اثرپذیری سفرهای داخلی از افزایش نرخ اجزای سفر
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگرچه ممکن است روی کاغذ کاهش سفرهای خروجی بر میزان سفرهای داخلی بیفزاید اما افزایش هزینه بخشهای مختلف سفر از جمله اقامت، خوراک و حملونقل ممکن است این موضوع را در عمل رقم نزند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگرچه ممکن است روی کاغذ کاهش سفرهای خروجی بر میزان سفرهای داخلی بیفزاید اما افزایش هزینه بخشهای مختلف سفر از جمله اقامت، خوراک و حملونقل ممکن است این موضوع را در عمل رقم نزند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، پیش از این در گزارشی بررسی کرد بیثباتی اقتصادی و افزایش روز به روز قیمت کالاهای اساسی و لوکس موجب کاهش سفرهای داخلی و همینطور تغییر ترکیب گردشگران داخلی در تابستان سالجاری شد.
براساس آن گزارش، گردشگران خروجی که تا قبل از بحرانهای اقتصادی و نوسانات ارزی به خارج از کشور سفر میکردند، حالا در این شرایط با تغییر رویه خود، سفرهایشان را از سفرهای خارجی به سفرهای داخلی تغییر دادهاند و کسانی که جزو طبقات متوسط رو به پایین هستند و تا قبل از این وضعیت اقدام به سفر داخلی میکردند، تقریبا این گزینه را از سبد خرید خانوار حذف کردهاند؛ اتفاقی که به باور فعالان گردشگری، میتوان با مدیریت و برنامهریزی درست برای این افراد بار دیگر آنها را برای سفر کردن ترغیب کرد تا در این شرایط شاهد رشد گردشگری در کشور باشیم.
در همین حال، نگاهی به گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی نشان میدهد این شاخص در ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۱۷درصد افزایش داشته است. به گزارش چمدان و براساس آمار بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در شـهریورماه ۱۳۹۷ به عدد ۹/ ۱۴ رسید که نسبت به ماه قبل معادل ۱/ ۶درصد افزایش داشت. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۴/ ۳۱درصد افزایش یافت.
طی ۶ ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۵/ ۱۷درصد افزایش داشته است. میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۶ معادل ۵/ ۱۳درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه ۱۳۹۷ پـس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴/ ۶درصد افزایش داشت.
این افزایش تورم به اعتقاد فعالان گردشگری، بر سفرهای داخلی بیتاثیر نبوده است. در کنار این نرخ، افزایش بهای حملونقل نیز دستکم بر شیوه جابهجایی گردشگران اثر گذاشته است. شاخص بهای گروه حملونقل در ماه مورد گزارش نسبت به ماه قبل معادل ۶/ ۱۴درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای وسایل نقلیه شخصی معادل ۶/ ۲۵درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۴/ ۸درصد و هزینههای رفت و آمد ۶/ ۶درصد بوده است.
در شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حملونقل معادل ۹/ ۵۴درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۱/ ۱۵درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای هزینه مسافرت با تور معادل ۴/ ۲۷درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۷۰درصد افزایش داشته است.
اقامت نیز بهعنوان یکی از مهمترین اجزای سفر از افزایش بها بینصیب نبوده است. براساس این گزارش، در ماه شهریور شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۸/ ۶درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۸/ ۶درصد، غـذای آماده برای مجالس و مراسم ۲/ ۸درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر ۲/ ۲درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۷/ ۲۳درصد افزایش داشته است. حالا فعالان گردشگری معتقدند تنها راه جلوگیری از کاهش سفرهای داخلی با توجه به چالشهای اقتصادی، برنامهریزی صحیح، توزیع زمانی و مکانی سفر، استفاده از استراتژیهای قیمتی متناسب و... است. در غیر این صورت افت سفرهای خروجی به رشد سفرهای داخلی نخواهد انجامید.