بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

سانچی را بیرون بکشند، هر چه بود می پذیریم

پیگیری خانواده برخی سرنشینان کشتی سانچی، پرونده این حادثه تلخ را وارد مراحل تازه ای کرده است. بر اساس اعلام وکیل برخی خانواده ها، طبق حکم قطعی دادگاه، گواهی فوت ۹ نفر از سرنشینان سانچی ابطال و شرکت ملی نفتکش موظف به برقراری حقوق و مزایای آنان شده است. معنای حکم دادگاه این است که از نظر قانون، ۹ دریانورد سانچی زنده اند.

سانچی را بیرون بکشند، هر چه بود می پذیریم
تین نیوز |

پیگیری خانواده برخی سرنشینان کشتی سانچی، پرونده این حادثه تلخ را وارد مراحل تازه ای کرده است. بر اساس اعلام وکیل برخی خانواده ها، طبق حکم قطعی دادگاه، گواهی فوت ۹ نفر از سرنشینان سانچی ابطال و شرکت ملی نفتکش موظف به برقراری حقوق و مزایای آنان شده است. معنای حکم دادگاه این است که از نظر قانون، ۹ دریانورد سانچی زنده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از انصاف نیوز، عبدالله عبداللهی، پدر سجاد، یکی از سرنشینان کشتی سانچی گفت: از همان روز حادثه تا امروز، ابهامات بسیار زیادی درباره سرنوشت بچه ها وجود داشت که هیچ کدام هم حل نشد و مسئولان شرکت ملی نفتکش نتوانستند پاسخ مناسب و قانع کننده ای به ما بدهند. بنابراین چند نفر از خانواده هایی که عزیزانشان در کشتی بوده اند، جمع شدیم تا با هم این مسئله را پیگیری کنیم.

خدمه سانچی زنده از کشتی سانچی خارج شده اند؟+ تصاویر خروج خدمه

بچه ها زنده از سانچی خارج شده اند

عبداللهی به روایت رسمی از حادثه اشاره کرد و ادامه داد: بر خلاف آن چه گفته شده که بچه ها در همان ثانیه های اول به دلیل تنفس گاز سمی از بین رفته اند، مدارکی وجود دارد که ثابت می کند سرنشینان کشتی حداقل ۱۵ دقیقه وقت داشته و در این مدت طبق دستورالعمل هایی که از قبل می دانستند، عمل کردند.

پدر سجاد عبداللهی با بیان این که خانواده ها توانسته اند به محتویات جعبه سیاه کشتی دست یابند اما نه از کانال شرکت ملی نفتکش، اضافه کرد: طبق آن چه ثبت شده، کاپیتان کشتی پس از تصادف بلافاصله دستورات لازم را صادر می کند. آژیر خطر به صدا درمی آید و سرنشینان هر کدام به اقداماتی دست می زنند که هر روز تمرین می شده است.

عبداللهی به اتفاقات کابین کاپیتان کشتی اشاره کرد و گفت: با وجود آن که سه چهار دقیقه از مکالمات کابین ضبط شده است، شرکت ملی نفتکش اصرار دارد که همه سرنشینان کشتی در همان لحظات ابتدایی فوت کره اند و برای این که ادعای خود را ثابت کنند، در گزارشی که به دادسرای بین المللی ارائه داده اند، بخش مهمی از مکالمات مانند دستور به صدا درآوردن آژیر خطر را حذف کرده اند.

او از نحوه برخورد دولت با این حادثه چنین انتقاد کرد: آقای ربیعی، وزیر وقت کار به همراه گروهی از شرکت ملی نفتکش به عنوان نماینده دولت ایران، به جای بررسی میدانی و حاضر شدن در محل، به شانگهای سفر کردند و از آن جا پیگیر حادثه بودند در حالی که محل حادثه با شانگهای ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

عبداللهی فیلم های منتشر شده از آتش سوزی سانچی را مربوط به ۱۲ ساعت پس از تصادف دانست و گفت: بچه ها برای نجات خود حداکثر ۱۵ دقیقه وقت نیاز داشته اند بنابراین در زمان آن آتش سوزی بزرگ، اصلا در کشتی حضور نداشته اند.

او ادامه داد: ما باور داریم که بچه های مان زنده از سانچی خارج شده اند. تعداد زیادی سند و مدرک هم وجود دارد که این حرف را ثابت می کند اما دولت اراده ای برای شنیدن این حرف ندارد.

