بازدید سایت : ۱۰۴۴۶۱
| کد خبر ۲۹۵۹۳۶
کپی شد

◄ گرانی حق بیمه رانندگان کامیون و تریلی در سال ۱۴۰۴؛ چرا انجمن ‌ها و اتحادیه های کامیون‌ داران سکوت کرده‌اند؟!

صنف رانندگان ماشین سنگین، مدعیان فراوانی به اسم انجمن و اتحادیه کامیون داران و رانندگان دارند اما در برابر اتفاقاتی مثل افزایش بی رویه حق بیمه رانندگان کامیون و تریلی این مدعیان روزه سکوت می گیرند!

گرانی حق بیمه رانندگان کامیون و تریلی در سال ۱۴۰۴؛ چرا انجمن ‌ها و اتحادیه های کامیون‌ داران سکوت کرده‌اند؟!
تین نیوز |

با وجود آن که انجمن ها و اتحادیه های متعددی در کشور مدعی دفاع از حق و حقوق کامیون داران و رانندگان کامیون و تریلی هستند، اما در مواردی مثل افزایش بی رویه حق بیمه، از این اتحادیه ها صدای اعتراض موثری بلند نمی شود و حرکت مثمرثمری که به نفع این صنف باشد هم دیده نمی شود!

خبر پربازدید و مهم امروز:

تکذیب افزایش ۴۵ درصدی کرایه حمل کالای جاده ای/ هدف از انتشار نامه جعلی چیست؟

افزایش حق بیمه رانندگان کامیون ؛ باری تازه بر دوش زحمت کشان جاده ها

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که انتشار جدول جدید حق بیمه رانندگان کامیون و تریلی، اعتراضات فراوانی را میان رانندگان ایجاد کرده است. بر اساس این جدول، رانندگان ناوگان سنگین بین شهری باید ماهانه مبلغی حدود ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان در صورت دریافت یارانه و حدود ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان در صورت عدم برخورداری از یارانه دولتی، به عنوان حق بیمه پرداخت کنند. افزایش شدید این مبلغ قطع به یقین برای بسیاری از رانندگان، عملاً غیرقابل تحمل است و رانندگان فراوانی در تماس با تین نیوز این موضوع را تصریح کرده اند.

در شرایطی که هزینه تعمیرات، سوخت، قطعات، لاستیک و عوارض جاده ای هر روز بالاتر می رود، این تصمیم می تواند کمر بسیاری از رانندگان را بشکند و به کاهش انگیزه در این بخش حیاتی از اقتصاد کشور منجر شود.

انجمن ها و اتحادیه های بی رمق؛ سکوت معنادار در برابر فشار بیمه ای

نکته تأمل برانگیز در مواجهه با افزایش حق بیمه رانندگان کامیون ، سکوت انجمن ها و اتحادیه های متعدد کامیون داران در کشور است. نهادهایی که باید نماینده منافع رانندگان باشند، در برابر این افزایش سنگین، واکنش قابل توجهی نشان نداده اند. نه خبری از اعتراض رسمی است، نه بیانیه ای روشنگرانه و نه حتی تلاش برای چانه زنی با دولت. در چنین شرایطی از مدعیانی که هر روز برای موضوعات مختلف مرتبط با کامیون داران دست به قلم می شوند و یادداشت های طول و دراز می نویسند هم آبی گرم نمی شود چرا که دولت برای صداهای تنها اعتباری قائل نیست.

واقعیت آن است که تعدد این نهادهای صنفی به جای تقویت قدرت چانه زنی، موجب تفرقه و سردرگمی شده است. نبود وحدت رویه و انسجام میان اتحادیه ها، عملاً مانع از شکل گیری مطالبه گری مؤثر در برابر سیاست های یک جانبه دولتی شده است.

ساختار سنتی اتحادیه ها؛ رابطه محوری به جای تخصص گرایی

یکی از دلایل ناکارآمدی انجمن ها و اتحادیه های صنفی کامیون داران، ساختار سنتی و قدیمی آن هاست. ترکیب هیئت مدیره ها بیشتر بر اساس روابط شخصی، بومی گرایی یا نفوذ محلی شکل می گیرد تا تخصص و توانایی در مذاکره یا تحلیل شرایط اقتصادی.

