بازدید سایت : ۳۵۴۱۵

صنعت گردشگری ما در مقابل ترکیه حرفی برای گفتن ندارد

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران با اشاره به اینکه امروزه ترکیه عملا تمام گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب کرده است، گفت: عملا در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن نداریم و گردشگران انگشت شماری از ایران بازدید می کنند.

صنعت گردشگری ما در مقابل ترکیه حرفی برای گفتن ندارد
تین نیوز

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران با اشاره به اینکه امروزه ترکیه عملا تمام گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب کرده است، گفت: عملا در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن نداریم و گردشگران انگشت شماری از ایران بازدید می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، امیرپویان رفیعی شاد، رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران  با بیان اینکه بیش از دو هزار دفتر در این انجمن مجوز فعالیت دارد، گفت: پس از کرونا برخی از دفاتر از بازار خارج شدند و امروز حدود هزار عضو فعال باقی مانده است و ما در حال ارزیابی دفاتر فعال از غیرفعال هستیم.

وی افزود: عمده فعالیت ما در سه حوزه فروش بلیط پروازهای داخلی و خارجی، تورگردانی داخلی خروجی و ورودی است اما  با توجه به تحولات منطقه و اتفاقاتی که رخ داده است حتی چین و روسیه هم در زمینه تورهای ورودی با ما همکاری ندارند.

ورود گردشگر اروپایی به صفر رسیده است

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران تصریح کرد: تعداد تورهای ورودی و گردشگر از اروپا تقریبا به صفر رسیده است و دیگر تورهای گروهی وجود ندارد و اگر هم باشند تعدادی انگشت شمارند و دلیل این مسئله هم تبلیغات ایران هراسی فراوانی است که صورت می گیرد و قرارگرفتن ایران در لیست ممنوع السفرهای وزارت خارجه دول غربی است ضمن آنکه بیمه های خارجی، سفر به ایران را پوشش نمی دهند.

رفیعی شاد ادامه داد: ما متاسفانه بازارهای اروپایی و آمریکایی را از دست داده ایم و در مورد کشورهای همسایه، ورود مسافر افغانستانی در بخش تجاری را داریم  و زوار عراقی که برای درمان به ایران می آیند به این معنا که گردشگر عراقی به قم و مشهد یا نهایتا مازندران می رود اما شهرهای دیگر مغفول مانده اند.

وی تاکید کرد: حضور گردشگران کشورهای همسایه از لحاظ درآمدی نسبت به اروپایی ها و آسیای شرقی قابل قیاس نیست هر چند شاید از نظر تعداد بیشتر باشد اما از نظر درآمدی خیر. پس باید به دنبال بازارهای جدید مانند بقیه کشورهای همسایه و آسیای میانه باشیم.

وظیفه رایزنان فرهنگی چیست؟

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران با اشاره به اینکه به شدت درباره ایران هراسی در دیگر کشورها تبلیغات صورت گرفته است گفت: مساله مهم این است که خانواده های همسران خارجی ایرانیان خارج از کشور گاهی این صحبت ها را باور می کنند و موضوعی که می تواند این ایران هراسی را کم کند تنها حضور موثر رایزنان فرهنگی ایران در سایر کشورهاست.

رفیعی شاد در ادامه گفت: به عنوان نمونه، پس از تابستان ۱۴۰۱ رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد آن سال تنها از این کشور گردشگر وارد ایران شده است.

او با بیان اینکه موضوع دیگر ارزان بودن هزینه سفر به ایران به خاطر مابه التفاوت میان نرخ دلار و ریال است، افزود: من قائل به این سخن نیستم زیرا به دلیل نبود پرواز مستقیم به بسیاری از کشورها قیمت پرواز افزایش پیدا می کند که در نتیجه سفر به ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لغو روادید به کشورهای گوناگون نیز اتفاق مهمی است که در حال انجام است، اما افزایش هزینه پرواز باعث شده تا این تفاوت به چشم نیاید.

نقش دیپلماسی و ثبات سیاسی در تورهای خارجی

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران، گفت: شعار پزشکیان این است که از کارشناسان در هر پست استفاده خواهدکرد، که امیدواریم همین طور باشد اما، پیشنهاد ما برای افزایش تور های خارجی و شناسایی جاذبه های سفر استفاده از نقش دیپلماسی و ثبات سیاسی در این مورد است. پس از برجام فارغ از هرگونه توافقی که بوده و چه مفادی داشته، در مورد گردشگری باعث شد تا در سال ۹۷ نقطه اوج ورود گردشگر به کشور را شاهدباشیم.

رفیعی شاد در ادامه گفت: البته در بخش زیرساخت ها در مواردی دچار ضعف هایی هستیم، اما نکته ای که باید بگویم این است که در سال ۹۷ در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز دچار مشکل اقامتی برای گردشگران بوده ایم. گرچه امروزه با این حجم سفر کنونی مشکلی وجود ندارد. اما از همین امروز باید به فکر باشیم تا زیرساخت ها را به روزرسانی و افزایش دهیم تا در آینده چار مشکل نشویم.

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز در این موضوع تاکید داشتند، افزود: گردشگری صنعتی است که حتی بیشتر از نفت می تواند ارزآوری داشته باشد بازده اقتصادی، نبود ارزبری خاص و کاهش نرخ بیکاری نیز از دیگر مزیت های گسترش این حوزه است که اگر کشور ثبات داشته باشد، مسلما متقاضیان گردشگری به کشور کم نیستند.

فاجعه خروج ارز از کشور

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران، گفت: با توجه به اینکه سفر خارجی را نمی توانیم ممنوع کنیم اما آمار ۴۳ درصدی افزایش گردشگر ایرانی به ترکیه در سال گذشته با توجه به ارزی که خارج شده است یک فاجعه به شمار می رود. در کنار آن معرفی مقصد گردشگری جدید با تور زمینی مانند وان، اربیل و شهرهای دیگر جذابیت گردشگری کشورهای همسایه را به قدری افزایش داده که هموطنان ترجیح می دهند سفر خارجی به جای داخلی داشته باشند.

رفیعی شاد گفت: در حال حاضر هزینه سفر به ترکیه در ایام غیر پیک چهار روز و سه شب حدود ۲۰ میلیون است که از بسیاری از سفرهای داخلی نیز کمتر است و عملا در قیاس با کشورهای همسایه کمتر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.