◄ زیان انباشته «ایرانخودرو دیزل» به 4.6 هزار میلیارد تومان رسید
برای بزرگی این عدد کافی است بدانید که زیان انباشته ایران خودرو دیزل در سال 92 یعنی فقط 6 سال پیش، رقم 225 میلیارد تومان بوده و حالا در این 6 سال نزدیک به 2هزار درصد رشد کرده و 20 برابر شده است.
شرکت ایرانخودرو دیزل که با نماد «خاور» در بورس اوراق بهادار تهران حضور دارد؛ طبق گزارش سه ماه منتهی به پایان خردادماه سال جاری، عملکرد مناسبی نداشته است.
به گزارش تین نیوز ، صورتهای مالی سه ماهه اول امسال برای شرکت ایران خودرو دیزل، حاکی از زیان عملیاتی 158.3 میلیارد تومانی و زیان ناخالص 378 میلیارد تومانی است. برای بزرگی این عدد کافی است بدانید که زیان انباشته ایران خودرو دیزل در سال 92 یعنی فقط 6 سال پیش، رقم 225 میلیارد تومان بوده و حالا در این 6 سال نزدیک به 2هزار درصد رشد کرده و 20 برابر شده است.
از دست ندهید: ایران خودرو دیزل، نماد زیاندهی ملی
سود یا زیان عملیاتی نشاندهنده باقیمانده سود یا زیان بعد از محاسبه تمام هزینههای عملیاتی مربوط به واحد تجاری است. علاوه بر بهای تمامشده کالای فروش رفته، هزینههای اداری، عمومی و هزینههایی نظیر اجاره و بیمه، حملونقل و کرایه در محاسبه سود عملیاتی در نظر گرفته میشوند. همه درآمدهایی که شرکتها از طریق انجام عملیات اصلی خود کسب میکنند، درآمدهای عملیاتی شرکت محسوب میشود. همچنین همه هزینههایی که در فرایند این درآمدهای عملیاتی ایجاد شوند، جزء هزینههای عملیاتی شرکت هستند. بر اساس گزارشهای پیشین زیانهای این شرکت در حال افزایش است و بهندرت زیان این شرکت کاهش پیدا میکند.
اختلاف بین درآمدهای عملیاتی و هزینههای عملیاتی را سود یا زیان عملیاتی میگویند. چنانچه شرکتی از محل فعالیتهای غیر مرتبط با موضوع خود سودی کسب کند، در علم اقتصاد آن سود یا زیان را سود یا زیان غیرعملیاتی مینامند. این گزارش نشان از عملکرد نامناسب این شرکت در سه ماه اخیر میدهد.
مشهودترین نکتهای که در گزارش سه ماهه اول این شرکت به چشم میخورد زیان انباشته 4.6 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل است. زیان انباشته حسابی است که بین سهامداران تقسیم نمیشود و صرفاً برای آینده شرکت خواهد بود. در پایان هرسال مالی، پس از کسر مالیات و تقسیم سود بین سهامداران (در صورت وجود)، مانده خلاصه حساب سود و زیان، بهحساب سود (زیان) انباشته منتقل میشود.
همچنین طبق گزارش سهماهه موجودی نقد شرکت نسبت به ابتدا دوره کاهش 94 درصد داشته است. افزایش بدهیهای شرکت و همچنین کاهش درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت منجر به کاهش موجودی نقد ایرانخودرو دیزل شده است.
