بهرهبرداری از آزادراه یزد ۲/۵ سال دیگر
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد مهمترین فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۶ را تشریح کرد.
این استان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، شاهراه مواصلاتی ایران است و همواره جاده های منتهی به استان مورد توجه عمومی و ملی بوده است اما تاکنون کیفیت این جاده ها به اندازه اهمیت آن ها ارتقاء نیافته است ولی به نظر می رسد این انتظار پایان یافته و خبر خوشی که مدیرکل راه و شهرسازی استان به عنوان مهم ترین دستاورد این سازمان در سال ۹۵ اعلام کرد، اجرایی شده آزادراه نطنز- انار است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدت زمان ساخت این آزادراه را ۲/۵ سال و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تکیه بر توانمندی های بومی استان عنوان کرد و گفت: این آزادراه با هزینه ای بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان ساخته خواهد شد.
رئیس شورای حمل و نقل استان در ادامه گفت: اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی، ساخت قطار حومه ای یزد، اجرای طرح سرمایه گذاری صندوق ملی زمین و مسکن، تکمیل خط ریلی یزد-شیراز، اجرای عملیات قطار برقی یزد-تهران، انتقال خط ریلی باری یزد به بیرون از شهر، توسعه فنی فرودگاه شهید صدوقی و افزودن خطوط هوایی جدید به استان، تکمیل راه های جاده ای در نقاط مختلف استان و همچنین توجه به توسعه درون شهری و بازسازی بافت های فرسوده را از اهم فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۶ و سال جدید دانست.
شروع عملیات اجرایی آزادراه نطنز- انار
محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد عملیاتی شدن آزادراه نطنز- انار را یکی از مهم ترین دستاوردهای این نهاد در استان یزد و خبری خوش برای مردم یزد در ابتدای سال ۹۶ دانست و اظهار کرد: آزادراه ۴۸۳ کیلومتری نطنز - انار یکی از پروژه های مهم راه سازی در سطح ملی است. این آزادراه دارای ۴ قطعه است که ۳ قطعه آن در استان یزد واقع شده است. در اواخر اسفندماه سال گذشته اجرای ۲ قطعه از این آزادراه شامل محورهای اردکان- مهریز و مهریز- انار به تصویب هیات وزیران رسید و عملیاتی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هزینه اجرای این آزادراه را بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بیشتر سرمایه گذاری اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. تلاش خواهیم کرد تا از حداکثر ظرفیت های استانی در ساخت آزادراه نطنز- انار استفاده کنیم.
نقصان محمدی هزینه اجرای قطعه نائین- اردکان این آزادراه را بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه باید در مدت ۲/۵ سال مطالعه و اجرایی شود و ۱۶/۵ سال نیز طول مدت بهره برداری این پروژه تعیین شده است. این آزادراه در توسعه و عمران شهرهای استان بسیار مؤثر است زیرا تراکم جمعیتی استان در محور اردکان-مهریز واقع شده که با ایجاد آزادراه زندگی ساکنین این مناطق متحول خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با تشریح اینکه اسامی سرمایه گذاران پروژه آزادراه نطنز- انار در مصوبه هیئت وزیران آمده است، بیان کرد: به زودی عقد قرارداد این پروژه انجام می شود و آزادراه به مرحله اجرایی می رسد. سرمایه گذاران این پروژه نیز یزدی و غیر یزدی خواهند بود.
اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی در یزد
نقصان محمدی دومین خبر خوش اداره راه و شهرسازی استان به مردم یزد را سرانجام بخشیدن برنامه های این سازمان در سال ۹۵ دانست و افزود: در سال گذشته ۵ برنامه محوری برای توسعه راه و شهرسازی استان تعریف کرده بودیم که خوشبختانه توانستیم به اهداف خود برسیم. پس از پروژه آزادراه نطنز- انار، دومین برنامه مهم این اداره کل، اجرای طرح مسکن اجتماعی بود. در سال گذشته با حضور مقام عالی وزارت، تفاهم نامه اجرای طرح مسکن اجتماعی با خیرین مسکن ساز استان منعقد شد. قرار است این پروژه در سال ۹۶ با مصوبه ای که هیت وزیران در این خصوص داشت، در استان یزد اجرایی شود.
وی سیاست دولت در پروژه مسکن اجتماعی را کمک و همراهی مردم و خصوصاً خیرین برای خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه بیان کرد و افزود: در طرح مسکن اجتماعی به دنبال آن هستیم تا مشارکت مردمی را با مباحث بازآفرینی شهری پیوند دهیم. تقریباً در حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان در بافت های فرسودن زندگی می کنند و بر این اساس ستاد بازآفرینی شهری را در سال ۹۵ تشکیل دادیم. هدف گذاری در طرح بازآفرینی شهری این است که دیگر زمین به مساحت شهری استان افزوده نشود و با بازسازی بافت های فرسوده نیاز استان به مسکن را مرتفع سازیم.
نقصان محمدی در پاسخ به این سؤال که طرح مسکن اجتماعی چه شباهت ها و تفاوت هایی با طرح مسکن مهر دارد، گفت: این طرح تفاوت های مختلفی با مسکن مهر دارد اما هنوز اجرایی نشده و در مرحله برنامه ریزی است. ماهیت این طرح زمانی که دستورالعمل های آن ابلاغ شد، به طور کامل مشخص می شود و به اطلاع مردم خواهد رسید.
