بازدید سایت : ۶۱۳۵۳

◄ اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن مشخص شد

بالاخره حکم اعضاء کمیسیون ایمنی راه آهن امضاء و مقدمات تشکیل این کمیسیون فراهم شد .

اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن مشخص شد
تین نیوز |

بالاخره حکم اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن امضاء و مقدمات تشکیل این کمیسیون فراهم شد .

به گزارش تین نیوز ، با پایان یافتن دوره کمیسیون عالی سوانح راه آهن در تاریخ 1402/03/10 وضعیت این کمیسیون تا تعیین اعضای دوره جدید در ابهام بود که بالاخره در روز شنبه هفته جاری احکام اعضای کمیسیون توسط وزیر راه و شهرسازی امضا و ابلاغ شد.

علیرغم اینکه احکام صادره برای اعضای پیشنهادی کمیسیون توسط شرکت راه آهن به وزیر راه ارسال شده بود، با این حال تا روز شنبه 1402/03/16 احکام توسط وزیر راه و شهرسازی امضاء نشده بود.

یعنی عملا بیش از 40 روز کمیسیون رسمیت نداشت و طبق شنیده ها هیچ جلسه ای برگزار نشده بود. این در حالی است که هر روز سوانح کوچک و بزرگی رخ می دهد به ویژه اینکه در روز دوشنبه هفته گذشته یعنی 1402/04/12 سانحه مهمی در بندرعباس بین ایستگاه انشعاب به سمت بارکو (محل تخلیه مواد معدنی توسط واگن برگردان) رخ داد و خسارت هنگفتی شامل نابودی کامل یک لکوموتیو و ده ها واگن باری و از بین رفتن جان یک انسان، به بار آورد.

یقینا برگزاری منظم کمیسیون عالی سوانح و به تبع آن کمیسیون های سوانح مناطق راه آهن نقش مهمی در کنترل مستمر شاخص های ایمنی و بررسی و نظارت بر عملکرد سیر و حرکت قطارهای باری و مسافری دارد و هر گونه تاخیر ناشی از تعلل در امضای احکام با همه مشکلاتی که در حوزه ایمنی ریلی وجود دارد، بخشودنی نیست.

لازم به ذکر است که اعضای اصلی کمیسیون ایمنی در دوره جدید؛  آقایان نوذر ابراهیمی لامع (کارشناس خبره علائم و ارتباطات)، محمدحسن اسماعیلی (رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن در چند دوره قبل) ، احمد جباری (عضو کمیسیون عمران مجلس)، جهانبخش حمزه وند (خبره در امور ناوگان)، رضا شاکری (خبره بهره‌برداری و سیر و حرکت)، پرویز عالیوند (مشاور و نماینده انجمن صنفی شرکت های ریلی در کمیسیون عالی سوانح راه آهن) و حسین نصیری (جانشین دبیر کمیسیون عالی سوانح دوره قبل) می باشند.

همچنین این کمیسیون 6 عضو علی البدل دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند راه آهن

    با سلام
    انشالله که خیر است و این اعضا کار خود را درست انجام خواهند داد لیکن به انتخاب ها به نظر یک اشکالی وارد است مطابق اساس نامه هیچ یک از اعضا نباید کارمند راه آهن باشند مگر اینکه اساسنامه عوض شده باشد
    اما شاهد هستیم که آقای نوذر ابراهیمی لامع به عنوان عضو اصلی معرفی شده اند اولا که ایشان در حال حاضر شاغل در راه آهن هستند وثانیا چه کسی ایشان را خبره علائم وارتباط شناسائی کرده ایشان کلا دو سال مدیر کل ارتباط وعلائم بودند 6 سال شاید بیشتر در مرخصی از راه آهن بودند ومابقی را هم در مرکز تحقیقات یعنی خبره تر از ایشان نداشتیم؟؟؟
    آقای حمزه مرند در شرکت های ناوگانی و تولید ناوگان مشاور هستند پس ذینفع هستند وعضویت ایشان صلاح نیست البته که بسیار خبره هستند آقای عالیوند هم بسیار خبره هستند لیکن شرای سنی وجسمانی ایشان آیا اجازه می دهد که در همه موارد حضور مثبت داشته باشند؟؟
    جای سوال است که چگونه ما به خبر گان خود اعتماد نمی کنیم
    و مورد آخر آیا نباید در این کمسیون خبر خط و ابنیه فنی هم حضور داشته باشد تا جائی که می دانیم مطابق اساس نامه باید حضور داشته باشد
    به نظر می رسد همچنان در تشکیل کمسیون عالی سوانح مشکل داریم