در چنین ساختاری، افرادی بر سر کار می آیند که نه با زبان رسانه آشنا هستند، نه توان پیگیری حقوقی و فنی مسائل بیمه و نه ارتباط مؤثری با بدنه دولت یا رسانه ها دارند. نتیجه، چیزی جز سکوت، انفعال و بی اعتمادی رانندگان به نهادهای صنفی نیست.

شکاف عمیق میان انجمن ها و رسانه ها؛ یک مانع جدی برای مطالبه گری

امروزه رسانه ها ابزار اصلی فشار افکار عمومی و مطالبه گری صنفی هستند. اما بسیاری از مسئولان انجمن های صنفی رانندگان کامیون آشنایی کافی با این ابزارها ندارند. در نتیجه، حتی اگر اقداماتی انجام دهند، بازتابی در رسانه ها نمی یابد و بی اثر می ماند.

این ضعف در ارتباط رسانه ای، باعث شده صدای مشکلات کامیون داران به گوش مسئولان نرسد یا جدی گرفته نشود. انجمن هایی که بازوی رسانه ای قوی ندارند، در طول یک سال حتی یک نشست خبری برگزار نمی کنند، توانایی تولید بیانیه، خبر، گفت وگو یا گزارش رسانه ای ندارند، عملاً از چرخه تأثیر گذاری خارج می شوند.

پیامدهای اقتصادی افزایش حق بیمه؛ از جیب مردم تا اختلال در زنجیره تأمین

افزایش سنگین حق بیمه رانندگان کامیون تنها رانندگان را تحت فشار قرار نمی دهد؛ بلکه به صورت زنجیروار، قیمت تمام شده حمل کالا و در نهایت قیمت کالا برای مصرف کننده را افزایش می دهد. هزینه ای که شاید در ابتدا بیمه گذار دریافت می کند، اما در نهایت کل جامعه و اقتصاد کشور آن را پرداخت خواهند کرد.

در نبود حمایت های هدفمند، معافیت های منطقه ای، تعرفه های پلکانی برای رانندگان تازه کار یا طرح های مشارکتی با بیمه های خصوصی، این روند صعودی هزینه ها تنها به حذف رانندگان ضعیف تر و کاهش ظرفیت حمل ونقل کشور منجر خواهد شد.

 حمایت واقعی به جای وعده های بی اثر؛ مطالبه گری را آغاز کنید

برای تغییر این وضعیت، لازم است نهادهای صنفی راهکارهایی همچون اجرای طرح های مشترک بیمه ای با شرکت های خصوصی برای کاهش نرخ ها، اصلاح ساختار انجمن ها و ورود نیروهای متخصص به هیئت مدیره ها و آموزش روابط عمومی و کار با رسانه ها به مدیران اتحادیه ها برای تقویت مطالبه گری را پیگیری کنند.

تا زمانی که ساختارهای صنفی رانندگان به روزرسانی نشود و رسانه ها به ابزار مطالبه گری آن ها تبدیل نگردند، شاهد تکرار چنین تصمیمات یک جانبه ای از سوی نهادهای دولتی خواهیم بود؛ تصمیماتی که در نهایت فشار آن بر دوش راننده ای است که هر روز صدها کیلومتر در جاده ها به تنهایی بار کشور را به دوش می کشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی پاسخ

    راننده ها وجود داشته باشن ماشینارو خاموش کنن ببین چطور همه چی میاد سر جاش....این دولت بدرد نخور هم فقط فکر کسری بوجه خودشه از اونطرف اختلاسهای میلیاردی میکنن کمبود شو ملت باید جبران کنا

    • امین

      دیگه مثل قبل نمیشه ماشین خاموش کرد ماشین قسطی زیاد شده دیگه مثل سال 97نمیشه اعتصاب کرد دقیقا سیاست دولت بودش ماشین قسطی بده تا کسی نتونخ اعتصاب کنه

  • مهدی پاسخ

    ظلم کردن درحق راننده واقعا درست نیس

  • کهنه سوار پاسخ

    در بین ما رانندگان کامیون مردی نیست که فریاد بزند و حق پایمال شده رانندگان مطالبه کند گرانی بیمه چیز مهمی نیست از سختی کار که جزو مشاغل سخت حساب نشد و از درمان و حقوق بازنشستگی شرم آور بگذریم سال های 72 تا 80 که حق رانندگان پبشکسوت خورده شده و در دولت و مجلس های نجومی بگیر حامی نداشتم و الان هم مصوبه افزایش سن تصویب و به تایید شوارای نگهبان رسید شوارایی که وظیفه آن رد کردن مصوبه هایی که با شرع اسلام مغایرت دارد است صدها حقوق دادن و فقیه گفتند مصوبه و تصویب افزایش سن خلاف شرع است ولی متاسفانه اجرا شد ما رانندگان مرد پای پیک نیک هستیم نه مرد گرفتن حق

