◄ پایانههای بار از ابتدای ۹۸ به مزایده گذاشته میشود
اولویت سازمان راهداری برای در واگذار کردن پایانههای بار، صنف حمل و نقل جاده ای است، منظور از صنف حمل و نقل، انجمن صنفی رانندگان، انجمن کارفرمایی شرکتهای حملونقل و انجمن صنفی کامیونداران است اما این مهم نیازمند آن است که آنها در این مزایده حضور یابند.
رئیس سازمان راهداری و حملو نقل جادهای خبر داده است که از ابتدای سال آینده فراخوان واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی منتشر شده و اولویت واگذاریها با فعالان صنف خواهد بود.
به گزارش تیننیوز خبرگزاری مهر در گزارشی آورده است: محمد اسلامی ۲۰ دی ماه در مراسم افتتاح شهرک حملونقل استان تهران که احداث آن از سوی بخشخصوصی انجام شده است، با بیان اینکه ما در دولت به هیچ وجه نیاز به پایانه و پایانهداری نداریم و حتما به این موضوع خاتمه خواهیم داد، از واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی خبر داد.
رئیس سازمان راهداری: اولویت واگذاری پایانه های بار، صنف حمل و نقل است
در همین ارتباط، عبدالهاشم حسننیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره جزییات نحوه واگذاری پایانههای بار به بخشخصوصی گفت: پایانههای بار جزو اموال سازمان راهداری محسوب می شوند و کاربری آنها حملونقل است، بنابراین الزاما باید با همین کاربری باقی بماند.
وی افزود: فرآیند واگذاری پایانههای بار از طریق مزایده بوده و کاربری آن نیز حفظ می شود تا رانندگان کامیون بتوانند از پتانسیل این پایانهها استفاده کنند. بهخصوص که تجمیع این زمینها در سطح کشور و امکان جایگزین پیدا کردن برای پایانههای بار به راحتی متصور نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در درازمدت باید مدیریت پایانههای بار به عنوان یک بنگاه اقتصادی در راستای حمل و نقل باشد لذا سعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که مدیریت این بخشها را به بخشخصوصی واگذار کند.
حسننیا با تأکید بر اینکه اولویت سازمان راهداری برای در واگذار کردن پایانههای بار، صنف حمل و نقل جادهای است، گفت: منظور از صنف حمل و نقل، انجمن صنفی رانندگان، انجمن کارفرمایی شرکتهای حملونقل و انجمن صنفی کامیونداران است اما این مهم نیازمند آن است که آنها در این مزایده حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری شرایط مزایده را برای صنف تسهیل خواهد کرد، ادامه داد: تعدادی از پایانههای کشور قبلا به صورت مزایده واگذار شده بود که نقاط ضعف و قوت آنها را رصد کردیم در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا با مکانیزم جدیدی با توجه به پتانسیل مالی ای که این بخش دارد، بتوانیم پایانههای موجود را واگذار کنیم.
پایانههای بار تهران، امیرکبیر و شهیدرجایی در لیست واگذاریها
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پایانه بار قرار است به بخشخصوصی واگذار شود، گفت: در اکثر شهرهای بزرگ، بنادر اصلی و مراکز استانهای مرزی شامل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، بندرعباس، بندرامامخمینی، ایلام و ... پایانه بار داریم که به تدریج به بخشخصوصی واگذار میشوند.
وی با بیان اینکه پیشبینی میشود که استقبال خوبی از واگذاری پایانههای بار صورت گیرد، افزود: قرار است در این کار انعطافپذیری داشته باشیم تا بخشخصوصی بتواند از مزایای این پایانهها بهرهمند شوند. در حال حاضر بیش از ۹۰درصد حملونقل ما توسط بخشخصوصی انجام میشود و اگر پایانهها هم به آنها واگذار شود، بهرهوری حمل و نقل جادهای ارتقاء مییابد.
ارزش مالی پایانههای بار در حدی نیست که در بازار سرمایه عرضه شوند
حسننیا یادآور شد: تا پایان سال جاری برای نحوه واگذاریها، برنامهریزیهای لازم انجام میشود و فراخوان واگذاریها نیز از ابتدای سال آینده شروع میشود.
وی درباره امکان واگذاری پایانههای بار در بازار سرمایه گفت: درآمد پایانههای بار در حدی نیست که به بازار سرمایه ورود کند و تنها راه واگذاری این پایانهها، مزایده خواهد بود.