خداحافظی تدریجی ایرلاینهای داخلی با پروازهای خارجی!
تین نیوز | در سالهای گذشته ایرلاینهای خارجی در نبود رقیب پرقدرت داخل کشور، بازار ایران را در اختیار گرفتند و هر روز از سهم شرکتهای ایرانی در بازار کاسته میشود، موضوعی که آینده صنعت را با چالش مواجه میکند.
کاسته شدن سهم ایرلاینهای ایرانی در زمانهای پیک سفر به خصوص سفرهای نوروزی از موضوعات مهمی است که آینده صنعت حمل و نقل هوایی در ایران را نشان میدهد. در واقع صنعت حمل و نقل هوایی که در طول این سالها مشکلات تحریم را پشت سرگذاشته است، دیگر توان اقتصادی کافی برای ادامه این روند و رقابت با ایرلاینهای خارجی را ندارد.
ایرلاینهایی که در کشورهای همسایه ایران فعالیت میکنند، در طی این سالها با نبود رقیب قدرتمندی در داخل ایران توانستند سهم بزرگی از مسافران بینالمللی را از آن خود کنند و سهم زیادی از ترانزیت مسافران را به دست بیاورند.
باوجودی که همواره اولویت جابه جایی مسافران در هر کشوری با ایرلاینهای داخلی است و صدور مجوزهای پروازی براساسی صادر میشود که بیشترین سهم را ایرلاینهای داخلی داشته باشند اما کاهش توان ایرلاینهای ایرانی موجب شده است که شرکتهای خارجی سهم بیشتری را نسبت به سالهای قبل به دست بیاورند و حجم بیشتری از مسافران ایرانی را به مقاصد بین المللی جابه جا کنند.
در واقع زمین گیر شدن ۱۰۰ فروند هواپیما و افزایش قیمت ارز و سوخت، باعث شده که شرکتهای ایرانی با کاهش توان مالی و عملیاتی مواجه شوند که این موضوع در سالهای آینده نمود بیشتری پیدا میکند.
همچنین اغلب هواپیماهای موجود در صنعت هوایی ایران فقط امکان پرواز در مسیرهای داخلی را دارند به همین دلیل شرکتها امکان جابجایی مسافران بین المللی را پیدا نمیکنند بنابراین زمین گیر شدن این هواپیماها جابجایی مسافران در پروازهای داخلی را هم با مشکل مواجه کرده است.
این موضوعات باعث شده که از سالهای گذشته دولت اقدام به بستن قراردادهای بین المللی با شرکت های خارجی کند تا در زمانهای پیک سفر آنها به کمک ایرلاینهای داخلی بیایند و مسافران را جابجا کنند که نمونه این قراردادها را می توان با کشورها و ایرلاین های خارجی دید.
همچنین بدهی معوقه ایرلاینهای ایرانی به شرکت فرودگاههای کشور و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم از دیگر موضوعاتی است که توان پایین ایرلاینهای ایرانی را نشان میدهد. گرچه بزرگترین بدهکاران، شرکتهای بزرگ وابسته به دولت هستند اما ایرلاینهای کوچک هم به نسبت پروازهایی که انجام میدهند حجم بزرگی از بدهی را دارند.
تازه ترین آمارها نشان میدهد که فقط بدهی ایران ایر به شرکت فرودگاههای کشور بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و هواپیمای آسمان ۶۰ میلیارد تومان است که با احتساب بدهی سایر ایرلاین ها این رقم به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان میرسد.
همچنین بنابر اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تا ماه های گذشته، میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی به وزارت نفت به رقم ۷۷۰ میلیارد تومان رسیده بود که این بدهیها هرروز در حال افزایش هستند و در واقع شرکتهای هواپیمایی همیشه به عنوان یک بدهکار بزرگ به این دو سازمان به شمار میروند.
این در حالی است که تا قبل از تحریمهای یکجانبه غرب بر علیه ایران، شرکتهای هواپیمایی ایرانی بیشترین جابهجایی را در منطقه انجام میدادند، سهمی که امروز از سوی کشورهای همسایه به شدت کاهش یافته است.
خروج ۴ میلیارد دلار ارز از کشور
بنابر اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور در سال گذشته ۴ میلیارد دلار بابت عملکرد شرکتهای خارجی در ایران، ارز از کشور خارج شده که اینها ناشی از مشکل کمبود ناوگان ایرلاین های ایرانی است.
محمدعلی ایلخانی همچنین گفته بود که در مسیرهای بین المللی شرکتهای خارجی به کمک شرکتهای ایرانی آمدهاند و بخش عمدهای از مسافران بین المللی به وسیله ایرلاینهای خارجی جابهجا میشوند به همین جهت رشد پروازهای بین المللی را در سال جاری داشتیم.
در این رابطه حمیدرضا پهلوانی رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با تایید اینکه کاهش سهم ایرلاینهای ایرانی فقط مختص به نوروز نیست و در مابقی ماههای سال هم جابه جایی آنها به شدت کاهش یافته است، گفت: شرکتهای خارجی مولفهای دارند که شرکتهای داخلی از آن بی بهرهاند که این مولفه، امکان ترانزیت مسافر است.
