۴ میلیارد تومان خسارت کشتی غرق شده «شباهنگ»
یک مقام مسئول در صنعت بیمه از مشخص شدن میزان آسیب کشتی غرق شده «شباهنگ» و پرداخت خسارت آن از جانب شرکتهای بیمه خبر داد.
یک مقام مسئول در صنعت بیمه از مشخص شدن میزان آسیب کشتی غرق شده «شباهنگ» و پرداخت خسارت آن از جانب شرکتهای بیمه خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی کیایی درباره خسارت کشتی غرق شده شباهنگ اظهار کرد: شرایط بیمهنامه این کشتی، نمودار همه چیز خواهد بود، ولی به طور حتم هر زمانی که لیدر بیمهنامه که یکی از شرکتهای بیمه است، قصد پرداخت خسارت این کشتی را داشته باشد، با شرکای اتکایی خود مشورت میکند و اگر سهمی هم نزد ما داشته باشد، آن را پرداخت میکنیم.
این مقام مسئول در صنعت بیمه با بیان اینکه کل رقم خسارت کشتی شباهنگ کمتر از چهار میلیارد تومان است، افزود: بعید میدانم با توجه به رقم پایین بیمه این کشتی، یک شرکت بیمه به جز بیمه اتکایی اجباری، اتکایی اختیاری نزد سایر شرکتها داشته باشد؛ ضمن اینکه پیش از اعلام خسارتها به طور علیالحساب دو میلیارد تومان بابت سهم اتکایی خسارت از سیل به حساب بیمه مرکزی واریز کردیم و هر سهمی که از بابت خسارت سیل داشت باشیم نیز پرداخت خواهیم کرد؛ ضمن اینکه ما وظیفه خود را در قبال سیل انجام دادهایم.
وی افزود: هر شرکتی هر سهم اتکایی که نزد بیمه اتکایی ما داشته است؛ پرداخت کرده ایم؛ این در حالی است که تا پایان شهریور که شرکتهای بیمه صورتهای مالی شش ماهه خود را اعلام میکنند، نمیتوان رقم دقیقی از خسارتهای سیل را اعلام کرد.
به گفته کیایی، در چهار ماهه نخست امسال شرکتهای بیمه بیشتر درگیر برگزاری مجامع خود بودهاند و در گزارشهای شش ماهه آنها مشخص میشود که چه میزان خسارت بابت سیل پرداخت کردهاند.
وی درباره اساسنامه جدید سندیکای بیمه گران گفت: سندیکا عملکرد مناسبی نداشته و همان گونه که در قانون آمده است باید به عنوان یک تشکل صنفی قوی عمل کند و حتی بخشی از امور مربوط به بیمه مرکزی در اختیار سندیکا باشد.
کیایی با بیان اینکه عملکرد سندیکا با اساسنامه جدید درست نمیشود، با بیان اینکه هیچ اساسنامهای بد نیست، ولی باید اساسنامهها بهدرستی اجرا شوند، ادامه داد: براساس اساسنامه جدید، بیمه اتکایی امین مجبور است که عضو سندیکا باشد؛ البته سندیکا تشکل خوبی است؛ ولی حق عضویت در آنها باید تعدیل شود و حق عضویت باید با نتایج آن هماهنگ باشد.
وی تاکید کرد: من با تصویب اعضای هیات مدیره شرکت از سندیکای بیمهگران خارج شدم؛ چراکه در اساسنامه قبلی نظارت بیمه مرکزی بر عملکرد سندیکا وجود نداشت، اما در اساسنامه جدید این موضوع دیده شده؛ این در حالی است که در اساسنامه شرایطی برای انتخاب دبیرکل مشخص نشده و اگر بر تقسیم کار در سندیکا وجود دارد، میتوان پیشنهاد داد هر فردی رئیس هیات رئیسه سندیکا شد، سمت دیگری در این تشکل صنفی نداشته باشد.
کیایی با بیان اینکه در صورتی که قانون به جای مصلحت در سندیکا حاکم شود، شرایط بهتر خواهد شد، افزود: دولت میتواند حذف صنعت بیمه از شمول مالیات بر ارزش افزوده را پیشنهاد دهد.
وی درباره حذف صنعت بیمه از شمول حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار داشت: در صورتی که دولت بخواهد صنعت بیمه از این مالیات معاف شود امکان ارائه آن در قالب پیشنهاد وجود دارد و از سوی دیگر نیز یک نماینده مجلس نیز میتواند در زمان بررسی این موضوع در صحن علنی، برای صنعت بیمه خواستار تبصره شود؛ البته در نهایت مالیات بر ارزش افزوده را مردم میپردازند و نه شرکتهای بیمه. در صورتی که این مالیات حذف شود، حق بیمه کاهش یافته و اشتیاق مردم به خرید بیمه نامه افزایش پیدا خواهد کرد.
کیایی درباره تفاوت وجود نداشتن بین حق بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد و سرزمین اصلی تصریح کرد: یکی از اشکالات همین موضوع است؛ زیرا میزان ترافیک در این مناطق بسیار کمتر از سرزمین اصلی است. به نظر من یکی از وظایف سندیکای بیمه گران یا بیمه مرکزی نیز ورود به این مسائل و حل همین مسائل است.