◄ کاهش بومیگرایی در مراکز توزیع بار با حذف بارنامه کاغذی
اگر بارنامه کاغذی حذف و سیستم الکترونیکی جایگزین آن شود طرح شفافیت بین شرکتها وحاملان کالا به صورت خودکار اعمال شده و امکان فساد در این زمینه به حداقل خواهد رسید.
به اعتقاد برخی فعالان بخش حمل و نقل جادهای کالا، در سالهای اخیر به دلیل ناتوانی برخی مسئولان صنفی رانندگان و عدم نظارت دقیق دستگاههای اجرایی، بومیگرایی درمراکز مختلف توزیع بار به خصوص در شهرهای مرزی به امری عادی تبدیلشده است.
به گزارش تین نیوز، رانندگان کامیون رواج این پدیده را عامل بروز اختلافات قومی و قبیلهای و تهدیدی برای امنیت کشور تلقی کرده و میگویند گسترش بومیگرایی موجب شده دریافت بار در شهرهایی که رانندگان بومی را در اولویت قرار میدهند به رقابتی نابرابر بین افراد بومی و غیربومی تبدیل شود.
به گفته آنان، در برخی مراکز توزیع بار که اکثر شهرهای مرزی و بنادر پرتردد کشور را شامل میشود، رانندگان بومی بدون هیچ مشکلی نوبت میگیرند و تا زمان رسیدن نوبتشان در خانه و در کنار خانواده هستند ولی رانندگان غیربومی علاوه بر دوری از خانواده و نبود امکانات باید مدتزمان طولانیتری را در انتظار رسیدن نوبت و بارگیری بمانند.
در این زمینه یک فعال بخش حمل و نقل جادهای بار، زیادهخواهی شرکتهای حمل ونقل در دریافت کمیسیون از جمله عوامل مهم در تشدید بومیگرایی ذکر کرد.
کوروش فلاحی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، تاکید کرد: اگر بارنامه کاغذی حذف و سیستم الکترونیکی جایگزین آن شود طرح شفافیت بین شرکتها و حاملان کالا به صورت خودکار اعمال شده و امکان فساد در این زمینه به حداقل خواهد رسید.
وی افزود: البته نباید از نظر دور داشت که محدود کردن پدیده بومیگرایی و جلوگیری از گسترش آن نیازمند اراده مسئولان دولتی است.
به گزارش تین نیوز، رواج بومیگرایی در مکانهای توزیع بار در حالی صورت گرفته است، که مدیرکل حملونقل کالای سازمان راهداری در ارتباط با ممنوعیت بومیگرایی و جلوگیری از آن خطاب به مدیران کل ادارات و پایانههای کشور بخشنامهای صادر و بر جلوگیری از اجرای این حرکت تأکید کرده است.