وی افزود: امکان ترانزیت اهرم بسیار قوی اقتصادی برای شرکتهای هواپیمایی خارجی است که شرکتهای ما به دلیل تحریمها آن را ندارند، یعنی اگر شرکتهای ایرانی بتوانند در کشورهای مختلف امکان سرویس دهی داشته باشند، قطعا این رقابت سازندهای میشد.
پهلوانی با بیان اینکه ۸۰ میلیون پتانسیل بالقوه مسافر در کشور ما به بنیه اقتصادی ایرلاینهای داخلی کمک میکرد، گفت: در حال حاضر صنعت هوایی ایران امکان ترانزیت مسافر را ندارد و طبیعت کار این است که هر شرکت هواپیمایی خارجی از غرب تا جنوب کشور وارد صنعت شود و بنیه اقتصادی خود را افزایش دهد.
رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه در ایام نوروز که پیک سفرها است، مسافران هم به ایرلاینهای خارجی گرایش پیدا میکنند، بیان کرد: اگر بخواهید برای پرواز به یک کشور دوردست اقدام کنید، به شرکتی مراجعه میکنید که بدون واسطه شما را به مقصد برساند که فعلا این امکان را شرکتهای خارجی دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجموعه ظالمی بر روی صنعت هوایی ایران افتاده که توان رقابت را از شرکتها گرفته است، گفت: میبینیم در جایی که شرکتهای ایرانی میتوانند وارد شوند، قیمت بلیت رقابت پذیر میشود و شرکتها برای حفظ مسافران قیمتها را پایین میآورند اما در پروازهای خارجی کشورهای اروپایی به دلیل تحریمها رقابت را گرفتند و برنده رقابت اقتصادی شدند.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی، تصریح کرد: این رقابتها طوری است که فقط رقیب موجود خود شرکتهای خارجی هستند ونه ایرلاینهای داخلی.
تا تحریم ها برداشته نشوند غیر ممکن است ایرلاین های داخلی مناسب عمل نموده و به سود دهی برسند۰خطوط داخلی را به قطر و امارات و ترکیه و آذربایجان بسپارید و بفکربلند پروازی ضرر ده نباشید۰مستدعی است مسئولان کمی صادق بوده و راست بگویند۰راستگوئی اندرز نیاکان ماست۰
اگر نظر alex dunn مبنا قرار بگیره و سپردن مسیرهای داخلی به امارات و ترکیه و اذربایجان اقدامی ارزشمند محسوب بشه، پس میشه گفت جنگیدن با عراق هم کار بیهوده ای بوده. خرمشهر و آبادان و تمام اروندرود رو می شد داد به عراق و ۸ سال بی خودی نجنگید. ایران که کلی ساحل داره! اصلا اروند رود هیچ مزیت اقتصادی برای ایران ندارد! هشت سال جنگیدن برای اروند رود، به قول alex dunn تنها یک " " بلند پروازی ضرر ده " " بوده. همینطور این سه تاجزیره رو هم بدیم به امارات که اینقدر دنیا با ما بد نشه. این سه تا جزیره که اصلا هیچ صرفه اقتصادی ای هم برای ما نداره! چرا باید برای " " یک بلند پروازی ضرر ده " " اعراب رو با خودمون بد کنیم؟ تا وقتی نفت هست چرا اصلا دولت رو منحل نکنیم و از حضور مستشاران خارجی برای اداره کشور استفاده نکنیم؟ درست مانند دوره قاجار که گمرک و شیلات و راه سازی و … دست انگلیس و روسیه بود. از بودن تفرکاتی چون تفکر alex dunn در این کشور باید دق کرد. امیرکبیر هم احتمالا با چنین دیدگاه هایی روبرو بوده.
رزمنده عزیز، لطفا کمی از وضعییت جهان پرس و جو نما و ملاحظه بفرما که علیرغم همه فرمایشات جنابعالی خطوط هواپیمائی داخلی جملگی ضررده بوده وایمنی با حداقل سطوح رعایت می شود۰دوست عزیز جنگ چه ربطی به هواپیمائی دارد؟ افکار ناسیونالیستی زمانی خوب است که کشور توانمند و بازیگر بین المللی باشد۰آیا چنین است؟ در ضمن برای سالی فقط ۱۴ میلیون مسافر داخلی و ۱۰ میلیون مسافر بین المللی خطوط خارجی در شرائط تحریم بهترند۰لطفا بسراغ آنانی بروید که اجازه نمی دهند تحریم ها برداشته شوند و کشور بحالت عادی بازگردد۰آنانی که با تحریم ها میلیاردها به جیب زدند و در کانادا و آمریکا و اروپا و دوبی سلطنت می کنندو به امثال بنده و حضرتعالی ریشخند می زنند۰دوست من عمیقتر مطالعه بفرمائید۰
اقای الکس کمترنظر کم نظیر بگذار در دید عموم، عمو جان چکار داری به اوضاع وضعیت هوانوردی این مملکت الان هرکی رفته چندساعت پریده شده خلبان درباره همه چیز نظر میدن تعمیرات، سن ناوگان، بازرگانی و… بابا شما باید بجای آقای ریموند بنیامین فرانسوی رییس ایکائو میشدی حق شما را خوردن از پس پرده بیا بیرون البته بپا سرما نخوری.