پروژه قطار شهری تبریز نیازمند تخصیص اوراق مشارکت ویژه است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به پیشرفت قابل توجه پروژه قطار شهری تبریز گفت: به منظور تسریع در اجرای این پروژه تخصیص اوراق مشارک ویژه مورد نیاز است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به پیشرفت قابل توجه پروژه قطار شهری تبریز گفت: به منظور تسریع در اجرای این پروژه تخصیص اوراق مشارک ویژه مورد نیاز است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز چهارشنبه در بازدید از فاز سه خط یک متروی تبریز خاطرنشان کرد: بودجه پیشنهادی دولت برای تخصیص اوراق مشارکت امسال ۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته که رقمی افزون بر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود کاهش داشته است اما امیدواریم این موضوع در مجلس به میزان سال گذشته افزایش یابد.
وی ادامه داد: به رغم اینکه در طی سالهای گذشته در کلانشهر تبریز در بحث حمل و نقل ریلی از دیگر کلانشهرها عقب بود در طی دو سال گذشته با قدرت بیشتری فعالیت ها در جریان بوده و امروز شاهد دو نوبته بودن فعالیت ها هستیم.
وی گفت: برخی از شهرها مثل مشهد اگر از کلان شهری همچون تبریز جلو افتادند به خاطر اوراق قابل توجهی بود که در سالهای دور دریافت کردند و امثال امیدواریم با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مبلغ قابل توجهی اوراق در اختیار شهر تبریز قرار گیرد تا موتور محرکی برای پروژه باشد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، از حمل و نقل ریلی به عنوان گرانترین حمل و نقل ها نام برد و گفت: توسعه حمل و نقل ریلی زیرساخت های خاص خود را طلب میکند از این رو به عنوان یکی از حمل و نقل های گرانقیمت شناخته شده است و این موضوع حمایت های ویژه شهرداری و وزارت کشور را طلب میکند.
وی ادامه داد: با سهمیه بندی بنزین یکی از موضوعاتی که مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت استفاده از حمل و نقل عمومی بوده است و بدون شک زیرساختهای این موضوع باید تسهیل و تسریع شود و به حق کلانشهرها نیز دغدغه افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی را جدی گرفته و مصمم به ارائه خدمات بیشتر در این راستا هستند.
جمالی نژاد بر استفاده از فضاهای ایستگاهی برای تولید ثروت توسط شهرداریها تاکید کرد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی شهرداری ها می توانند با ادارات دولتی همچون راه و شهرسازی کارهای جدیدی را برای تولید ثروت و مقدمهای برای تسریع پروژه مترو آغاز کنند.
وی اظهارکرد: استفاده از فضاهای ایستگاهی برای تولید ثروت در کنار اوراق مشارکت می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت حمل و نقل ریلی در شهرها داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از توان سرمایهگذاران بخش خصوصی در تمامی پروژه ها باید مورد توجه قرار گیرد و تنها در پروژه های کلان خلاصه نشود چرا که با سپردن پروژهها به سرمایه گذاران بخش خصوصی حضور مردم را در تمام پروژه ها شاهد خواهیم بود و امیدواریم شهرداری ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
مطالعه قطارشهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره برداری رسید.
قطارشهری تبریز در ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
در زمان کنونی مراحل ۱ و ۲ خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائلگلی تا ایستگاه میدان ساعت در حال بهرهبرداری است.