    • راننده جاده

      سلام برادر عزیز چرا مرد هست با وجدان دانا و راننده زحمت کش وواقف به همه اوضاع ومشکلات ولی این راننده‌ها هستند که هم دل وهم سخن نیستند. بنده راننده پایانه رشت هستم وباید با اجماع ونظر دهی درست اولاً نیروهای بی لیاقت انجمن را کنار زده وچند‌نفر به عنوان نماینده رانندگان پیش مدیرکل استان‌برویم ‌حتما مشکل حل میشود فقط باهم سریع در ارتباط باشیم و دنبال تشکیل هم بستگی کشوری باشیم وانشاالا با کمک مدیران انقلابی مشکل ‌رانندگان زحمت کش حل میشود منتظر تماس شما برای صحبت وپیکیری هستم. ۰۹۱۱۱۳۷۴۳۱۵ ‌ کیهان رشت استان گیلان

  • راننده کامیون ق پاسخ

    بیمه رانندگان بامزایاهای بقیه بیمه ها فاصله زیادی دارد افزایش سن درحق رانندگان کامیون برون شهری سخت است وسختی کارحق رانندگان برون شهری سنگین است برچه مبنا بیمه رانندگان۴۵درصد افزایش می یابد

  • راننده پاسخ

    راننده نه انجمن لازم دارد نه باربری فقط خودش مستقیم بارنامه بنویسد و کارهای خودش را انجام دهد

    اینها فقط بار مالی سنگین بر دوش راننده گان هستند وبس

  • محمد پاسخ

    خواهش ...ب این مورد رسیدگی کنید

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    سلام ابتداء باید مباحث حقوقی رانندگان مبتنی بر قانون کار خویشفرما، کارفرما و کارگر تفکیک گردد و بعد طبقه بندی مشاغل یعنی رانندگان انواع وسایل نقلیه که دستمزدهای متفاوت دارند دارای پایه حقوق متفاوت داشته باشند ولی از آنجا که هر راننده در یک یا چند پایه حقوق و کاربری تا آخر سنوات خدمت اشتغال خواهد داشت بنظرم اگر میانگین پرداختی مبنای بازنشستگی قرار بگیرد بهتر خواهد بود

  • آواره جاده پاسخ

    خدا لعنت کنه اگه دست از این لاشی بازیتون بر ندارید حرفه ای ترین راننده جاده هستم بعد از دوازده سال بیمه ریختن دیگه نمی‌ریزم دست از آین کار برمیدارم

  • بهروزبهمن ابادی پاسخ

    آقا اصلا چرا باید کارت هوشمند راننده بیمه پرداخت نکنه باید قفل بشه کارت هوشمند نباید قفل بشه تا شاید بتواند کارکنه پولبیمش بریزه رانندهای محترم باید از خودمون دفاع کنیم

  • علی پاسخ

    ان جمن و افتضاحیه رانندگان بی بخار

  • علی پاسخ

    سلام همکاران عزیزخسته نباشیداگه امکان داره بیاییدیک فراخوان بدیم فقط وفقط اعتصاب اعتراض میتونه کارهاومشکلات رانندگان روحل کنه والاهیچ اداره ای یاهیچ شخصی دلش به حال رانندگان نمیسوزه همه چی گرون شده الان کسی که راننده هست صاحب ماشین نیست جدیدهابایدچهارمیلیون بیمه بایدبدن مگه چقدرحقوق میگیره بیاییداتحادداشته باشیم

  • مرتضی پاسخ

    بهترین کاراینه که حق بیمه رانندگان جدیدهم دولت یارانه اش بده مثل قدیمیاگول تعدادی مافیانخوریدچندمدت قبل کارزارگذاشته بودن برای بیمه رانندگان ازبارنامه کم بشه کاری که قبل ازسال۸۰به سررانندگان آوردن وحق بیمه اشون پایمال شداینکاراشتباهه بیمه روراننده بایدخودش پرداخت کنه فقط بایدبه همه یارانه تعلق بگیره ورانندگی جزمشاغل سخت حساب بشه هیچ راننده ای نمیتونه باقانون جدید۳۵سال کارکنه عمرمفیدرانندگی۲۰ساله من ۲۱ساله گواهینامه دارم همه نوع دردی گرفتم دیسک کمرساییدگی زانوودست.هیچکس بفکرراننده نیست لاقل سختی کاررواجراکنید

