◄ آخرین وضعیت فعالیت پروژه های ریلی؛ تکلیف قطار سریع السیر تهران-اصفهان و قطار برقی تهران مشهد چه شد؟
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد و تصمیم گیری ها برای فعالیت مجدد پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان خبر داد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد و توافق سه جانبه بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و استانداری اصفهان برای فعالیت مجدد پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان خبر داد.
به گزارش تین نیوز، جبارعلی ذاکری در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد افزود: برقی کردن قطار تهران - مشهد جزو پروژه های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است و اکنون در سبد پروژه های فاینانسی دولت قرار گرفته است.
وی افزود: مذاکرات اولیه آن انجام شده و بر مبنای مطالعات قبلی و اطلاعات و قراردادهای پیشین، همه مجوزهای آن اخذ شده و امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده عملیات اجرایی آن و استقرار پیمانکار در پروژه انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای اینکه پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد، اکنون مسیر تهران - گرمسار در اولویت قرار گرفته و بازدیدهای میدانی توسط تیم اجرایی انجام شده است؛ چند پیمانکار داخلی در این زمینه ورود کرده اند و مشاور داخلی بخش اول را به صورت مستقل از طریق پیمانکاران داخلی دنبال می کند.
وی بیان داشت: در مدت ۲ تا سه ماه آینده شاهد پیشرفت خوبی در استقرار پیمانکار حضور آنان و شروع عملیات اجرایی خواهیم بود.
پیش از این قائم مقام مدیرعامل راه آهن از راه اندازی مجدد قطارتندرو در مسیر تهران–مشهد خبر داد و گفت: این قطار مسیر تهران–مشهد را در ۸ ساعت طی می کند.
چراغ سبز برای اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان
ذاکری همچنین در خصوص راه قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان، گفت: بخشی از قرارداد این پروژه تامین مالی و فاینانس دولت چین را داشته و دارد، اما برای ادامه کار بین سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گیران بانک مرکزی و وزارت راه اختلاف نظری وجود داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا اختلاف نظرهایی وجود داشت و یک سری مسائلی پیش آمده بود که با مذاکرات انجام شده طی چند ماه اخیر بخش اعظم این اختلافات برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یک راهکار میان بُر پیدا شده که هم فاینانس قبلی چین را احیا کنیم و هم برای ادامه کار با سقف مشخصی (که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هم آن سقف را تایید می کنند) بتوانیم پروژه را فعال کنیم.
روز سه شنبه نیز وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری در پاسخ به ایرنا در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار پُرسرعت تهران - اصفهان، گفت: این پروژه از فاینانس چین برخوردار بود اما این فاینانس در حال لغو شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه دیگری بود.
وی بیان داشت: با پیگیری های انجام شده مانع از این اتفاق شدیم و اکنون فاینانس آن پادار شده است.
صادق ادامه داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان حوزه اصفهان مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم که منابع بعد از فاینانس این پروژه را فعال کنیم و در این زمینه روی مولدسازی حساب زیادی باز کرده ایم.
در همین رابطه ذاکری بیان داشت: این توافق که بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری اصفهان و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است، چراغ سبزی برای فعالیت مجدد این پروژه خواهد بود.
برقی کردن راهآهن تهران–مشهد حرام کردن بودجه مملکت هستش. قطار سریعالسیر بالاخره دیر یا زود باید کنارش ساخته بشه و خط قدیمی برای بار و مسافربری حومهای استفاده بشه.