پروژه ای که قرار بود ۲۰ ماهه تا آبان ۹۵ تکمیل شود، هنوز متوقف است
تین نیوز | در حالی وزیر راه و شهرسازی فروردین سال گذشته وعده ۲۰ ماهه برای بهرهبرداری خط ریلی شلمچه-بصره را داده بود که معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل با اشاره به وقفه ۴ ساله این پروژه گفت: خطآهن شلمچه-بصره احیا میشود.
اواسط فروردین ماه سال گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری مناقصه پروژه خطآهن 20 کیلومتری خرمشهر-بصره گفته بود: با تکمیل این طرح ایران به کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و تحول بزرگی در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر صورت میگیرد.
وی با اشاره به سفر یکروزه به بصره و دیدار با مسئولان عراقی، گفته بود: در این سفر، ساخت پل بر روی اروندرود و اتصال شبکه راه آهن ایران به عراق در دستور کار طرف ایرانی و عراقی قرار گرفت.
وی حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل و پیگیری موضوع را دستور کار سفر خود به بصره خواند و افزود: با همکاری عراق طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر امسال عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده اند، آغاز می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفته بود: عراقی ها ساخت حدود 32 کیلومتر از این خط ریلی را بر عهده دارند و شرکت های ایرانی نیز موظف به ساختن پل استراتژیک و متصل کننده خط ریلی از ایران به عراق هستند.
آخوندی با اشاره به اینکه شرایط اجرای نهایی پروژه از سوی طرف ایرانی و عراقی کاملا مهیاست افزود: امیدوارم مناقصه این طرح هفته آینده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شود و 20 ماه پس از آن خط ریلی شلمچه-بصره به بهره برداری برسد.
این در حالی است که معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل آخوندی امروز از احیای پروژههای برونمرزی وزارت راه پس از وقفه چهار ساله خبر داده و گفته است: راهآهن شلمچه–بصره و خط ریلی خواف-هرات از جمله این پروژهها هستند که حدود 50 میلیارد تومان برای شلمچه – بصره و 40 میلیارد تومان برای راه آهن خواف – هرات اختصاص مییابد.
بر اساس اظهارات 14 ماه پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این خطآهن باید شش ماه دیگر یعنی اواخر پاییز امسال به بهرهبرداری برسد که با توجه به توقف 4 ساله بعید به نظر میرسد.