طعم تبریز گردی با اتوبوسهای گردشگری / اولینی دیگر از شهر اولینها
تین نیوز | سه ساعت گردشگری در اماکن تفریحی و دیدنی شهر تبریز از تجربیاتی است که تورهای تبریزگردی شهرداری آن را در اختیار گردشگران شهر اولینها میگذارد، طرحی که با استقبال مسافران همراه شده است.
نام شهر اولینها که میآید به دنبال آن، اسم تبریز در ذهنها نقش میبندد چراکه این شهر همواره و در عرصههای مختلف جزو نخستینهای کشور بوده است و این بار اولینی دیگر که به نام شهر ثبتشده، طرح اتوبوسهای تبریز گردی است که شهرداری تبریز آن را از سالیان گذشته اجرایی میکند.
طرحی که اجرای آن در شهر اولینها عمری پنجساله دارد و طبق گفته سرپرست سازمان گردشگری شهرداری تبریز، برخی شهرهای کشور نیز به دنبال الگو گیری از این طرح هستند و حتی در بعضی از شهرها نیز اخباری مبنی بر به راه افتادن تورها به گوش میرسد.
برای اطلاع از چگونگی برگزاری این تورها، در بعدازظهر یکی از روزها در یکی از ایستگاههای ششگانه تورهای تبریز گردی حاضر میشوم، هرچند به حدی استقبال از این طرح بالاست که هر سه اتوبوس حاضر در ایستگاه حتی قبل از فرارسیدن ساعت حرکت، پر شدهاند و برای پیدا کردن یک صندلی خالی باید متوسل به راهنمای تورها شوم.
مسیر اول، مرکز خرید کیف و کفش در طبقه چهارم پست تبریز است و شاید توقفی نیمساعته و بازدید مسافران از این مرکز خرید فرصت مناسبی برای همصحبتی با چندین نفر از مسافران باشد.
اطلاعرسانی تورهای گردشگری در شهر تبریز پررنگتر شود
با یکی از مسافران که زنی میانسال است، همصحبت شده و نظرش را در خصوص این طرح جویا میشوم؛ میگوید که از شهر اراک چند روزی است که میهمان تبریزیها شده و ادامه میدهد: از طریق مسافرخانهای که در آن سکونت دارم از اجرای این طرح گردشگری مطلع شده و امروز با این تورها همراه شدهام تا بازدیدی از مناطق مختلف شهر داشته باشم.
وی ادامه میدهد: تابهحال به اکثر شهرهای کشور مسافرت کردهام اما در هیچ شهری چنین طرح گردشگری را ندیده بودم و به همین دلیل، این اتوبوسها برایم تازگی داشت البته بهشرط آنکه اطلاعرسانی این طرح در سطح شهر بیشتر شود.
این مسافر اراکی میافزاید: کمتر کسی در خود شهر از برگزاری این تورها خبر دارد بهطوریکه در طول مسیر از هرکسی که در مورد مکان دقیق اتوبوسها پرسیدیم اطلاع چندانی نداشت، درحالیکه این طرح بزرگ نیاز به اطلاعرسانی دقیق و گستردهای دارد و حتی در سطح شهر نیز تابلوهای کمی برای تبلیغ این تورها دیدیم.
از مرکز خرید که خارج میشویم، راهی دومین مقصد گردشگری این تور میشویم؛ موزه سنجش دومین مکانی است که مسافران امروز تور گردشگری با آن آشنا خواهند شد.
بلیت نیمبها برای موزهها ویژه مسافران تورهای گردشگری
امکان مناسبی که سازمان گردشگری شهرداری تبریز برای مسافران این تورها به وجود آورده، بلیت نیمبها برای بازدید از موزهها هست که به نظر مورد استقبال بالای مسافران قرارگرفته است.
از راهنمای این موزه در خصوص استقبال مسافران سؤال که میکنم، میگوید: در برخی از ساعاتی که زمان برگزاری تورهای گردشگری است، شاهد جمعیت بالای بازدیدکنندگان از این مکان هستیم که در دیگر ساعات مشاهده این حجم مسافر در این مکان امکانپذیر نیست.
وی ادامه میدهد: بسیاری از مسافران تنها در حد گذر و با یک نگاه از وسایل موجود در موزه میگذرند اما امکان خوبی از سوی این تورها فراهم شده که هر کس که خواستار بررسی تخصصی لوازم این موزه است، از تور خود جداشده و بهصورت مفصل از موزه دیدن میکند.
بازدید از موزه که تمام میشود، مفرحترین بخش تور آغاز میشود، این بار نوبت مجتمع سورتمهسواری تبریز است که میزبان مسافران این تورهای گردشگری شود که میزان استقبال مسافران از این بخش بیشتر از دو قسمت دیگر برنامهها است.
برنامه هر ایستگاه گردشگری از روز قبل اطلاعرسانی شود
در این میان با یکی دیگر از مسافران در خصوص کیفیت تورها همصحبت میشوم که میگوید: به نظرم بهتر بود که قبل از حرکت اتوبوسها کیوسکهایی بهمنظور محل انتظار مسافران در نظر گرفتهشده و همچنین تابلوهای اطلاعرسانی این تورها نیز در کنار این کیوسکها نصب میشد تا مسافران بتوانند این ایستگاهها را آسودهتر پیدا کنند.
