◄ کوچکتر شدن سفره رانندگان نفتکش با بخشنامه جدید شرکت پخش
در راستای اجرای قراردادهای منعقده با مشتریان عمده مبتنی بر نیاز خود بر اساس سیاست جدید شرکت پخش فراورده های نفتی با نظر و موافقت منطقه طبق شرایط نسبت به جذب نفتکش اقدام کنند
ابلاغ بخشنامه ای از سوی شرکت ملی بخش فراورده های نفتی که طی آن به شرکت های حمل ونقل دارای پروانه معتبر از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجازه داده شده است «در راستای اجرای قراردادهای منعقده با مشتریان عمده مبتنی بر نیاز خود بر اساس سیاست جدید شرکت پخش فراورده های نفتی با نظر و موافقت منطقه طبق شرایط نسبت به جذب نفتکش اقدام کنند.» با انتقاد فعالان بخش سوخت رسانی کشور مواجه شد.
به گزارش تین نیوز، یکی از کاربران این شبکه خبری در مورد این بخشنامه گفت: طبق این بخش نامه امتیاز نفتکش ها به شرکت های حمل داده می شود (مثل ماشین های ملکی صوری در بخش کالا) و بعد هم طبق معمول بی عدالتی در توزیع بار رخ می دهد.
دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان افزود: در سال ۹۲ شرکت نفت با لغو پذیرش شروع به واگذاری نفتکش های اسکانیا با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان گران تر از قیمت بازار (به غیر از سود اقساطی) کرد و در جواب چرایی آن؛ یکی از مسئولان وقت شرکت گفت:«شما ماشین یک میلیاردی بخر اگر توانستی به شرکت نفت بیاور» و با این توجیه دفترهای شرکت نفت را امتیاز نفتکش های واگذاری شد.
نوید خیرمند تاکید کرد: فعالیت ناوگان شرکت نفت مثل بخش کالا نیست که هرجا بار بود بتوان بار زد، باید منحصراً برای شرکت نفت بار برده شود و تخلف باعث اخراج یا جریمه به خاطر آلوده کردن بار می شود، حال حساب کنید با ماهانه حدود ۱۴ میلیون کارکرد کل در طی ۲ سال گذشته و پرداخت کارمزد شرکت و بارنامه و سهم اداره راه بین ۱۲ تا ۱۹ درصد و تردد یکسر خالی، اضافه شدن ناوگان به این بخش به نفع کیست؟
وی با بیان این که به دلیل عدم تناسب در عرضه و تقاضا وضعیت حمل و نقل امروز به اینجا رسیده است، اظهار کرد: با ورود ناوگان جدید و اضافه شدن به ناوگان فعلی چه کسی سود خواهد برد؟
این فعال صنفی تاکید کرد: شرکت نفت ، بار تقریباً ثابتی دارد و طی سال های اخیر هم حمل عمده بار را به سمت ریل و لوله برده است و این که طی سه سال گذشته افزایش کرایه نداشته ایم دقیقا به خاطر ازدیاد نفتکش و این که می دانستند قطعا بارشان حمل می شود بوده و البته ضرر آن نیز متوجه جیب مالک و راننده بوده است.
خیرمند گفت: برای تفکیک کاربری ها پیشنهاد می شود در کارت هوشمند ناوگان نوع کاربری مشخص شده تا هر کس در شاخه کاری خودش کار کند و توازن در هر نوع کاربری نسبت به نیاز به وجود بیاید که متاسفانه برخی از شرکت هایی که کاربری های مختلف دارند با این پیشنهاد مخالفت می کنند.
یکی دیگر از کاربران تین نیوز نیز در این مورد گفت: نمی دانم پشت این کار چه کسانی هستند که به هر طریق می خواهند زندگی رانندگان به خصوص تانکرداران را به نابودی بکشانند.
بحرانی افزود: 20 سال است با تانکر کارمی کنم و به طور میانگین بین 4 تا 6 روز یک بار بار گیرم می آید، اگر شرکت پخش بار زیاد دارد چرا برای حمل به ما نمی دهد و قصد جذب ناوگان جدید را دارد؟
در ادامه هوشنگ خورشیدی با بیان این که مدت 2 دهه در بخش سوخت رسانی کشور فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در این اواخر شرکت نفت تصمیماتی اتخاذ کرده که امنیت شغلی فعالان این بخش را به خطر انداخته است.
وی گفت: با پذیرش نفتکش جدید و در شرایطی که در حال حاضر ناوگان فعلی نیز مازاد بر نیاز است، شرکت نفت قادر به بارگیری و باردهی نفتکش های موجود نیست و یک بارگیری بار تدارکاتی سه یا چهار روز به طول می انجامد.
