◄ هزینه احداث راهآهن شلمچه-بصره چقدر است؟
رقمی که بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای هزینه اجرای این پروژه توافق شده است حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است، اما رقم دقیقتر با نهایی شدن طرحها مشخص میشود.
تنها چند روز پس از موافقت هیئت وزیران با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت اجرای راهآهن شلمچه-بصره با برآورد تقریبی 600 میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان مبلغ تقریبی اجرای این پروژه را حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش تین نیوز، بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانهها، «هیئت وزیران در جلسه اول خرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تصویب کرد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است بهمنظور تأمین مالی پروژه راهآهن شلمچه-بصره به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی ۶ هزار میلیارد ریال ( 600 میلیارد تومان) تا مرحله بهرهبرداری نسبت به انعقاد قرارداد بهصورت BLT شامل طراحی و احداث پل و مسیر راهآهن (شامل زیرسازی و روسازی) و راهاندازی تا تحویل آن با شرکت پروژه احداث راهآهن و پل شلمچه-بصره به سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید».
بیشتر بخوانید:
این درحالی است که تنها سه روز پس از آن و در تاریخ شنبه 4 خرداد، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان در گفتوگویی اعلام کرد: رقمی که بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای هزینه اجرای این پروژه توافق شده است حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است، اما رقم دقیقتر با نهایی شدن طرحها مشخص میشود.
منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مقرر است بنیاد ۶۰ درصد هزینه ساخت خطآهن شلمچه-بصره را تأمین کند، گفت: بازگشت سرمایه بنیاد هشت ساله و از محل حساب خزانه مربوط به درآمدهای شرکت راهآهن با تضمین دولت است.
معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان افزود: آنچه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی توافق شده است، احداث یک پل در خطآهن شلمچه-بصره و ساخت مسیر ریلی جمعاً به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر است؛ این خطآهن ایران را به کشور عراق متصل میکند و پل هم بر روی اروندرود نصب میشود.
وی به «فارس» گفت: در آنچه پیش از این بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان توافق شده بود از محل سرجمع درآمدهای شرکت راه آهن، در قالب اقساط، سرمایهگذاری که توسط بنیاد مستضعفان در این پروژه انجام شده است، برگردانده میشود.
معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان اضافه کرد: پس از چند سال با نرخ مصوب که قاعدتاً ۳ درصد بالاتر از نرخ سود بانکی است، از محل حساب خزانه مربوط به درآمدهای شرکت راهآهن، استهلاک سرمایه بنیاد برگردانده میشود و این مورد تضمین هیئت دولت را دارد.
خواجه دلویی اظهار داشت: سهم دولت در این پروژه ریلی ۴۰ درصد در هزینه ساخت و سهم بنیاد مستضعفان ۶۰ درصد است.
وی تاکید کرد: بنیاد مستضعفان پیمانکاری کل پروژه را برعهده دارد، ضمن آنکه همانطور که گفته شد ۶۰ درصد هزینه اجرای پروژه هم توسط بنیاد مستضعفان تأمین میشود.
سلام.دولت و بنیاد برای این اختلاف 300 میلیارد تومانی چه توضیحی دارند؟