بازدید سایت : ۴۴۵۱۹

تعداد هواپیماهای فعال هما کمتر از ۱۰ فروند است

تعداد هواپیماهای فعال هما هم اکنون کمتر از ۱۰ فروند است که از این تعداد ۵ فروند آن مربوط به خریدهای برجامی است.

تعداد هواپیماهای فعال هما کمتر از ۱۰ فروند است
تین نیوز

باتوجه به درگذشت ناگهانی رئیس جمهور محترم و برگزاری پیش از موعد دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بررسی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل هوایی اولین موضوعی که نگاه فعالان صنعت هوانوردی را به عنوان یک معیار متوجه خود می سازد، تعداد هواپیمای خریداری شده در دولت های مختلف برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” است.

از این منظر متأسفانه دولت سیزدهم نمره قابل قبولی نداشته و در این دولت تا این لحظه پس از گذشت بیش سه سال هیچ هواپیمایی برای هما خریداری نشده است و این مهم با توجه به خرید ۱۶ فروند هواپیمای برجامی انجام شده در دولت های یازدهم و دوازدهم نشانگر عدم توجه دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی به این ایرلاین ملی است.

تعداد هواپیماهای فعال هما هم اکنون نزدیک به ۱۰ فروند می باشد که از این تعداد پنج فروند آن مربوط به خریدهای برجامی است. پس از خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ کشور های اروپایی در خصوص ارائه خدمات فرودگاهی به هما سخت گیری های بیشتری را اعمال نموده و از ارایه سوخت به پرواز های اروپایی امتناع نمودند که اگر دو هواپیمای ایرباس ۳۳۰ خریداری شده به واسطه برجام نبود ایران ایر قادر به انجام پرواز های اروپایی نبود.

همچنین علیرغم زمینگیر بودن بیش از ۱۰ فروندی شاپرک های هما ، ایران ایر بخش عمده پوشش شبکه داخلی خود را توسط همین اندک شاپرک های فعال انجام می دهد که شاید اگر نگاه های سیاسی و مغرضانه برخی منتقدان در خرید هواپیما نبود امروز هما و کشور شرایط بهتری را تجربه می کردند.

بی توجهی به ایرلاین ملی در دولت سیزدهم تنها به عدم خرید هواپیما محدود نشده  و  ناتوانی در پشتیبانی قطعات باعث زمینگیری ۱۱ فروندی ناوگان خریداری شده پس از برجام شامل یک فروند ایرباس ۳۲۱ و ۱۰ فروند ATR شده است. 

عدم توجه دولت به این شرکت ملی باعث شد که در ایام حج هما به منظور پاسخگویی به نیاز دولت مبنی بر انجام اعزام حاجیان بیت الله حرام مجبور به باطل کردن پرواز های اروپایی خود شود که این مهم علاوه بر اینکه خسارت مادی فراوان برای هما به همراه داشت باعث لطمه به اعتبار بین المللی این شرکت شد.

 ترمیم اعتبار از دست رفته و بازگشت هما به جایگاه واقعیش لزوم نگاه ویژه مدیران ارشد کشور را در دولت آینده می طلبد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.