتر بوده و تنها راه برای پایان دادن به بسیاری از سوانح جادهای در این منطقه چهار خطه شدن آن است.
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال چهار نقطه حادثهخیز و بحرانی شامل دوراهی کریک، دوراهی سپیدار، حوالی تونل گل زردون و شلالدون در گچساران با تلاش مسئولان راهداری کهگیلویه و بویراحمد رفع شدند.
سرهنگ ویسیپور عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای این استان، جزو مناطق گردشگری و تفرجگاهی هستند، تردد خودروها در این مناطق نیز بسیار زیاد است و بسیاری از سوانح رانندگی در این مناطق روستایی به وقوع میپیوندند.
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد نقاط حادثهخیز زیادی وجود دارند که شناسایی نشدهاند.
با توجه به مصاحبههای اخیر میتوان به این نتیجه رسید که فرهنگسازی در حوزه رانندگی باید از سنین کم برای فرزندان آغاز شود که در این راستا نیاز است دولت توجه ویژهای برای تخصیص اعتبار در این حوزه به دستگاههای متولی از جمله آموزش و پرورش، رسانهها و پلیس راهور داشته باشد.
حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشت.
افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتیهای ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته در این استان را حدود ۱۷۰ نفر ذکر کرد که ۱۵ نفر از این تعداد در حدفاصل دشت روم تا تنگاری بوده است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.