عبداللهی به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز که «اگر بچه ها زنده از کشتی خارج شده اند، کجا رفته اند و چرا اثری ازشان نیست» پاسخ داد: ما هم می خواهیم جواب این سوال را پیدا کنیم اما هم مطمئن هستیم بچه ها زنده از کشتی خارج شده اند اما به دلایلی که نمی توان درباره شان حرف زد، دچار مشکل شده اند. یعنی به نظر ما این قضیه ابعاد دیگری دارد.

عضو خانواده سانحه دیدگان سانچی یکی از بزرگ ترین ابهامات پرونده سانچی را ماجرای کشتی چینی عنوان کرد و افزود: این که برای خدمه کشتی کریستال هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و آنان بعد از چند ساعت به مسیر خود ادامه می دهند یا این که دولت چین اجازه هیچ گونه صحبتی با خدمه این کشتی را نداده است، نشان می دهد مساله فراتر از تصادف عادی دو کشتی بوده است.

عبداللهی دولت چین را به کوتاهی در اطفای حریق سانچی هم متهم کرد و گفت: چینی ها در ساعت اداری می آمدند سراغ سانچی و بعد از تمام شدن ساعت کار شان هم محل را ترک می کردند و دوباره فردا صبح به محل می آمدند!

هیچ کاری برای خانواده ها نشده است

او مجددا تاکید کرد: ما باور داریم بچه ها با قایق نجات از سمت راست کشتی خارج شده اند اما نمی دانیم در ایران هستند، در چین هستند یا در کشور دیگری. شما باید از اعضای شورای امنیت ملی بپرسید که فرزندان ما کجا هستند.

عبداللهی ادامه داد: اسناد دیگری مانند تماس های تلفنی در اختیار داریم که زنده بودن بچه ها را اثبات می کند. در این مدت با شماره هایی تماس گرفته شده که جز بچه ها، هیچ کس از وجودش اطلاع نداشته است. مثلا فرض کنید فقط سجاد می دانسته که من یک خط دیگر هم دارم و با آن خط از خارج از کشور تماس گرفته شده است.

همین طور با یکی از خانواده ها تماسی گرفته شده و اسم کوچکی را استفاده کرده اند که فقط فرزندشان می دانسته است.

او بار دیگر از نحوه برخورد دولت با حادثه گله کرد و گفت: در حالی که طبق قانون باید ۵ سال صبر می کردند، همان روز غرق شدن کشتی سانچی آقای ربیعی در یک کاغذ بدون سربرگ و مهر، می نویسد همه سرنشینان کشتی از بین رفته اند و باید جزء شهدای خدمت محسوب شوند. اما همین هم شعاری بود و در حد حرف باقی ماند. هیچ کاری برای خانواده ها نشد.

عبداللهی گفت: ما از همان روز حادثه قبول نکردیم که بچه ها کشته شده اند و بنابراین ۱۰ خانواده از سرنشینان سانچی به دادگاه شکایت کردیم. دادگاه هم از همه جا استعلام کرد اما هیچ کدام از سازمان ها و نهادها نتوانستند مدارکی دال بر فوت بچه ها به دادگاه ارائه کنند. بنابراین گواهی فوت ۹ نفر از سرنشینان سانچی باطل شد. شرکت ملی نفتکش به این رای اعتراض کرد اما در رسیدگی مجدد، باز هم رای قبلی تایید شد. الان از نظر ثبت احوال این ۹ نفر زنده اند و مثلا سهام عدالت شان را دریافت کرده اند. یعنی بخشی از دولت زنده بودن این بچه ها را پذیرفته اما بخش دیگری از دولت، از جمله شرکت ملی نفتکش آن را نپذیرفته اند.

سانچی را بیرون بکشند، هر چه بود می پذیریم

رضا عبداللهی، وکیل ۷ خانواده سانحه دیدگان سانچی نیز به خبرنگار انصاف نیوز گفت: پس از شکایت ما، دادگاه حکم به ابطال گواهی فوت ۹ نفر از سرنشینان کشتی سانچی داد اما متاسفانه شرکت ملی نفتکش در مقابل خانواده ها ایستاد و نسبت به این حکم شکایت کرد. در نهایت دادنامه ای که ۳ ماه پیش تهیه شده، مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت و دادگاه به شکل قطعی، گواهی های فوت را ابطال کرد.

عبداللهی با بیان این که ۹ نفر از سرنشینان سانچی از نظر قانون زنده محسوب می شوند، ادامه داد: این حکم به معنای آن است که رابطه استخدامی و حقوق و دستمزدی این افراد با شرکت ملی نفتکش برقرار است و این شرکت باید مانند دیگر کارکنان خود، حقوق و مزایا و حق ماموریت و… این عده از سرنشینان سانچی را بپردازد. شرکت ملی نفتکش هم مجددا از پذیرش حکم دادگاه سر باز زد و بنابراین ما مجبور شدیم شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کنیم تا حکم الزام به پرداخت را صادر و به شرکت ملی نفتکش ابلاغ کند.