    • ناشناس

      شما همه جا باید باشی نظر الکی بدی کار رو زندگی نداری

    • کارمند راه آهن

      دوست عزیز ناشناس
      اینکه اینجانب اخبار ریلی را رصد می کنم به واسطه راه آهنی بودن من است دوم اینکه من مستند به اساس نامه اشکالی را وارد کردم ای کاش شما و دیگران پاسخی مستند ارائه می دادند
      در آخر هر فردی که دلش با سازمانی است که در آن کار می کند مسئول است در قبال اموری که در آن سازمان می گذرد و این هم از کار ما است پس متوجه باشید این نظر دادن ها جزئی از کار ما است
      زندگی هم انشالله در ساعات غیر کاری

  • ناشناس

    با سلام
    درخصوص اعضای کمیسیون عتلی سوانح بایستی به این نکته توجه مشد که برابر ماده 5 ایینامه اعضا میبایستی هیچگونه سمتی در بخش ریلی نداشته باشند
    1- رئیس کمیسیون اقای اسماعیلی شرکت فلات سیمرغ ایرانیان 2اقای حمزه مرند خبره ناوگان معاونت شرکت البرز نیرو3-اقای ابراهیمی خبره علائم مسئولیت در حوزه مدیر عامل 4-اقای شاکری شرکت احیا ریل ایرانیان ضمننا اعضای جانشین وعلی البدل معرفی شده که حکم وزیر را دارند تماما شغل رسمی راه اهن را دارند.اقایان سلمانی -سعادت واقای گروسی نیز از شرکت احیا ریل ایرانیان است که از نظر قانونی این افراد نمی تونند عضویت کمیسیون عالی سوانح را داشته باشند اقای عالی وند بعنوان نماینده انجمن میباشد که از طرف ان انجمن معرفی وایراد شکلی از نظر عضویت ندارد ایا با این هم افراد خبره انتخاب ومعرفی این افراد جایز بوده است که از طرف مدیر عامل انجام شده است

    • ناشناس

      اعضای کمیسیون عالی گفته هیچ سمتی در راه آهن نداشته باشند در حوزه ریلی .
      من نظرم این است الان کمیسیون عالی راه آهن استقلال رای نداره
      واین اشکال به قانون است

  • ناشناس

    با سلام.
    نقد ایشان درست است.
    هدف باید ارتقای کمیسیون و افزایش تاثیر گذاری آن باشد.

  • ناشناس

    ظاهرا معرفی آقای مهندس عالیوند که به عنوان نماینده انجمن صنفی منصوب شده اند، بدون اطلاع این انجمن بوده است!!!

  • کارشناس ریلی

    باسلام
    متاسفانه باید گفت این ترکیب کمسیوین عالی سوانح چه در اعضای اصلی وچه اعضای علی البدل فاقد وجاحت قانونی است ومطابق با اساس نامه مورد تصویب وزارت راه ومجلس نیشت ولذا آرای آن در خصوص سوانح احتمالی مورد پذیرش دستگاه قضائی نخواهد بود
    این چالش جدید مدیر عامل راه آهن است
    البته در خبره بودن بیشترشان شکی نیست اما در قانونی بودن انتصابشان برابر آئین نامه مشکل وجود دارد.

  • سعید

    سلام. تا زمانی که کل حمل و نقل ریلی در انحصار راه آهن بود مشکلی در تعداد و ترکیب اعضای آن وجود نداشت و راه آهنی بودن آنها مشکلی ایجاد نمیکرد.اما حالا که تعداد زیادی بازیگر غیر راه آهنی و غیر دولتی در حمل و نقل ریلی حضور دارند، راه آهن فقط یکی از ذینفعان است و قطعا بی طرف نیست. لذا بازیگران و شرکت های غیر راه آهنی و غیر دولتی هم باید در کمیسیون نماینده متخصص خود را داشته باشند.
    وقتی این افراد را رئیس راه آهن به وزیر پیشنهاد میکند ، استقلال این کمیسیون زیر سوال میرود.

    • ناشناس

      حتی اگر کل راه آهن دولتی باشد هم این کمیسیون نباید وابسته به راه آهن باشد و باید مستقل از آن باشد. فرض کنید در راه آهن کاملا دولتی، سوانحی رخ دهند که چنین تبعاتی داشته باشند:
      - از دست رفتن جان و سلامتی چند هم وطن
      - از دست رفتن محموله های بار متعلق به صاحبان صنایع
      - ایراد خسارت به محیط زیست (مثلا ریختن مازوت در رودخانه کنار ریل)

      قطعا تصدیق می فرمایید که به خاطر چنین تبعاتی، لازم است کمیسیون حتما از راه آهن، حتی از راه آهن کاملا دولتی، مستقل باشد.

  • لکوموتیوران بازنشسته

    باسلام وارزوی توفیق برای منصوبین باشناخت کاری که ازآقایان آلیوندواسماعیلی دردوران خدمت35 ساله دارم گزینه های بسبارمجرب وعالی برای این نهاد راه آهن میباشند