بازدید سایت : ۴۵۷۴۲

۱۰ پیشنهاد برای پاویون ایران در نمایشگاه‌های خارجی گردشگری

نمایشگاه های گردشگری در خارج از کشور با تولیت وزارت میراث فرهنگی به اتاق فکر و استراتژی شناخت از بازار کشورهای هدف نیاز دارد و باید متناسب به شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وارد معادلات جهانی و منطقه ای گردشگری شد.

۱۰ پیشنهاد برای پاویون ایران در نمایشگاه‌های خارجی گردشگری
تین نیوز |

نمایشگاه های گردشگری در خارج از کشور با تولیت وزارت میراث فرهنگی به اتاق فکر و استراتژی شناخت از بازار کشورهای هدف نیاز دارد و باید متناسب به شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وارد معادلات جهانی و منطقه ای گردشگری شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، چهار نمایشگاه تا پایان امسال در خارج از کشور برگزار خواهد شد. این نمایشگاه ها شامل نمایشگاه فیتور در مادرید اسپانیا، آی ت ب برلین آلمان، امیت ترکیه و کراچی پاکستان است. حضور ایران در نمایشگاه های خارجی گردشگری با توجه به پررنگ بودن ایران هراسی در فضای رسانه ای جهان، بیش از گذشته مهم و ضروری است.

تبدیل ایران هراسی به ایران دوستی رویکردی است که باید در این رویدادهای معتبر گردشگری دنبال شود. نمایشگاه های گردشگری را از حیث معرفی جذاب ایران باید جدی گرفت و با برنامه و شناخت به این عرصه پا گذاشت. نگاهی به حضور ایران در نمایشگاه های خارجی پیشین، بیانگر تکرار محتوا و تاکید بر غرفه مداری است و این رویکرد سنتی نتوانسته از داشته های بی نظیر ایران بهره گیرد.

خرید زمین، ایجاد پاویون، دعوت از فعالان بخش خصوصی برای حضور و در نهایت چاپ کاتالوگ و اجرای موسیقی همه ابعاد حضور ایران در نمایشگاه های خارجی را شامل می شود و این در حالی است که شرایط ایران برای جذب گردشگران خارجی با هیچ کشوری همخوانی ندارد. نمایشگاه های گردشگری با تولیت وزارت میراث فرهنگی به اتاق فکر و استراتژی شناخت از بازار کشورهای هدف نیاز دارد و باید متناسب به شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وارد معادلات جهانی و منطقه ای گردشگری شد.

در سال های اخیر تلاش کردیم تا در بازار گردشگری روسیه و چین ورود پیدا کنیم و در نمایشگاه های گردشگری این کشورها حضور پیدا کردیم اما به موفقیت نرسیدیم و سهمی ناچیز در جذب گردشگران این کشورها داریم. در شبکه های اجتماعی چین تصویری سیاه از ایران روایت می شود و روس ها هم به دلایل مختلف زیرساختی و فرهنگی ترجیح داده اند تا ترکیه را مقصد گردشگری خود کنند.

بنابراین حضور در نمایشگاه های خارجی بدون برنامه ریزی و بهره گیری از خلاقیت، نوآوری، شناخت ذائقه ها و جذابیت ماحصلی برای جذب گردشگران خارجی و مقابله با ایران هراسی ندارد.

ذکر چند اولویت برای حضور موثر در نمایشگاه های گردشگری می تواند زمینه موثر ایران را در این رویدادها فراهم کند.

۱- هیچ کشوری به اندازه ما نیازمند بهره گیری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشورهای میزبانِ نمایشگاه های گردشگری نیست. در روزهای برگزاری باید به سراغ رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی پرمخاطب رفت و با روایت رپورتاژهای جذاب، توجه عمومی به ایران را جلب کرد.

۲- هنوز از داشته های منحصر به فرد ایران و ثروت های ثبت جهانی در نمایشگاه های گردشگری بهره نبرده ایم. اگر با جاذبه های که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اند با قصه و روایت، در این نمایشگاه ها حضور پیدا کنیم بی تردید توجه مخاطبان این رویدادها را به خود جلب می کنیم. داشته هایی که در جهان همتا ندارند.