وکیل خانواده سانحه دیدگان سانچی گفت: شرکت ملی نفتکش حاضر به هیچ گونه همکاری ای با خانواده ها نیست و بنابراین ما هم دادخواستی را تنظیم کرده ایم تا به حکم قانون این شرکت ملزم شود کشتی را از زیر آب بیرون بکشد.

رضا عبداللهی ادامه داد: شرکت ملی نفتکش اصرار عجیبی دارد که همه بچه ها در کشتی بود ه اند و در همان لحظات اول هم فوت کرده اند. قبول، کشتی را از آب بیرون بیاورند؛ اگر یک کیلو استخوان هم پیدا شد، ما می پذیریم که همه بچه های مان در کشتی فوت کرده اند.

او از تازه بودن طرح این شکایت خبر داد و افزود: منتظریم شعبه رسیدگی به این شکایت تعیین شود.

وکیل تعدادی از خانواده های سرنشینان سانچی درباره اقدامات دیگر برای تعیین تکلیف این موضوع گفت: به دلیل آن که در کشور هیچ پاسخی نگرفتیم، شکایتی را در دادگاه فدرال آمریکا ثبت کردیم.

او دلیل انتخاب کشور آمریکا برای ثبت شکایت را چنین عنوان کرد: کشورهای عضو کنوانسیون ۱۹۸۶، دادگاه فدرال آمریکا را به عنوان یک مرجع عالی قضایی پذیرفته اند. بنابراین اگر ظلمی به اتباع کشورهای عضو شود، می توانند در این دادگاه ها شکایت خود را مطرح کنند و این دادگاه هم صالح به رسیدگی است.

این حقوقدان افزود: یکی از دلایل مراجعه ما به دادگاه فدرال، این بود که نیروی دریایی ارتش آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور اطلاعاتی از کشتی سانچی در اختیار داشتند. سانچی در لیست سیاه آمریکا بود و بنابراین همه تحرکاتش را زیر نظر داشته اند.

عبداللهی با بیان این که پرونده به جریان افتاده است، گفت: بیش از ۸۰ فایل از اطلاعات سانچی به دستور قاضی در اختیار دادگاه قرار گرفته است و به زودی بخشی از این اسناد و اطلاعات، منتشر خواهد شد.

از وکیل خانواده سانحه دیدگان سانچی پرسیده شد «انتظار دارید به چه نتیجه ای برسید؟» او در جواب گفت: ما انتظار هیچ نتیجه خاصی را نداریم و با هیچ کس و هیچ کجا خصومت و دشمنی نداریم. با نظام و حاکمیت هم مساله ای نداریم. فقط می خواهیم حقیقت روشن شود.

رضا عبداللهی ادامه داد: ما یک ادعا داریم. یا باید با دلایل روشن ادعای ما رد شود یا باید آن را بپذیرند.

هیچ مسئولی پذیرای خانواده ها نیست

او به جابه جایی سیم کارت های سرنشینان سانچی اشاره کرد و گفت: اگر طبق ادعای آقایان بچه ها در کشتی بوده اند و کشتی هم غرق شده است، چگونه سیم کارت های شان جابه جا می شود؟ من فایلی در اختیار دارم که تغییرات نقطه به نقطه سیم کارت بچه ها را نشان می دهد.

وکیل خانواده های سرنشینان سانچی افزود: ارتباطاتی که برقرار شده، هدفمند است اما به هر حال ما از پیگیری منصرف نمی شویم.

رضا عبداللهی با ابراز تعجب از بی پاسخ ماندن درخواست خانواده های سرنشینان سانچی برای ملاقات با سران قوا و دیگر مسئولان کشور، گفت: هیچ کدام از سران قوا، در دوره قبلی و دوره فعلی نیستند که درخواست رسمی ملاقات با ما را دریافت نکرده باشند. حتی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش هم حاضر نیست با خانواده ها دیدار کند و حرف شان را بشنود.

این وکیل که با سه نفر از سرنشینان سانچی رابطه خونی نزدیکی دارد، در پایان گفت: ما چیزی جز روشن شدن حقیقت نمی خواهیم و امیدواریم مسئولان کشور به خود بیایند و حرف خانواده ها را بشنوند.

به گزارش تین نیوز، روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کرهٔ جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌ بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.

بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعهٔ بنگلادشی ناپدید شده‌ اند که بعد از چند روز جستجو جسد سه نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.