آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید؛نویدبخش توسعه کهگیلویه وبویراحمد
عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید و به دنبال آن اتصال به آزاد راه شیراز - اصفهان قرار است از خردادماه آغاز شود؛ پروژه ای که می تواند مسیر ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد را کوتاه تر و ایمن تر کند، اما همچنان با چالش هایی از جمله تأمین منابع مالی و رفع معارضات محلی روبه روست.
عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید و به دنبال آن اتصال به آزاد راه شیراز - اصفهان قرار است از خردادماه آغاز شود؛ پروژه ای که می تواند مسیر ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد را کوتاه تر و ایمن تر کند، اما همچنان با چالش هایی از جمله تأمین منابع مالی و رفع معارضات محلی روبه روست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بزرگراه یاسوج - اقلید یکی از پروژه های زیرساختی مهمی است که سال ها به دلیل کمبود اعتبارات و موانع اجرایی، در بلاتکلیفی به سر می برد. این مسیر که می تواند فاصله بین یاسوج و اقلید را ۲۰ کیلومتر کاهش دهد، علاوه بر تسهیل تردد مسافران، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و افزایش ایمنی جاده های استان ایفا خواهد کرد. حالا، با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه و برنامه ریزی برای تأمین منابع مالی پایدار، امیدها برای تکمیل این پروژه زنده شده است.
پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید: برنامه ها، چالش ها و تأثیرات اقتصادی
با آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید از خردادماه سال جاری، یکی از مهم ترین طرح های زیرساختی استان کهگیلویه و بویراحمد وارد فاز عملیاتی می شود. این پروژه که به گفته مسئولان می تواند مسیر یاسوج به اقلید را ۲۰ کیلومتر کوتاه تر کند، سال ها به دلیل مشکلات اجرایی، کمبود اعتبارات و معارضات محلی متوقف مانده بود. اما اکنون، با وعده های جدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این طرح قرار است جان تازه ای بگیرد.
تزریق اعتبارات ملی و چالش های مالی پروژه
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده و تلاش می شود تا از محل مولدسازی دارایی های دولتی، ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به آن اختصاص یابد. همچنین، اعتبارات دیگری از محل اسناد خزانه نیز برای این پروژه پیش بینی شده است.
اما پرسش اساسی این است که آیا این اعتبارات برای تکمیل پروژه کافی است؟ تجربه پروژه های عمرانی مشابه در کشور نشان داده که هزینه های اجرایی چنین طرح هایی معمولاً از برآوردهای اولیه فراتر می رود. در همین استان، پروژه هایی مانند محور پاتاوه-دهدشت سال ها به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاد. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که در میانه راه، اجرای بزرگراه یاسوج-اقلید نیز با کمبود بودجه مواجه شود و به سرنوشت پروژه های ناتمام دیگر دچار گردد.
اهمیت استراتژیک پروژه برای توسعه استان
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از استان هایی است که همواره از ضعف در زیرساخت های حمل و نقل رنج برده است. نبود جاده های استاندارد، مسیرهای پرپیچ وخم کوهستانی و تصادفات جاده ای پرتعداد، از جمله مشکلاتی هستند که توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در این استان را دشوار کرده اند.
بازوند، معاون وزیر راه، معتقد است که توسعه راه های مواصلاتی استان می تواند هزینه های تولید را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد و فضا را برای جذب سرمایه گذاری های جدید فراهم کند. این دیدگاه تا حد زیادی درست به نظر می رسد، زیرا در اقتصاد، دسترسی آسان و سریع به بازارهای مصرف و تأمین مواد اولیه، یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب می شود.
مناقصه و آغاز عملیات اجرایی: آیا این بار خواسته ها عملی می شوند؟
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که مناقصه پروژه اتصال استان به آزادراه شیراز - اصفهان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت انجام خواهد شد و عملیات اجرایی آن از ۱۶ خرداد آغاز می شود. این خبر می تواند نشانه ای از جدیت دولت در اجرای این پروژه باشد، اما آیا این برنامه در زمان مقرر عملی خواهد شد؟
پیش تر، پروژه هایی مانند تقاطع غیرهمسطح یاسوج - مهریان به دلیل معارضات محلی و کمبود بودجه، با تأخیرهای طولانی مواجه شده اند. استاندار در این زمینه عنوان کرده که این طرح به کندی پیش می رود و دلیل آن، وجود مشکلات محلی و عدم تأمین اعتبار کافی است. اگر در پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید نیز چنین مشکلاتی بروز کند، ممکن است زمان بندی اعلام شده برای آغاز عملیات اجرایی، بار دیگر دستخوش تغییر شود.
تصادفات جاده ای و ضرورت تکمیل پروژه
یکی از مهم ترین دلایل ضرورت اجرای پروژه، کاهش تصادفات جاده ای در مسیرهای پرخطر استان است. کمربندی یاسوج یکی از نقاط حادثه خیز استان محسوب می شود و طبق آمار، ۱۱ درصد تصادفات و تلفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد در این محور رخ می دهد. به گفته استاندار، این کمربندی که بیش از ۲۰ سال پیش کلنگ زنی شده، هنوز تکمیل نشده و برای تکمیل آن ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
با توجه به این شرایط، بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه بزرگراه ها و اصلاح مسیرهای پرخطر، می تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش آمار تصادفات داشته باشد. با این حال، باید دید که آیا این پروژه ها در اولویت بندی بودجه ای دولت قرار خواهند گرفت یا بار دیگر به دلیل کمبود منابع، به تأخیر خواهند افتاد.
فرصتی برای تحول زیرساختی در استان
آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید، یک گام مهم در مسیر توسعه زیرساخت های حمل ونقل در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود. با اختصاص منابع مالی، تعیین زمان بندی مشخص و همکاری دستگاه های اجرایی، این پروژه می تواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان ایفا کند.
با این حال، موفقیت نهایی آن به مدیریت صحیح چالش هایی مانند تأمین منابع مالی پایدار، رفع معارضات محلی و تسریع در فرآیندهای اجرایی بستگی دارد. اگر این موارد به درستی مدیریت شوند، این پروژه می تواند به الگویی موفق در توسعه زیرساخت های جاده ای تبدیل شود و زمینه ساز رشد و پیشرفت بیشتر استان باشد.
جاده میانبر اهواز مسجدسلیمان چرا احداث نمیشه