۳- ایرانیان خارج از کشور که به دلیل سال ها حضور به شناخت و آگاهی از معادلات فرهنگی و گردشگری رسیده اند فرصتی برای پویایی و جریان بخشی به این نمایشگاه ها محسوب می شوند. تصور کنید ایرانیان نخبه و موفق ساکن کشورهای میزبان نمایشگاه های گردشگری به کمک پاویون ایران بیایند و تجربیات و اندوخته خود را در زمینه ترویج ایران دوستی ارائه دهند. بی تردید این همراهی ره آوردهای بسیاری به همراه خواهد داشت.

۴- در نمایشگاه های گردشگری خارجی نباید در پاویون نشست و منتظر مهمان و مراجعه کننده ماند. باید توجه کشورهای شرکت کننده را به ایران جلب کرد. باید با هدایای خلاقانه، یادآور ایران و محتوایی جذاب، به سراغ پاویون سایر کشورها رفت و مهمان آنها شد و دعوت کرد تا مهمان پاویون ایران باشند.

۵- پاویون ایران در نمایشگاه های خارجی گردشگری باید توجه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان را به خود جلب کند. این مهم نیازمند بودجه و اعتبار نیست. تصور کنید اعضای پاویون ایران در پایان روز کاری نمایشگاه با کاور معرف ایران به نظافت فضای نمایشگاه پرداخته و کمک حال پاکبانان باشند. همین اقدام فرهنگی در فضای رسمی و رسانه ای نمایشگاه بازتاب گسترده ای خواهد داشت.

۶- در فضای نمایشگاه خارجی باید برای نسل جوان، نوجوان و کودکان برنامه داشت؛ نسلی که معادلات سفر امروز جهان را تعیین می کنند. باید به معرفی جاذبه هایی پرداخت که برای این گروه های سنی جذاب و تاثیرگذار است.

۷- باید در پاویون ایران برای مراجعان خاطره ساخت و جذابیتی خلق کرد که وادار به گرفتن عکس و ویدیو یادگاری شوند. عروسکی تن پوش از نمادهای زیست محیطی و بومی ایران یا پوشش محلی زنان و مردان ایرانی می تواند این خاطره را خلق کند.

۸- پاویون ایران در نمایشگاه های خارجی نیاز به ایجاد استودیو کوچک تولید محتوا و گفت و گو با مراجعان دارد. آگاهی از دیدگاه های مراجعه کنندگان می تواند نقش موثری در جذب گردشگران خارجی ایفا کند، باید مستند حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری را ساخت و رسانه ای کرد. نمایشگاه های گردشگری خارجی نیازمند مستندنگاری و تهیه کتاب نمایشگاه است تا در رویدادهای بعدی نقشه راه حضور باشد.

۹- غفلت همیشگی معرفی ایران در نمایشگاه های گردشگری خارجی، جای خالی پیشرفت های علمی و توسعه ایران امروز است. وقتی صرفا با روایت گذشته در این نمایشگاه ها حضور می یابیم تنها تصویری از آثار تاریخی و طبیعی ایران در ذهن مخاطبان نقش می بندد و افکار عمومی دنیا گمان می کند که ایران در گذشته و تاریخ خود جای مانده و ایرانیان هنوز با شتر در بیابان ها تردد می کنند! این نگرش را باید تغییر داد و در محتوای ارائه شده به پیشرفت های کشور توجه جدی داشت.

۱۰- خلاقیت های نمایشگاهی می تواند توجه جهانی به ایران را جلب کند، به عنوان مثال تصیم بگیریم با ایجاد میزی زیست محیطی در پاویون ایران برای هر مراجعه کننده به پاویون، درختی با شناسنامه و نام فرد، در ایران بکاریم. این هماهنگی در ایران کار سختی نیست و می تواند توجه عمومی و احساسی را به ایران جلب و پست ها و استوری های بسیاری خلق کند.

عباس مهدوی- پژوهشگر و ایده پرداز گردشگری

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.