این مرد جوان که خود را از اهالی رشت میخواند، ادامه میدهد: به دلیل متغیر بودن برنامهها و چینش متفاوت مکانهای گردشگری در هر دور از تورها به نظر میرسد این برنامهها باید از طریق تابلوهایی در مسیرهای ششگانه تور از یک روز قبل اعلام شود تا گردشگران برحسب علاقه خود برنامه موردنظرشان را انتخاب کرده و سوار یکی از این اتوبوسها شوند.
وی میافزاید: همچنین بهتر است نقشه کل شهر و نقشه گردشگری در اختیار مسافران قرار گیرد.
این مسافر رشتی ادامه میدهد: اما در کل میتوان این اقدام را طرحی نو در کل کشور دانست که میتواند در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی شود تا گردشگران ورودی به هر شهری دغدغهای از بابت سر زدن به مکانهای گردشگری نداشته باشند.
اتوبوسهای تبریز گردی اولینی دیگر برای شهر اولینها
برای چگونگی برگزاری اتوبوسهای تبریز گردی و میزان استقبال عملآمده از آنها در طول سالهای اخیر به سراغ سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز میروم.
رضا خلیلی در خصوص تاریخچه پیدایش ایده اتوبوسهای تبریز گردی در این شهر میگوید: این طرح از سال ۸۵ البته نه بهطور منسجم آغاز شد و شروع منسجم آن از سال ۸۹ بود که شهر تبریز همانند بسیاری از زمینهها در به راه انداختن این تورها نیز شهر اولینها بهحساب میآمد.
وی ادامه میدهد: حتی پس از به راه انداختن تورها، بسیاری از مسئولان شهرهای مختلف به دنبال الگو گیری از این طرح بودند که برخی شهرداریها نیز در این راستا وارد عمل شدهاند اما اگر تمامی شهرهای کشور را بگردیم همانند تبریز نمیتوانیم شاهد اجرای این طرح با این انسجام باشیم هرچند در شهر تهران این تورها البته با دریافت هزینه از مسافران برگزار میشود در حالی شهرداری تبریز این تورها را رایگان اجرایی میکند.
فعالیت ۳۰ دستگاه اتوبوس در شش ایستگاه
خلیلی با اشارهای به فعالیت ۳۰ دستگاه اتوبوس در دو نوبت و در شش ایستگاه در طول اجرای این طرح میگوید: در هر بازدید، مسافران بهطور متوسط از سه یا چهار نقطه گردشگری، تفریحی و تجاری دیدن میکنند که البته در انتخاب نوع مسیرها سعی میکنیم به عنصر تنوع توجهی ویژه داشته باشیم.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در خصوص میزان کیفیت اطلاعرسانی در مورد این تورهای گردشگری میگوید: سعی کردهایم از تابلوهای اطلاعرسانی کمتری در سطح شهر استفاده کنیم تا موجب آلودگی بصری در خیابانها نشویم هرچند در دورههای آتی طرح همچون در ایام نوروزی سعی خواهیم کرد تا این میزان اطلاعرسانیها را افزایش دهیم تا تمامی مسافران از این تورها مطلع شوند.
استقبال ویژه مسافران از بازار تبریز
وی از استقبال ویژه مسافران از برخی مکانها همچون بازار تبریز بهعنوان بزرگترین بازار سرپوشیدهی جهان خبر داده و ادامه میدهد: این تورها نشان داده است که مسافران داخلی و خارجی استقبال بالایی از این بازار داشتهاند اما یکی از مهمترین مشکلات گردشگری به ویژه در ایام نوروزی در تبریز بسته بودن این بازار است که در این راستا مذاکراتی داشتهایم.
خلیلی ادامه میدهد: برخی از مسافران درخواست نقشههای گردشگری را از ما میکنند که در حد توان سعی در پخش این نقشه در بین مسافران داریم هرچند امروزه با ورود نرمافزارهای الکترونیکی گردشگری بهطور یقین میزان نیاز به این نقشهها کمتر شده است.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز میافزاید: خوشبختانه در طول چندین سال برگزاری طرح اتوبوسهای تبریز گردی و در کنار آن طرحهای ویژه گردشگری همچون "تاکسیهای از من بپرس" استقبال بالای گردشگران را شاهد بودهایم که سعی خواهیم کرد با رفع اشکالات موجود و طرحهای جدیدتر گامی برای رضایت گردشگران از این شهر برداریم.
اتوبوسهای تبریز گردی یکی از طرحهای ابتکاری موفق در شهر اولینها است که مورد استقبال مسافران و گردشگران این شهر قرارگرفته است، طرحی که میتواند با الگو گیری از این شهر در سراسر کشور اجرایی شود تا گردشگران بدون هیچ دغدغهای بتوانند در طول چندساعت دور کوتاهی درسطح شهر بزنند.