سید حسین جبلی نیز عدم مدیریت مسئولان و افزایش بی رویه واردات کامیون به کشور ایران را دلیل بروز مشکل در صنعت حمل ونقل دانست و تاکید کرد: این مشکلات حتی به ناوگان سوخت رسان دو برابر سرایت کرده است.
وی افزود: در حال حاضر برای نفتکش های موجود نیز بار به اندازه کافی نیست و حتی گفته می شود بزرگ ترین اشتباه شرکت نفت واگذاری خودروهای اسکانیا بوده و ۳۰ درصد از ناوگان این بخش اضافه هستند؛ بنابراین با پذیرش ناوگان جدید تنش و درگیری و مشکلات چندین برابر می شود.
یاسر امیری اما پذیرش نفتکش های جدید را نه به علت توانمندی و پیشرفت در امر سوخت رسانی بلکه برای باز کردن دست عده ای رانت خوار و فرصت طلب دانست که با نفوذ خود نه تنها در شرکت نفت یا حمل ونقل بلکه هر جایی که بتوانند از زحمت و دسترنج ملت زحمتکش سوءاستفاده کرده و برای پر کردن جیب خود تلاش می کنند.
حسین مهرایین نیز گفت: باتوجه به این که نفتکش های منطقه اصفهان هر ۱۰ روز یک بارنوبت بارگیری دارند و در وضعیت مطلوب هفته ای یک نوبت بارگیری می شوند، پذیرش نفتکش جدید فاقد وجاهت بوده و موجب کوچک تر شدن سفره رانندگان و مالکان نفتکش ها و ضرر و زیان آنها می شود.
اما این انتقادها در حالی از سوی فعالان بخش سوخت رسانی کشور مطرح شده که یکی از فعالان بخش حمل ونقل کالای تجاری می گوید: کامیون های تجاری هیچ علاقه ای برای ورود به حیطه کاری نفتکش ها و بر هم زدن نظم شغلی این مجموعه ندارند ولی نفتکش ها به سفره کامیون های تجاری دست درازی کرده اند.
وی افزود: به دور از انصاف است که نفتکش ها برای ورود به بخش تجاری هیچ محدودیتی نداشته باشند اما کامیون های تجاری برای ورود به این بخش تخصصی یک صد میلیون تومان دفترچه بخرند.
وی با بیان این که فعلاً از طرف کامیون های تجاری هیچ فشار و همراهی با طرف مقابل نفتکش ها برای برهم زدن نظم کاری شان وجود ندارد، اظهار کرد: ولی با وجود چشم انداز تحریم های پیش رو باید از ورود نفتکش های شرکت نفت به حوزه کامیون های تجاری جلوگیری شود تا این کامیون ها نیز بر خلاف میل باطنی خود مجبور به همراهی با طرف های مقابل فعالان بخش سوخت رسانی نشوند.
باسلام.شرکت نفت کمبودنفتکش که نداشته میتوان باقاطعیت گفت که حدودسی تاچهل درصدببشترازحد نیاز وجود دارد.پس اجازه ورودبیشترنفتکش که انهم نه توسط رانندگان که توسط شرکت های حمل ونقل به چرخه حمل بارشرکت نفت که حتما بامجوز وامهای میلیاردی واقساطچند ده ساله که فقط افراد بخصوص که درمیان انان کارمندان بازنشسته شرکت نفت میباشندازین راه منتفع میشوند وبازهم بیشتر وبیشترکامیون دار وراننده ضعیفتر میشوند.این مجوزفقط باعث فشاروزیریوغ قرارگرفتن صاحبان اصلی که همانا رانندگان هستندورواج هرچه بیشتررانت خوار ی وفسادبیشتر میشود.ایا واقعا این افراد اعتقادبه حساب وکتاب آخرت وعدالت خداوندی هم وجوددارد؟.
با سلام.پیرو جوابیه شرکت پخش یک سئوال از این خانم پاسخ گو دارم:آیا شرکت پخش رشد 5% مصرف را میخواهد با کدام نفتکش حمل کند؟هیچ کس نیست به ایشان بگوید لااقل میخواستید نفت کش های مدل بالا را پذیرش کنید تا شاید جبران کاستیهای نفکشهای مدل پائین قبلی را مرتفع کنید.نه بخاطر این که آقای وزیر را استیضاح کردند تیشه برداشته وبرای به کرسی نشاندن ادعاهای اشتباه قبل خود به ریشه نظام و مردم مملکت بزنند.