بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ بحران سفرهای ماشینی در پیش است

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت:‌ در تعطیلات نوروز با بحران سفرهای ماشینی روبه‌رو خواهیم شد، ‌سفرهایی که منجر به کمپ و چادر در پارک و کنار خیابان می‌شود، ‌ چون پس از دو سال محدودیت کرونا، ‌ زیرساخت آماده‌ نداریم.

بحران سفرهای ماشینی در پیش است
تین نیوز |

امیرپویان رفیعی‌شاد در ارزیابی سفرهای نوروزی، اظهار کرد: لغو کامل محدودیت‌های کرونا پس از دو سال قطعا سونامی سفر را به وجود می‌آورد. با این حساب لازم است که پاسخگوی نیاز مسافران باشیم، چون مقاصد سفرهای داخلی هم مشخص است؛ خراسان رضوی، گیلان، مازندارن، ‌ فارس، اصفهان و شهرهای جنوبی معمولا در نوروز با حجم زیاد تقاضا مواجهند، اما آیا شرایط استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی در این استان‌ها با وجود کرونا فراهم است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، او با استناد به خدمات به فروش‌رفته برای تعطیلات نوروز، گفت: تقاضا برای سفر به شهرهای جنوبی، ‌جزیره کیش و چابهار برای نوروز "زیاد" بوده است، هتل‌های شیراز تا ۸۰ درصد تکمیل ظرفیت شده‌اند، البته که حجم پیش‌بینی‌شده برای سفر در نوروز ۱۴۰۱ هنوز با دو سال قبل از کرونا فاصله دارد، به هر حال برخی هنوز ملاحظه کرونا را می‌کنند و نگران هستند.

رفیعی‌شاد در عین حال، "سفر هدفمند" را برای مقابله با کرونا و ترافیک نوروزی توصیه کرد و این سوال را پرسید حالا که محدودیت‌های سفر پس از دو سال برداشته شده است برای مسافری که با اتومبیل شخصی سفر می‌کند و خانه شخصی کرایه می‌کند که روی بهداشت آن هم نظارتی وجود ندارد، چه شرایط ایمنی فراهم شده است؟ برای مدیریت این طیف از مسافران چه اقدامی شده است؟

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران  در ادامه، استقبال از سفرهای خارجی را در تعطیلات نوروز "خوب" ارزیابی کرد و افزود:‌ اگرچه سفرهای خارجی با افزایش نرخ ارز و کاهش تعداد پروازها و متعاقبا افزایش هزینه سفر هوایی مواجه شده است، اما با توجه به استقبال از سفرهای داخلی و خارجی، ‌عید پرسفری را پیش‌بینی می‌کنیم.

او درباره حجم سفرهای خارجی که برای نوروز پیش‌بینی می‌شود، ‌ این توضیح را اضافه کرد: ترکیه و دبی همچنان پرتقاضا است، ولی استقبال از سفرهای خارجی با توجه به نرخ بالایی که دارند با دو سال پیش هنوز فاصله دارد. به هر حال، با دلار ۲۶ هزار تومان و یورو ۲۸ هزار تومان سخت‌تر از گذشته می‌توان به خارج از کشور سفر کرد و واقعا هزینه سفرهای خارجی بالا است. از طرفی، برای یک خانواده پرداختن ۱۰۰ میلیون تومان برای سفر به ترکیه چندان توجیه ندارد.

رفیعی‌شاد ادامه داد: در سفر دو اصل وجود دارد؛ انتفاع جامعه میزبان و درآمد ملی. به تجربه، سفرهایی که در داخل کشور انجام می‌شود فاقد این دو اصل است.

او اضافه کرد: ما حساب اقماری نداریم که دستاورد سفرهای انبوه داخلی را مشخص کنیم، فقط یکسری عدد و رقم اعلام می‌کنیم که با حساب اقماری و تاثیر درآمد این سفرها بر اقتصاد کشور، سنخیتی ندارد. این اعداد و ارقام باید مشخص کند که چه تعداد مسافر از هتل‌ها استفاده کرده‌اند، چه میزان اثر اقتصادی داشته‌اند، تا چه حد جامعه میزبان از حضور آن مسافران منتفع شده است. در همه کشورهای توسعه‌یافته این حساب‌های اقماری وجود دارد و سرفصل آن در بودجه و اعتبارات آن کشورها مشخص است.

رفیعی‌شاد گفت: درباره عوارض خروجی که بیشتر شبیه جریمه خروج از کشور است، این آمار و ارقام نیز دقیق مشخص نیست، باید مشخص شود که چه میزان از عوارضی که گرفته می‌شود برای گردشگری هزینه شده است. مادامی که داده و اطلاعات دقیق نداشته باشیم به بیراهه می‌رویم. گذشتگان ما دست‌کم آثاری از خود به جای گذاشتند که می‌توان به آن‌ها اتکا کرد، ولی ما دانشگاهیان معاصر فقط یکسری عدد و رقم ارائه می‌دهیم که قابل اتکا و استناد نیست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.