  • فتحی پاسخ

    راننده ایرانی بی ارزه ترین هستیم بلدیم حق کشی کنیم مثال فلان باربری بار اعلام موکنه ۵میلیون ولی بعضی با شرف زیر قیمت میاره بارو ببر ولی نرخ خراب نکن حق به حقدار نمیرسه خدا برای اصل ریشه نسازه

  • فتحی پاسخ

    بنده حقیر دوتا کرایه خانه میدم شوفر هشتم ۵تا بچه دارم بخدا هوشمندم غیرفعال شده نمیرسم ۷کرایه خانه میدم پول آب کفت و زهر مار سرویس قسط حقوق هم ماهی ۱۸میلیونه

  • شهرام پاسخ

    بی شرفها لااقل بیمه را از کارت هوشمند جدا کنید تا پول بیمه نریزیم حساب پول زوره مگه میشه هرکی کارکنه اجباری بیمه بشه راننده احتیاج به بیمه نداره

  • ابراهیم گودینی پاسخ

    این انجمن ها و اتحادیه ها زمانی سکوتشان می‌شکنند که فقط فقط صد هزار تومان از حقوقشان کم شود اصلا برای این اتحادیه ها و سازمان ها مهم نیست که حق بیمه زوری رانندگان چقدر شود سازمان تامین اجتماعی به اینان گفته هرکسی ساکت باشه و حرفی نزند انظباطش 20 هست اینان هم ساکت نشستن

  • ناشناس پاسخ

    تورابخدافکری بحال این بیمه بکنید کمرماراشکست این دادن هرماه بیمه مگه یه خاور چقدر درمیاره

  • خداروشکر میاداخه ماهی ۴میلیون ۷۰۰ بیمه بایدبریزیم حساب این انصاف بقیه مشکلات چیکار کیم پاسخ

    آخه خداراخوش میاد مگه یه خاورچقدر درمیار که باید ماه ۴میلیون ۷۰۰ بیمه بده بارنامه عوارض جاده کمر ماراشکسته پول لاستیک این همه چیزهای گرون دیگه بخدا زندگی کردن یادمون رفته

  • منصورفرهادی پاسخ

    سلام چرا باید حق بیمه راننده وصاحب ماشین یکی باشه یعنی از همه جا باید راننده توسری بخوره

  • فرهاد امینی پاسخ

    آری بیمه رانندگان خیلی گران شده ما باید یک چهارم حقوق پرداخت کنیم برای بیمه که زمان بازنشستگی حداقل حقوق بگیریم هرسال بیرویه گران میشود چه خبر؟ همه رانندهها که ماشین خودشان ندارند خیلی ها بخاطر گرانی بیمه از این شغل منصرف میشوند

  • علی پاسخ

    کرایه ها همون که بوده هست ولی حق بیمه رو افزایش دادن این انصاف نیست لطفاً یکی رسیدگی کنه همه چی افزایش قیمت داشته بارنامه ،بیمه ،. ولی کرایه ها همون که بوده هست یکی به داد این قشر زحمت کش برسه

  • محمدی پاسخ

    چرا باید کارت هوشمند به بیمه وصل باشه چرا اجازه نداریم بیمه خودمان انتخاب کنیم سختی کار هم نداریم تازه بازنشستگی هم شده65سال ازطرفی مگر ما چقدر زنده می مانیم یک منشی دکتر سختی کاربراش رد میشه انصافه

    • راننده برون شهری سنگین

      رانندگی ان شغلی نیست که افزایش سن بیمه اش با صندلی نشینها ۶۲سال باشد کاری که خطر دارد سختی کار تعلق میگرد

  • حسین پاسخ

    کافی فقط یک هفته تمام رانندگان کارنکنند.نتیجه فوری می دهد.

