بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
صرفه‌جویی ۷ ساعته در سفر تهران تبریز

راه‌آهن میانه تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

راه‌آهن میانه تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

تین نیوز | راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.
 
راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.
 
مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
 
توسعه تجارت با کشورهای همسایه
توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛
 
اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.
 
اعتبار جدید در بودجه 94
عضو هیئت رئیسه مجلس از برقی کردن پروژه قطار تبریز- میانه خبر داد.
 
محمدحسین فرهنگی امروز اظهار کرد: پروژه قطار تبریز- میانه- تهران با تعیین اعتبار مناسب در ردیف بودجه امسال و همچنین اخذ مجوز تعیین فاینانس در وضعیت مطلوبی قرار دارد که این موضوع باعث تسریع روند پیشرفت پروژه شده است.
 
وی افزود: در بحث برقی کردن مسیر قطار هنوز تمام مراحل را برای اخذ مجوزهای قانونی لازم طی نکرده‌ایم.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در بودجه سال 94 شاهد تعیین ردیف اعتبار جدید برای این پروژه باشیم.
 
عضو کمیسیون عمران در ادامه افزود: همچنین از طریق کمیسیون عمران پیگیری‌هایی از وزارت راه و شهرسازی برای برقی کردن قطار تبریز-تهران، انجام شده است که با اقدامات بعدی و اخذ مجوز ماده 215، امیدواریم در سال 1394، دارای ردیف شود.
 
راه آهن تبریز- میانه برقی می‌شود
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از برقی کردن خط جدید و قدیم راه آهن میانه - تبریز خبر داد.
 
محمدصادق پورمهدی افزود: پروژه راه آهن میانه - تبریز که جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان است، هم اکنون با 77 درصد پیشرفت کار در حال اجراست.
 
وی گفت: اجرای پل های بزرگ و تونل‌ها از میانه تا بستان آباد در حدود 90 درصد انجام و کار زیرسازی پروژه به طول 90 کیلومتر انجام شده که تا پایان تابستان امسال به پایان می‌رسد.
 
پورمهدی دو خطه شدن خط آهن مسیر میانه - زنجان را نیز جزو پروژه های ملی اعلام کرد و افزود: این پروژه نیز در دستور کار قرارگرفته که بعد از اتمام پروژه میانه - تبریز آن را پیگیری خواهیم کرد.
 
تاکنون برای اجرای طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای ادامه و تکمیل آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
 
راه آهن تبریز ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه آهن سراسری به راه آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل، در صورت بهره برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به 20 درصد خواهد رسید.
 
راه آهن میانه ـ تبریز به صورت دو خطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می یابد.
 
حداکثر سرعت برای واگن‌های باری این خط آهن 120 کیلومتر و برای واگن های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
 
طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.
 
این تونل طولانی‌ترین تونل ریلی کشور محسوب می‌شود و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.