بازدید سایت : ۶۱۳۵۳
مدیرعامل واگن پارس مپنا:

◄ ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

مدیرعامل واگن پارس مپنا با بیان این که در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 واگن بود، اظهار کرد: این عدد در سال 1402 نزدیک به 35 درصد کاهش پیدا کرد. امسال با شرایطی که شرکت‌ های ریلی دارند دور از ذهن نیست که کاهش مذکور دو برابر شود.

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند
تین نیوز |

در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 واگن بود. این عدد در سال 1402 نزدیک به 35 درصد کاهش پیدا کرد. امسال با شرایطی که شرکت‌ های ریلی دارند دور از ذهن نیست که کاهش مذکور دو برابر شود.

مرتضی ملانژاد مدیرعامل واگن پارس مپنا با اعلام این مطلب بیان کرد: شرکت‌ های ریلی وعده‌ های محقق نشده را دیده‌ اند و اعتقاد خود به سرمایه‌ گذاری در این صنعت را از دست داده‌ اند. از وعده تسهیلات ماده 12 برای شرکت‌ ها فقط بدهکاری و قسط‌ های بانک حاصل شده است. پولی که قرار است از محل منابع ماده 12 به شرکت‌ ها تزریق شود، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی(سازمان امور مالیاتی)، با این توجیه که پول مورد اشاره – به شرط پرداخت - خارج از سال مالی به شرکت‌ ها وارد خواهد شد و تعدیل هم نیست، بنابراین به عنوان سود تلقی می‌ شود.

با شناسایی این پول به عنوان سود، 25 درصد آن از سوی سازمان امور مالیاتی تحت عنوان مالیات کسر می‌شود. 10 درصد از این پول هم از سوی راه‌آهن به عنوان ارزش افزوده کسر می‌شود و چیزی در حدود 5 تا 10 درصد هم از این پول صرف هزینه بیمه و غیره می‌شود.

 وی تصریح کرد: به این ترتیب از منابع اندکی که انشاالله قرار است از مسیر ماده 12 به صنعت ریلی وارد شود، 40 تا 43 درصد آن، کسورات است! از طرفی اگر همین امروز پول ماده 12 ، انشالله به حساب شرکت‌ ها واریز شود، پول واگنی را پرداخت می‌ شود که شرکت سال 1398 به قیمت حدود 400 میلیون تومان خریداری کرده است و تدوین کنندگان این طرح قیمت واگن را به روز نمی‌ کنند و همان 400 میلیون را می‌ پردازند.

 از همین مبلغ نیز همان‌طور که پیشتر ذکر آن رفت 43 درصد کسر می شود. واقعیتی که همه ما، از تولید کنندگان واگن گرفته تا شرکت‌ های مالک واگن و حتی خود شرکت راه آهن می‌ دانیم و می‌ دانند این است که با مبلغی که از ماده 12 برای برای شرکت‌ها باقی می‌ماند هیچ نوع گشایشی در صنعت ریلی اتفاق نخواهد افتاد. از طرفی همه ما می‌دانیم که معضل اساسی صنعت ریلی این است که اقتصاد این صنعت ضعیف شده و به عبارتی کیک این صنعت بسیار کوچک شده است.

 قطعا ما باید به دنبال راهکارهایی برای بزرگ کردن این کیک باشیم. به عنوان مثال اگر به قانون ماده 12 رجوع کنیم می‌ بینیم که منابع در این قانون به صورت ارزی و اعتبار آن حدود 6 و نیم میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. یعنی عدد و رقمی که در این قانون وجود دارد ارزی است و نحوه محاسبه آن هم بر اساس سی‌ سی و کیلومتر پیمایش و قیمت هم بر اساس فوب خلیج فارس است. سوال اینجاست که چرا این قانون وقتی به مرحله پرداخت می‌ رسد به صورت ریالی پرداخت می‌ شود؛ آن هم ریالی که چند سال تورم به آن برخورد کرده و تضعیف شده ولی همان ریال، مبنا قرار می‌ گیرد.

مدیرعامل واگن پارس مپنا افزود:  نکته دیگر ماده 67 است که می توان از ظرفیت آن بهتر استفاده کرد. بر اساس این ماده؛ به منظور جلب مشارکت سرمایه‌ گذاران و حمایت از سرمایه‌ گذاری در امر توسعه حمل و نقل ریلی، به شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌ ها اجازه داده می‌ شود تا در مقابل اخذ تضمین‌ های لازم از محل منابع داخلی خود بدون ایجاد هر گونه تعهد برای بودجه عمومی دولت نسبت به تضمین اصل و سود تسهیلات مربوط به سرمایه‌ گذاری بخش‌ های غیردولتی در این بخش و استفاده از ابزار کمک‌های فنی و اعتباری برای اقتصادی کردن طرح‌ های مورد نظر و تضمین اثر نوسانات نرخ ارز در سرمایه‌ گذاری‌ های مزبور اقدام کنند.