  • ناشناس پاسخ

    این ماهی 800لیترسوخت بیشتربهمون ندادن ماشینامون زمین گیرشدن

  • ناشناس پاسخ

    رانندههای ماشین سنگین ما نسبت به خرابی جادهها سکوت کردن اونوقت دنبال انجمن برای بیمه میشوند.
    خنده دار هستش که با این اوضاع بد جاد ه ها چطور تا الان اعتراض نکردن
    جمعیتی که دلش برای خودش نسوزه مطمئنا دل هیچ تنابنده ای براش نمیسوزه
    جای تاسف داره

  • ناشناس پاسخ

    پول زحمت کشیده راننده گان محترم برون شهری خوردن نداره ، سختی زیان آور که بهشون تعلق نمی گیره که هیچ ،از بار بری گرفته تا حق ترخیص کالا که راننده متحرم باید بی چون و چرا پرداخت کنه وتازه کرایه رو هم بعد از چند روز اون هم به صورت ناقص از طرف صاحب بار واریز میشه

  • ناشناس پاسخ

    همسر من یکی از رانندگان محترم بدون استانی است که واقعا از وضع بار و باربری و واریزی کرایه با تاخیر و اعصاب خوردی بابت واریزی ناقص گرفته +خستگی و فرسودگی شدید جسمی و روحی ؛واقعا به ستوه آمده .این شکایت رو فقط برای خدا نوشتم چون خودش اگه سلاح بداند کن فیکون میکنه .کار از گلایه و شکایت بردن پیش مسئولان دیگه گذشته و هیچ چیز جای خودش نیست. باغبان این درخت از ریشه خراب است کاری بکن
    ) از طرف خانواده راننده ای که به جز خدا کس رو ندارد)

  • حسن پاسخ

    خدماتی که ندارد تامین اجتماعی داروها همه آزاد بازنشستگی هم که با30سال پرداخت حق بیمه مخارج 10روز خانواده هم نمیشه اگه بیمه اختیاری بود و ربطی به کارت هوشمند نداشت 1روزهم بیمه پرداخت نمیکردم

  • ناشناس پاسخ

    همیشه در حق رانندها ظلم شده و می‌شود کسی هم به فکر اونا نیست

  • محمد پاسخ

    راه حلش فقط اعتصاب

  • ناشناس پاسخ

    با سلام خدمت همه رانندگان عزیز و زحمت کش پرداخت بیمه حداکثری دریافت حقوق حداقلی سختی کار پر بیمه بیکاری پر ثنوات پر تنها راه حل فقط اعتصاب ولی همه

  • مصطفی پاسخ

    ای بابا ، کی به مردم و رانندگان زحمت کش ، اهمیت میده اخه

  • ناشناس پاسخ

    چطوری بنده ماهی ۴۸۰۰ چهار میلیون و هشتصد هزار تومان برای بیمه واریز کنم مگه ما خرج خونه و زن و بچه نداریم دولت همیشه تصمیماتش فقط زندگی مردم رو فلج می‌کنه تا حالا هیچ تصویبی به نفع مردم نبوده

  • حسن پاسخ

    س خدمت مسئولان بدرد نخور
    اقا بیمه ای که نه بیکاری داره نه ویزیت پرداخت میکنه نه دارو پرداخت میکنه میگن بیمه
    فقط خدا از مشکلات ما بریز توی زندگیتون بیشرفای دزد بیناموسا

  • ساسان پاسخ

    سلام ، انجمن هیچ معنایی و هیچ کاربردی برای رانندگان نداره ، کاری که باید بشه اینه اولا سختی کار تعلق بگیره دوما حقوق بازنشستگی رانندگان باید در حد یک متخصص باشه نه کف حقوق جامعه ، سوما ابطال کارت هوشمند برای بازنشستگی اصلا منطقی و قانونی نیست چرا ؟ چون اصلا تامین اجتماعی هیچ ربطی به سازمان راهداری نداره اینجوری بعد بازنشستگی هم شخص میتونه گاها فعالیت داشته و خلع کمبود راننده تا حدی جبران میشه ...

  • بهروز قلی زاده پاسخ

    تامین اجتماعی بصورت واقعا جزیی در خصوص دارو و درمان همراهی میکند درصورتیکه بیشترین حق بیمه را از رانندگان مطالبه میکند از طرفی اجباری بودن این نوع بیمه فشار زیادی به قشر راننده وارد می کنم شاید اشخاصی که مالک هستند توانایی پرداخت داشته باشند.. درصورتیکه این گرانی های بیمه به همین صورت پیش برود در آیند نزدیک شاهد کمبود راننده در بخش حمل و نقل باری خواهیم بود