بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

سود و زیانی که پشت ورود قطعات هواپیما پنهان مانده‌است

تین نیوز | ورود قطعات هواپیما به ایران حرف تازه‎ای نیست که امروز آن را شنیده باشیم اما چیزی که تا به امروز توجهی به آن نشده جزئیات این ورود است. این‎که قرار است چه قطعاتی با چه عمری وارد ناوگان هوایی شود از مهمترین مسائلی است که تابه امروز مسکوت مانده‌است. کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران می‎گویند اگر عمر قطعات یا موتور هواپیما کمتر از سال‏های 1979 تا 1980 باشد این موضوع به ضرر ناوگان هوایی ایران خواهد بود.
 ورود قطعات هواپیما از بدو آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران رنگ و بوی تازه‎ای به خود گرفته هر چندکه این موضوع اما و اگرهایی را به دنبال داشت اما در نهایت سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد شرایط و زمینه‎های لازم برای ورود قطعات هواپیما به ایران فراهم شده است. اگرچه به نظر می‎رسد این پیام سازمان هواپیمایی به این زودی‌ها جنبه اجرایی به خود نخواهد گرفت.
 
آغازشعار دادن مسئولان صنعت هوانوردی کشورمان برای ورودی قطعات هواپیما از اواخر سال 92 آغاز شد و زمان تعیین شده برای آن 2 هفته بود هرچند این موضوع بنا بر دلایل سیاسی آنطور که باید هنوز به سرانجام خود نرسید اما این‎که مسئولان با علم به این موضوع و سیاسی دانستن صنعت هوانوردی چگونه توانستند چنین وعده وعیدهایی را بدهند جای بحث دارد اما سوال اصلی در این است که متولی صنعت هوانوردی (غیرنظامی)، کشورمان چه جایگاهی می‎تواند برای تسهیل ورود قطعات هواپیما داشته باشد؟
 
بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی معتقدند برخلاف آن‎چه در ایران از صنعت هوانوردی یاد می‎کنند متفاوت از آن‎چیزی است که در همه دنیا وجود دارد. به عبارتی صنعت هوانوردی در هیچ جای دنیا سیاسی و دولتی نیست در حالی که در ایران این صنعت نه تنها جنبه سیاسی به خود گرفته بلکه متولیان، انتصابات و انتخابات آن را دولتی کردند. در واقع دولت مشخص می‎کند که مسائلی همچون تعیین نرخ بلیت، آزادسازی، تعیین نوع خدمات، وضعیت سوخت در ایرلاین‎ها به چه شکلی باشد. اما نباید این نکته را نادیده انگاشت که پیش از این‏که سازمان هواپیمایی کشور بخشی از دولت باشد در واقع زیر مجموعه سازمان ملل بوده و توانایی انجام فعالیتش را به صورت مستقل داراست.
 
«آرمان بیات»، از کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در گفت و گو با CHN، با طرح سوالی مبنی بر این‌که باید مسئولان بیشتر به این نکته اشاره کنند که اگر قرار است قطعات هواپیما به ایران وارد شود با چه شرایطی و ضوابطی خواهد بود اذعان داشت: «این که قرار است قطعات هواپیما به ایران وارد شود امری بدیهی است و دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد اما شرایط ورود قطعات از اهمیت زیادی برخوردار است که تا به امروز به آن کمتر توجه شده.»
 
همه این سخنان در شرایطی اتفاق می‎افتدکه برخی کارشناسان معتقدند اگر تعامل ایران در مذاکرات هسته‎ای منجر به تفاهماتی برای ورود قطعاتی شود که عمر آنها کمتر از سال‌های 1979 یا 1980 باشد این امربه طور حتم به ضرر صنعت هوانوردی ایران خواهد بود.
 
او با اشاره به این‏که باید سازمان هواپیمایی کشور به جزئیات ورود قطعات بیشتر اشاره کند افزود: «در حال حاضر 10 فروند از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران‎ایر به سالهای 1980 یا کمتر بازمی‎گردد. همچنین شرکت هواپیمایی آسمان هم دارای هواپیماهایی با عمر مربوط به سال‎های 1983 و کمتر است لذا باید مشخص شود چه قطعاتی یا موتورهایی مربوط به چه سال‎هایی قرار است وارد ایران شود.»
 
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی ایران اضافه کرد: «پیش از این هم قطعات هواپیما وارد ایران می‌شد و تنها نقش تحریم در این واردات به وجود آوردن بازده زمانی بود. به طور مثال به جای این‎که قطعات خریداری شده یکماهه به ایران برسد 6 ماهه به ایرلاین‎های مورد نطر می‎رسید. در واقع تحریم چالش اصلی هواپیمایی ایران نیست بلکه الویت‎های زیادی به عنوان مشکل برای ورود قطعات دخیل هستند.»
 
وی به این عوامل دخیل و چالش‏های شماره یک صنعت هوانوردی ایران این‎گونه اشاره می‎کند: «زمانی می‎توانیم مدعی شویم برای ورود قطعات به ایران هیچ‏گونه محدودیتی نداریم که این موضوع شامل هواپیماهای ایران و همچنین ایرلاین‎ها شود. به عبارتی دیگر اگر برخی قطعات هواپیما توسط ایرلاین‎های ایران از بوئینگ خریداری می‌شود این موضوع تنها شامل یک شرکت هواپیمایی خاص نباشد. یا شرایط برای همه شرکت‌ها به یک اندازه باشد. »
 
بیات از دیگر مشکلات ورود قطعات هواپیما به ایران را کوتاهی حوزه بین‌الملل سازمان هواپیمایی می‎داند و معتقد است: «پی‌گیری بسیاری از مشکلات هوایی ایران در حوزه بین‎الملل بر عهده قسمت مربوطه (بخش بین‎الملل) در سازمان هواپیمایی است چرا که بحث هوانوردی غیر نظامی در دنیا نه تنها دولتی بلکه سیاسی هم نیست لذا در حوزه دیپلماسی بخش بین‌الملل سازمان هواپیمایی می‎تواند مستقل عمل کرده و حتی تشکیل پرونده دهد یا به دادگاه لاهه شکایت کند.»
 
او با تاکید بر این‎که در حوزه بین‎الملل دارای ضعف‎های بسیاری هستیم خاطر نشان کرد: «شاید بتوان به جرات گفت یکی از مهمترین دلایل ضعف صنعت هوانوردی کشورمان از 20 سال گذشته تا به امروز ضعف دیپلماسی سازمان هواپیمایی کشور بوده است.»
 
به گفته او، مشکل صنعت هوانوردی ایران فراتر از برقراری تعاملات هوانوردی با کشور عمان یا هلند است و وظیفه بخش بین‎الملل بسیار مهمتر از این‌هاست.
 
او در ادامه سخنانش با اشاره به این‎که حتی تحریم‏ها را می‎توان با پی‎گیری‏های بخش بین‎الملل سازمان هواپیمایی شکست، اذعان داشت: «تا به امروز آمریکا و بسیاری از کشورها برخلاف کنوانسیون شیکاگو و آن‌چه در تعهدات یاتا و ایکائو آمده عمل کردند لذا می‏توان با پی‎گیری نه تنها مشکلات واردات قطعات به ایران بلکه مشکل تحریم را نیز حل کرد.»
 
 پیش از این هم کاپیتان شهبازیان ناجی پرواز 727 ایران ایر در تلاش بود تا با جمع‏آوری رای که گویا باید به یک حد نصابی می‎رسید تحریم را کمرنگ کند که در این عرصه به موفقیت چندانی نرسید.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.