 اگر راه‌آهن بتواند ماده 67 را برای شرکت‌ ها بازیابی کند و آنها از این محل از نظر مالی تقویت شوند، حتی تضامینی که از محل این ماده ایجاد می‌ شود به عنوان تضمین قابل ارائه به بانک‌ ها است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    تیتر ضعیف و مغرضانه !!

  • ناشناس

    چرا سایت تین از اعتراضات گسترده بر علیه مدیریت آقای ملا نژاد که فیلم هایش در فضای مجازی بسیار پر بیننده شد مطلبی درج نمی کند؟

    • واگنی

      بهتره از چوب بدست بودن و فوحشهای ناموسیشون و خسارت‌هایی که به اموال کارخونه هم زدن این فیلم‌هایی که با دوربین‌ها ضبط شده رو هم نشون بدن.ما که تو کارخونه بودیم دیدیم زن و بچه ها و پدر و مادرهاشونم ببینن که با چه آدمهایی دارن زندگی می کنن.کسی که چاقو کشی کنه روی همکارش یا با چماق تهدید کنه که کار نکن تا خط بخوابه اسمشو آدم می شه گذاشت؟؟؟

    • شهروند اراک

      الان از اینکه عکستو نشون نمی دن ناراحتی؟؟؟؟
      ما کارگرها از این ناراحتیم که شما اعتصابی ها که به هیچ صراطی مستقیم نیستید و خودتونم می دونید چیزایی که می گید هیچ کدومش وجه قانونی نداره، ۴۰ روز باعث شدین بقیه سر کار نرن اضافه کارهای ما رو هم خراب کردین، ما که حلال نمی کنیم، تازه اونایی که امسال بازنشسته می شن توی این ۴۰ روز به خاطر بی عقلی شماها مبلغ بازنشستگی‌اش می یاد پایین، شماها در حق همونا هم جفا کردین.

    • نا شناس

      خدا وکیلی هر کی این تصویرها رو دیده از ما واگن پارسی ها می پرسه چند ماه حقوق نگرفتین می گیم هر ماه کامل بهمون پرداخت می کنن یا میگن وضع بیمه هاتون چطوره می گیم تکمیلیمون که عالیه بیمه های خودمونم شرکت هر ماه می ریزه بهمون می خندن میگن اینا دیوونه آن خوشی زده زیر دلشون ، خودشون خودشونو می خوان بدبخت کنن. خداییش اگه پایان قراردادشان تعدیلتون کنن حقشونه.

  • اراکی

    خدا رو شکر قائله ختم به خیر شد.این همه وقت یه مشت آدم اعتصاب کردین وکارخونه تعطیل شد،آخرشم رفتین التماس که آقا اشتباه کردیم بیشتر از حق قانونی خودمون ازتون خواستیم، قراردادمون تموم شده تو رو خدا بیرونمون نکنین!!!سر هیچ و پوچ بقیرو هم می خواستین بیچاره کنین که چی؟؟شورای کارگری گند زدی،حالا خدا پدرشونو بیامرزه تر و خشک و با هم نسوزوند،وگرنه الان هممون بیکار بودیم.توی این این تفاهم نامه ای هم که با شورای کارگری بستن همشو تا حالا طبق روال بهمون که می دادن. پس دردتون چی بود که چهل روز اعتصاب کردین، خوشی زده بود زیر دلتون؟؟؟؟

  • واگن پارسی

    چه طوره از دکه هایی که ازتون مواد مخدر جمع کردن و چوب بدست بودن و چ ا ق و روهم کارگر های تولید کشیدن و دزدی از وسایل و لوازم کارخونه و فوحش های ناموسی و رکیک افرادی که توی اعتصاب هست رو نشون بدن.همه ما که تو واگن پارس داریم کار می کنیم که اینارو به چشم دیدیم،بقیه مردم و زن و بچه های خود اعتصابی ها هم ببینن .چرا اینها رو نشون نمی دن ؟فیلم همش که موجوده.

  • کارگر واگن پارس

    خدا رو شکر حقوق هر ماهمون سر جاشه،با اینکه کارخونه فروش نداره با تدبیرمدیریت مثل بقیه شرکت‌ها تعدیل نیرو نداریم. وقتی آدما بیشتر از حقشون بخوان همین می شه دست از پا درازتر برگشتن سر کار.باید با افرادی که توی شرکت نا امنی ایجاد می کنن برخورد بشه.بابا قراردادشان تموم شد اگر فکر می کنن زیادی خواه بودنشون توی این شرکت جواب نمی ده برن یه جای دیگه.به خدا کلی جوون بیکارن در آرزوی اینکه بیان توی واگ پارس یه شغل آبرو مند با حقوق خوب داشته باشن که سر هر ماه بیاد توی حسابشون