اطلاعات و صورتهای مالی میاندورهای 3 ماهه منتهی به پایان دوره بهار امسال (ارقام به میلیون ریال)
شرح |
پایان عملکرد واقعی منتهی به پایان بهار 98 |
پایان سال مالی قبل |
درصد |
تغییرات | |||
داراییها | |||
داراییهای جاری | |||
موجودی نقد | 40092 | 641445 | -94 |
سرمایهگذاریهای کوتاه مدت | 14940 | 14940 | 0 |
دریافتنیهای تجاری | 2684633 | 2947283 | -9 |
دریافتنیهای غیرتجاری | 4442640 | 4746642 | -6 |
موجودی مواد و کالا | 7814846 | 6912399 | 13 |
پیش پرداختها و سفارشات | 586278 | 1173336 | -50 |
داراییهای نگهداری شده برای فروش | 0 | 0 | -- |
جمع داراییهای جاری | 15583429 | 16436045 | -5 |
داراییهای غیرجاری | |||
دریافتنیهای بلندمدت | 80097 | 80101 | 0 |
سرمایهگذاریهای بلندمدت | 1351351 | 1351351 | 0 |
سرمایهگذاری در املاک | 0 | 0 | -- |
داراییهای نامشهود | 52237 | 52237 | 0 |
داراییهای ثابت مشهود | 4381859 | 4595859 | -5 |
سایر داراییها | 360924 | 360924 | 0 |
جمع داراییهای غیرجاری | 6226468 | 6440472 | -3 |
شرح | پایان عملکرد واقعی پایان خرداد 98 | پایان سال مالی قبل | درصد تغییرات |
بدهیها و حقوق صاحبان سهام | |||
بدهیهای جاری | |||
پرداختنیهای تجاری | 1157534 | 1411179 | -18 |
پرداختنیهای غیرتجاری | 689974 | 684590 | 1 |
مالیات پرداختنی | 0 | 0 | -- |
سود سهام پرداختنی | 80280 | 80280 | 0 |
تسهیلات مالی | 14273691 | 14351556 | -1 |
ذخایر | 241036 | 181989 | 32 |
پیشدریافتهای جاری | 4376967 | 3227821 | 36 |
بدهیهای مرتبط با داراییهای نگهداری شده برای فروش |
0 | 0 | -- |
جمع بدهیهای جاری | 20819482 | 19937415 | 4 |
بدهیهای غیرجاری | |||
پرداختنیهای بلندمدت | 34565323 | 32943414 | 5 |
پیشدریافتهای غیرجاری | 0 | 0 | -- |
تسهیلات مالی بلندمدت | 5407521 | 5407521 | 0 |
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان | 2018482 | 1808149 | 12 |
جمع بدهیهای غیرجاری | 41991326 | 40159084 | 5 |
جمع بدهیها | 62810808 | 60096499 | 5 |
حقوق صاحبان سهام | |||
سرمایه | 4989059 | 4989059 | 0 |
افزایش (کاهش) سرمایه در جریان | 0 | 0 | -- |
صرف (کسر) سهام | 0 | 0 | -- |
سهام خزانه | 0 | 0 | -- |
اندوخته قانونی | 160000 | 160000 | 0 |
سایر اندوختهها | 0 | 0 | -- |
مازاد تجدید ارزیابی داراییهای نگهداری شده برای فروش |
0 | 0 | -- |
مازاد تجدید ارزیابی داراییها | 0 | 0 | -- |
تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل به واحد پول گزارشگری |
0 | 0 | -- |
اندوخته تسعیر ارز داراییها و بدهیهای شرکتهای دولتی |
0 | 0 | -- |
سود (زیان) انباشته | -46149970 | -42369041 | 9 |
جمع حقوق صاحبان سهام | -41000911 | -37219982 | 10 |
جمع بدهیها و حقوق صاحبان سهام | 21809897 | 22876517 | -5 |
سلام. زیان انباشته ی این خودرو ساز دیزلی را با بدهی 11.5 هزار میلیارد تومانی ایران خودروی سواری جمع بزنید تا به عدد 16 هزار میلیارد تومان ضرر برای خودرو ساز آبی برسید.زیان آن دیگر گروه خودرو ساز دولتی نارنجی را هم بر این زیان بیفرایید تا نتیجه ایجاد انحصار برای تولید کننده داخلی را به عینه ببینید.خسارتی که از جیب ملت میرود و اگر نگوییم میل قطعا حیف میشود بدست دستگاه عریض و طویل بروکراسی و مدیریت فشل دولتی .