بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ تاریخ ریلی، گواهی بر توسعه یافتگی

◄ تاریخ ریلی، گواهی بر توسعه یافتگی

تین‌نیوز| تاریخ همیشه گواه صادقی است كه هر بار به رشته تحریر درمی‌آید (البته منصفانه) همه به احترام صداقتش كلاه از سر برمی‌دارند، به نحوی كه می‌توان در آن آینه تمام عیار یك كشور و یك ملت را دید.
 
به گزارش تین‌نیوز، وقتی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم و می‌بینیم كه در ژوئیه ۱۸۵۰ شیل وزیر مختار انگلیس در ایران به استیفن سون وزیر خارجه كشور متبوعش چنین نوشته است كه:
صد سال دیگر باید بگذرد تا ایران، شایستگی شركت در نقشه ساخت راه‌آهن را پیدا كند؛ زیرا استعداد‌های این كشور تاكنون بر اثر فقر و نیازمندی و خمودگی خفته مانده است و هیچ تناسب و تعادلی میان نفعی كه ایران از كشیدن راه‌آهن خواهد برد و فایده‌ای كه برای انگلستان خواهد داشت وجود ندارد.
 
 ایجاد راه‌آهن، ایران را به سر حد هندوستان می‌رساند، ایرانی‌ كه قدرت و فعالیت آن با داشتن راه‌آهن خیلی‌ بیشتر از نیروی فعلی آن خواهد بود.
 
طبق گزارش منتشر شده در روابط عمومی شرکت راه‌آهن، به این ترتیب می‌فهمیم كه ما بدون اغراق درباره راه‌های ریلی تاكنون به هر نسبتی كه سنجیده شویم، حركت رو به رشدی را داشته‌ایم به نحوی كه در سخت‌ترین شرایط نظیر جنگ جهانی دوم، دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی، تحریم‌ها و غیره هر روز نسبت به روز گذشته شاهد یك گام رو به جلو بوده ایم؛ گرچه كه اینك با افق چشم‌انداز نظام شاید فاصله‌ای زیاد داشته باشیم.
 
امروزه توسعه‌یافتگی در صنعت ریلی برای ما تنها افزایش ایستگاه‌های راه‌آهن (كه باید هر ایستگاه هم به محلی برای توسعه تجارت تبدیل شود) نیست، بلكه توسعه‌یافتگی برای ما احیای مجدد سواحل جنوبی و جنوب شرقی دریای عمان و خلیج فارس است كه بتوانیم با یك خط راه‌آهن سراسری، بندر امام را به بندر چاه بهار متصل كنیم.
 
 البته احداث چنین خطی موجب آبادانی و توسعه هرچه بیشتر شهرهای ساحلی شده و این شهرها می‌توانند اقتصاد خود را بر مبنای منابع بی‌كران دریای عمان بنیان گذاشته و گسترش دهند.
 
توسعه‌یافتگی برای صنعت ریلی یعنی ایجاد ریل پایه و انجام انقلاب ریلی یعنی اتصال تمامی مراكز استان‌ها و شهرها به یكدیگر، توسعه‌یافتگی یعنی انجام و اتمام راه‌آهن ملی و استراتژیك چابهار-زاهدان-مشهد و  غیره.
 
پس باید در این ایام با شعار توسعه و ایجاد رشد اقتصادی، از ظرفیت‌های پسافرجام استفاده كرده و قراردادهای منعقده با كشورهای مختلف جهان را از بالقوه به بالفعل تبدیل كنیم.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.