◄توزیع عادلانهتر بار بین ناوگان ریلی و ناوگان جادهای
تیننیوز| به گواهی آمار سازمان حملونقل و پایانههای استان هرمزگان در سال 1394 با کاهش سطح عمومی بارهای ارایه شده به ناوگان حمل بار برونشهری مواجه بودیم که به دو دلیل این موضوع رخ داده است.....
درحالی که به دلیل کاهش سطح مبادلات تجاری کشور سطح عمومی بارهای وارداتی چه از کالاهای مصرفی و چه از مواد اولیه لازم به شدت کاهش و عرضه بار جهت حمل با ناوگان باربری فعال در هرمزگان نیز کاهش پیدا کرده است و به صورت موازی با کاهش سطح بار فعالیت ناوگان ریلی دولتی افزایش پیدا کرده است!
اگرچه با گسترش حمل و نقل ریلی افزایش سطح ایمنی جاده و مصرف عمومی سوخت کاهش پیدا میکند اما سئوال اینجاست ایا دولت محترم نمی بایست در شرایط که حدود پانزده هزار خانوار که از بخش حمل و نقل در حوزه بندرعباس ارتزاق میکنند و به دلیل کاهش بار با کاهش شدید سطح در امد مواجه شده اند از خود گذشتگی کرده و حداقل 50%از توانایی سیستم حملونقل ریلی را کاهش دهد و ان را به بخش بار جادهای اختصاص دهد تا رونق این بخش را حفظ کند؟
گاهی حمایت از سیستم حملونقل معنایی به بسیار فراتر از اختصاص یارانههای نقدی یا یارانه بیمه مشاغل رانندگان و یا یارانه سوخت دارد بلکه میبایست شخص محترم وزیر راه و شهرسازی با دیدگاه از خود گذشتگی سیستم دولتی و باایجاد برنامه متعادلسازی اختصاص بار در حوزه بندر عباس و سایر بنادر کشور به ناوگان حمل بار جاده ای و سیستم حملونقل ریلی کشور پویایی و فعالیت متعادل کامیون داران فعال در حوزه بندر عباس را تضمین کند.
در حال حاضر کاهش حجم واردات کشور و اختصاص بخش عمدهای از همین واردات ناچیز به ناوگان ریلی ساختار حملونقل بار جادهای را با مخاطره ای جدی روبرو کرده است؛ زیرا با این سطح کارکرد کامیون ها حتی در تامین هزینههای جاری و ثابت نظیر بیمههای بدنه و شخص ثالث و بیمه های اجتماعی کامیون دار و راننده و حقوق راننده که تابع خطی از زمان است و ارتباطی به کیلومتر و تناژ حمل ندارند که حتی اگر کامیون متوقف باشد باید پرداخت شوند,را نمیتواند تامین کند.
در مقام مقایسه شرکت های حمل ترکیبی که سهامداران انها عمدتا کشتیرانی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران است شاید نتوانند از مبدا ساحل تا مقصد نهایی مصرف کننده قیمتی مناسبتر از قیمت حمل بار از طریق ناوگان جادهای تامین کند و از طرفی چون ناوگان ریلی در طول مسیر با بازرسی نیرو های محترم انتظامی مواجه نیست میتواند مسیر امنی برای قاچاق کالا از مبادی قانونی باشد و این امتیاز سبب ترجیح ناوگان ریلی به ناوگان حمل بار جادهای باشد؛ چرا که کامیون ها مورد بازرسی مکرر در طول مسیر حمل قرار میگیرند.
در شرایط فعلی دخالت مستقیم وزیر محترم راه و شهرسازی در کاهش سهمیه حمل ناوگان ریلی میتواند مسکنی بر درد کم باری و کم کاری ناوگان بار جاده ای فعال در هرمزگان باشد.
مالک نخعی-کارشناس حمل و نقل