اجرای قطار حومه شهری یزد
رئیس شورای حمل و نقل استان سومین خبر خوش این سازمان در سال جدید به مردم استان را گرفتن دستور مطالعات قطار حومه شهری یزد عنوان کرد و اظهار کرد: دستور مطالعات قطار بین شهری یزد در سال ۹۵ گرفته شد. این خط ریلی حومه ای قرار است میان شهر عقدا تا مهریز و به موازات راه مواصلاتی جاده ای میان این دو شهر ساخته شود.
وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان، تشکیل شورای حمل و نقل استان در سال ۹۵ با حضور تمامی ادارات، نهادها و متولیان حوزه حمل و نقل استان بود که یکی از تصمیمات این شورا، ساخت قطار حومه ای یزد بود. این قطار حومه ای ۸۵ درصد جمعیت استان را پوشش می دهد و مطمئناً با اجرای این پروژه نتایج مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن شامل مردم خواهد شد.
سرمایه گذاری صندوق ملی زمین و مسکن
نقصان محمدی از دیگر اقدام اداره کل راه و شهرسازی استان را در کنار طرح مسکن اجتماعی در سال ۹۵، اجرای طرح سرمایه گذاری صندوق ملی زمین و مسکن اعلام کرد و ادامه داد: صندوق ملی زمین و مسکن در سال ۹۶ اجرایی خواهد شد و طی آن در منطقه مهرآوران یزد عملیات تجاری، اداری و مسکونی با مساحت بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق بورس یزد اجرا خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستاورد این اداره کل در سال ۹۵ در حوزه های مختلف بسیار چشمگیر بوده است، گفت: یکی دیگر از پروژه هایی که در آینده در یزد به مرحله اجرایی خواهد رسید، قطار برقی یزد- تهران است که نیاز به سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی دارد.
اجرایی شدن قطار برقی یزد- تهران
نقصان محمدی اظهار کرد: اجرایی کردن قطار برقی یزد- تهران مزیت های متعددی برای مسافران این مسیر به همراه خواهد داشت که سرعت و ایمنی تنها بخشی از آن است.
وی از برنامه های دیگر این اداره در سال ۱۳۹۵ را انتقال مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: پروژه های متعدد راه سازی نیز در این اداره در سال گذشته اجرا یا عقد قرارداد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد پروژه های ندوشن- وزنه، یزد- طبس، بهاباد- نایبند را از پروژه های فعال این اداره در سال ۹۵ بیان کرد و افزود: پل زیرگذر شهرستان مهریز و جاده ابرکوه- مروست نیز در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.
تلاش برای توسعه درون شهری استان
نقصان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرح های تفصیلی شهرستان های اردکان و یزد به پایان رسیده است، گفت: در ۲ الی ۳ ماه آینده طرح تفصیلی میبد نیز به تصویب خواهد رسید و تلاش داریم تا توسعه یزد را درونی کنیم.
این مقام مسئول در ادامه با تشریح اینکه در استان یزد کم تر از ۴۰ نفر در یک هکتار زندگی می کنند، بیان کرد: توسعه درونی شهر، رونق مسکن اجتماعی و طرح های مختلف دیگر از جمله برنامه هایی است تا در استان یزد زمین جدیدی برای توسعه شهر به کار برده نشود.
رئیس شورای حمل و نقل درباره پروژه قطار یزد به شیراز گفت: این پروژه عملیات زیرسازی و ریل گذاری آن انجام شده است و امیدواریم در چند ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی از برنامه های آتی اداره کل راه و شهرسازی استان را خروج قطار باری از شهر یزد عنوان کرد و گفت: خط قطار باری یزد از شهرستان اشکذر به ایستگاه رخش متصل می شود.
نقصان محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا خط ریل قطار مسافربری از یزد به بیرون شهر منتقل نمی شود، گفت: در اکثر شهرها، خط ریل قطار مسافربری از میان شهر یا مجاور آن عبور می کند و به دلیل نیاز مردم به نزدیکی با این خط ریلی، نمی توان مسافت آن را از شهر زیاد کرد.
توسعه فنی فرودگاه یزد
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه هوایی رونق پروازها را در یزد داشته ایم و توسعه فرودگاه یزد را به لحاظ فنی دنبال کرده ایم، گفت: تأخیر بعضی پروازها به دلیل بحث فنی است و با بازسازی ناوگان هوایی این مشکلات برطرف خواهد شد. در تلاشیم تا خطوط هوایی جدید در یزد برقرار کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی با تصریح اینکه برای اولین بار سایت اداره راه و شهرسازی را فعال کرده ایم، افزود: در سایت این اداره کل، کلیه صورت جلسات کمیسیون ماده ۵ در داخل سایت موجود است که این نشان از شفاف سازی است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با توضیح اینکه پیمانکاران در سال ۹۵ نیز مثل ادوار گذشته مشکلاتی از نظر جذب مطالبات خود داشته اند، گفت: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به یزد در سال ۹۵، ۵۷۰ میلیارد تومان در بخش حمل و نقل به این استان اختصاص یافته است و پیمانکاران نیز با پرداخت اسناد خزانه بخشی از مطالباتشان پرداخت شده و امیدواریم در سال ۹۶ به صورت نقدی مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.
نقصان محمدی در پایان اظهار کرد: ۲۲ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در یزد وجود دارد که ۱۵۰۰ عدد از آن ها هنوز تکمیل نشده و این در حالی است که عملیات عمرانی اکثر این واحدها بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عمدتاً دارای مشکل محوطه سازی هستند. استان یزد یکی از استان های پیشروی کشور است که تکمیل عملیات ساخت مسکن مهر در آن به پایان خواهد رسید.